ارزان فروشی، بلای جان کشاورزی دشتی
ارزان فروشی، بلای جان کشاورزی دشتی

خبر استان:وجود راه ارتباطی نامناسب در برخی از نقاط شهرستان و همچنین وجود مکانیسم نا مناسب حمل و نقل به نوعی مافیای حمل و نقل را در این شهرستان به وجود آورده است و عملا کشاورزان در برزخی به نام ارزان فروشی گیر کرده اند.

به گزارش خبر استان در دنیای امروز با نگرانی‌های موجود و کمبود منابع،  نقش کشاورز و شغل کشاورزی  روز به روز برجسته تر می شود و تولید محصولات کشاورزی درجه یک و بازار پسند و از سوی دیگر مدیریت این مجموعه می تواند گام بلندی در راستای پیشرفت اقتصادی یک کشور داشته باشد.

کشور ایران با دارا بودن تنوع آب و هوایی توانسته اقلیم های مناسبی را برای تولید محصولات کشاورزی فراهم نماید که در این بین استان بوشهر به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید محصولات صیفی و همچنین گلخانه توانسته نقش پر رنگی در کشاورزی ایران ایفا کند.

شهرستان دشتی نیز به تبع آن به دلیل داشتن دشت های حاصلخیزی همچون دشت پلنگ ، منطقه حاصلخیزکردلان  باغان، دشت درویشی نقش ویژه ای در توسعه کشاورزی استان بوشهر مخصوصا تولید محصولات جالیزی و تره بار ایفا کند.

اما کشاورزان شهرستان دشتی نیز همچون سایر کشاورزان ایران با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که گاه این مشکلات منجر به شکست کامل در یک سال می شود و هیچگونه عایدی در آن سال به کشاورزان نمیرسد.

اکبر کشاورزپور رئیس شورای اسلامی روستای درویشی که خود مشغول کشاورزی نیز هست می گوید: روستای درویشی یکی از روستاهای بخش شُنبه و طسوج دشتی می باشد که درجریان زلزله سال ۹۲ به طور کامل تخریب شد ولی اکنون بازسازی شده است اما چیزی که بیشتر مردم این روستا را آزار می دهد بحث معیشت و کسب و کار مردم این روستا ست، مردمی که به غیر از کشاورزی و دامداری کار دیگری را در این روستا نمی توانند پیدا کنند.

وی افزود: بحث دامداری و مشکلات آن و خشکسالی های متوالی و امراض دامی و نبود علوفه و همچنین نبود فضای مناسب دامداری پس از زلزله زندگی را برای مردم این روستا سخت و سخت تر کرده است.

کشاورز پور در ادامه اضافه کرد: وجود بیش از ۱۵۰۰ هکتار زمین بسیار مناسب کشاورزی و حاصلخیز و در کنار آن جاری بودن رودخانه سرشار مند و استفاده مردم این روستا از آب این رودخانه در سالهای گذشته زندگی مردم را متحول و دگرگون کرده بود و امکان گذران را در این روستا فراهم کرده بود اما با گذشت زمان و با تنگ نظری های اداره مربوطه  استفاده از آب رودخانه  و همچنین چاههای احداثی  قدیمی در روستا این امتیاز مهم و گران سنگ از مردم این منطقه سلب شده و زندگی را به کام مردمان این روستا تلخ کرده است.

وی خاطر نشان ساخت: با وجودی که آب این رودخانه در هر ثانیه ۱۰۰۰متر مکب دبی دارد و همگی به خلیج فارس روانه می شود امروز مسئولین اداره آب و همچنین وزارت نیرو عرصه را بر مردم این روستا تنگ کرده اند و استفاده از آب این رودخانه را به مرز حرام رسانیده اند.

اما شاید آب و زمین تنها مشکل عمده کشاورزان منطقه دشتی نباشد و این کشاورزان در طول زمان باید از هفت خوان مشکلات  گذر کنند تا بتوانند محصولی را که با خون دل پرورانده اند به بازار مصرف برسانند.

وجود راه ارتباطی نامناسب در برخی از نقاط شهرستان و همچنین وجود مکانیسم نا مناسب حمل و نقل به نوعی مافیای حمل و نقل را در این شهرستان به وجود آورده است و عملا کشاورزان در برزخی به نام ارزان فروشی گیر کرده اند.

الیاس صالح احمدی رئیس خانه کشاورز شهرستان دشتی در گفتگو با ترنم دشتی گفت: منطقه دشت پلنگ دشتی با دارا بودن نزدیک به ۶۰۰۰ هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی در شهرستان دشتی رتبه نخست کشاورزی و کیفیت محصولات را داراست و هر ساله نیمی از از این زمین به زیر کشت صیفی جات و گندم آبی می رود، اما به بازارمصرف رساندن این محصولات مستلزم وجود راه مناسب و هموار و همچنین مکانسیم سالم حمل نقل از جالیز به بازار مصرف می باشد.

وی افزود: وجود راه نا مناسب دشت پلنگ به خورموج و همچنین کوهستانی بودن این راه  و در برهی موارد در اختیار داشتن یکسری امکانات توسط برخی از باربری ها که به طور خصوصی در اختیار دارند زیان  های جبران ناپذیری همچون نابودی کامل محصولات در زمین کشاورزی را در پی دارد.

حال باید دید مسئولان کشاورزی و همچنین وزارت کشاورزی و نیرو چگونه می توانند این مشکلات بزرگ را از سر راه کشاورزان دشتی بردارند تا خوره ارزان فروشی محصول از دامان کشاورزی شهرستان دشتی رخت بر بندد.

لازم به ذکر است روستای درویشی در ۹ کیلومتری شهر شُنبه مرکز بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی و همچنین روستای دشت پلنگ در ۸۰ کیلومتری شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی قرار دارد.

نیما دشتی-ترنم دشتی

Visited 1 times, 1 visit(s) today