خبر استان:بوشهر این کهن دیار و این نهنگ خفته در دامان آب سابقه ای دارد دو هزار ساله و به گفته برخی کارشناسان باستانی بیش تر که آثار زیادی از جای جای استان کشف شده است.

به گزارش خبر استان؛ مردمانی دارد سخت کوش و مهمان نواز و البته هنرمند که وصفشان را همه شنیده اند و البته برخی صنایعشان زبانزد است در دنیا.

http://media.shabestan.ir/Original/1395/03/08/IMG14593098.jpg

آب و هوای مردم استان بوشهر بیش تر مردم را به خانه ها می کشاند و هنرشان را با شرجی و گرما گرده می زنند و نتیجه اش می شود هنرهای قالى‌بافی، گبه‌بافی، عبابافی، گلافی، گلیم‌بافی، حصیر‌بافی که برخی از آن ها شهره جهانی دارند.

عبابافی هنری است از مردمان این دیار که از دیرباز با آن ها عجین شده و عبایشان در کشور حرف اول را می زند و شیخ نشینان کشورهای حاشیه خلیج فارس چشم دوخته اند به چند روستا در جنوبی ترین نقطه استان بوشهر که هنرشان زبانزد است در دنیا.

 

مرغوب ترین عبا را در کشور هنرمندانی می بافند از روستاهایی همچون تنگ ارم، بنار آزادگان، زیارت، سعدآباد، بردخون، کردوان سفلی و علیا که مشتریانش هم خارجی هستند و هم داخلی.

قدمت این هنر به بیش از ۳۵۰ سال می رسد و ظرافت و مرغوبیت  نخ و نوع بافت این عباها باعث شده تا استان بوشهر در صنعت عبا بافی حرف اول را در کشور بزند.

هنرمندان این دیار با شوق و ذوق و با ظرافت تمام پای بافتن یک عبا می نشینند و چهار ماه از رندگی و عمر خود را پای بافتن یک عبا می گذراند و به عبارتی در هر سال هر نفر بیش از سه عبا نمی تواند ببافدالبته به روش کاملا سنتی.

نخ بافتن عبای استان بوشهر از شترهایی است که مامن آن ها شهرستان های مرکزی استان است و بعد از چیدن و شسته شدن پشم ها تبدیل به نخ می شوند.

نخ هایی که هنرمندانه تار و پودشان به هم بافته می شوند ۲ تا سه ماه طول می‌کشد تا ریسنده‌ها پشم را به نخ تبدیل کنند و به اصلاح خودشان برای هر عبا یک قواره نخ آماده کنند.

معمولا هر عبا هفت متر نخ می‌برد و وزن هر کدام ۹۰۰ تا ۹۵۰ گرم است و چون  شتر سفید و سیاه کمیاب‌تر است قیمت عباهای سفید و سیاه گران‌تر می شود.

زارعی یکی از بافندگان عبا در استان بوشهر و در شهرستان خورموج است و برای شخصیت های مهم کشور عبا بافته است و حالا در کارنامه اش افتخار می کند که عبا رهبر انقلاب را با دستان و هنرش بافته است.

وی در این زمینه می گوید: در سفر رئیس دفتر مقام معظم رهبری به استان بوشهر و بازدید از کارگاه عبا بافی ایشان سه عبا از من خریداری کردند که یکی از آن ها برای رهبر انقلاب بود.

این میراث معنوی از گذشتگان سینه به سینه چرخیده و حالا با بی مهری فرزندان رو به نابودی است و پدارن گله مند هستند از بی علاقگی فرزندان به این صنعت ۳۵۰ ساله.

قیمت عباها به خاطر زحماتی که دارد گران است و تولید کنندگان این محصول می گویند کمبود مواد اولیه و ریسنده چند سالی است آفتی شده برای کهن ترین صنعت استان بوشهر که حالا رو به فراموشی است.

عبای استان بوشهر از استان های قم و مشهد طالب زیادی دارد ولی به خاطر قیمت بالایش بیش تر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

در سفر به اماکن مقدسه همچون کربلا معلی کم تر کسی می داند که عباهایی که قیمتشان حدود ۶۰۰ هزار تومان است همان عبای استان بوشهر است که از هنرمندان کشورمان می خرند و به قیمت گزاف به فروش می رسانند.

به نظر می رسد با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توجه بیش از پیش به صنایعی که با مردم عجین شده و نسل به نسل به آن ها رسیده ضروری است و باید برای جوانان زمینه ای فراهم شود تا به این صنایع روی بیاورند چرا که هم اشتغال زا هستند و هم مولد و توجه به بخش خارجی هم می تواند برای کشور ارز آور باشد.

عبابافی اگر چه شکل سنتی‌اش حفظ شده و دستگاه بافندگی آن نیز به شکل قدیمی‌اش حفظ شده اما می توان با مدرن و صنعتی کردن دستگاه های قدیمی زمینه تولید بیش تر و تامین بازار داخلی را فراهم کرد.

 

منبع: شبستان

Visited 3 times, 1 visit(s) today