راه‌اندازی دندانپزشکی بیمارستانی برای نخستین بار در بوشهر
راه‌اندازی دندانپزشکی بیمارستانی برای نخستین بار در بوشهر

خبر استان:معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از راه‌اندازی دندانپزشکی بیمارستانی برای نخستین بار در این استان خبر داد.

به گزارش خبر استان، سید سجاد اقبالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اتاق عمل  بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر جایی در نظر گرفته‌ شده و یونولیتی در آنجا مستقر خواهد شد تا کودکانی که امکان همکاری ندارند و افرادی که امکان کار بر روی دندان آنان در حالت هوشیاری وجود ندارد به‌صورت بیهوشی‌های کوتاه و سبک تحت درمان قرار گیرند.

اقبالی خاطرنشان کرد: درمانگاه دندانپزشکی مستقر در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دو نوع خدمت عمومی ارائه می‌دهد، خدمت اول که عمومی بوده خدماتی است که توسط تیم آموزشی و در ساعات آموزشی ارائه می‌شود مثل همه دانشکده‌های دندانپزشکی در سطح دنیا به‌طوری‌که بخشی از خدمات توسط دانشجویان و بخشی توسط اساتید انجام و همان بخش اول نیز زیر نظر اساتید ارائه می‌شود و طبیعی است در این بخش که رویکرد آموزشی دارد هزینه بسیار پایینی از بیماران دریافت می‌شود که بیشتر صرف مواد مصرفی خواهد شد.

اقبالی ادامه داد: در سراسر ایران خدمات دندانپزشکی به‌صورت خدمت کلینیک ویژه هم صورت می‌گیرد، بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت اجرا و راه‌اندازی و نظارت و برنامه‌ریزی بر کلینیک‌های ویژه به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی محول شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: بخشی از فضا و تجهیزات منابع فیزیکی را به کلینیک‌های ویژه دانشگاه اختصاص دادیم و این خدمت دومی است که توسط اساتید متخصص عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی ارائه می‌شود و از نظر کیفی قطعاً یکی از باکیفیت‌ترین خدماتی است که ارائه می‌شود.

وی افزود: این بخش با توجه تعداد اساتیدی که فعالیت می‌‌کنند از تنوع کاملاً خوب و قابل قبولی برخوردار است گرچه در آینده هم از نظر کیفی، کمی و تنوع کاملاً بهتر و گسترده‌تر از شرایط فعلی خواهد شد.

اقبالی اظهار داشت: به‌طورکلی مشکل بسیار بزرگی که در نظام سلامت در کشور داریم و چندین دهه با آن مواجه هستیم این است که تعرفه و پوشش مناسبی برای خدمات دندانپزشکی در کشور وجود ندارد و این باعث شده که ارائه خدمت متأثر از عرضه و تقاضا و بازار باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: شاید این موضوع در یک فعالیت اقتصادی خیلی بد نباشد که قیمت خدمت و قیمت کالا متأثر از عرضه و تقاضا باشد اما در نظام سلامت به دو علت این پدیده قابل قبولی نیست یکی اینکه در حوزه خدمات سلامت معمولاً نیازها خیلی بیشتر از بازار و عرضه است و این باعث افزایش قیمت خدمات می‌شود و دومین علت هم این است که وقتی قیمت خدمات بالا برود چون خدمات دهان و  دندان با سلامت طول عمری بیمار بستگی خیلی مستقیمی ندارد موجب می‌شود مردم از آن بگذرند.

وی گفت: در درازمدت بیماری‌های دهان و دندان مشکلات و بیماری جدی را به بدن وارد می‌کند اما ممکن مردم این‌گونه تصور کنند که اگر دندان را بکشیم هزینه کمتری نسبت به ترمیم دارد و این امر موجب می‌شود که اگر خدمات ما بالا برود قیمت ارائه نیز بالا برود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در طرح تحول نظام سلامت در بخش دندانپزشکی، وزارت بهداشت و به طبع آن دانشگاه علوم پزشکی به‌طور خاص به این نکته توجه کرده که خدماتی باکیفیت مناسب و قیمتی قابل‌کنترل به مردم بدهد و قیمتی نسبتاً ثابت و تقریباً ۵۰ درصد تعرفه بخش خصوصی آن شهر یا منطقه از بیمار دریافت کند که اکنون در درمانگاه دندانپزشکی قیمت‌هایی که مردم پرداخت می‌کنند به‌مراتب کمتر از بخش خصوصی است ضمن اینکه تعداد متخصصین بخش خصوصی ما کمتر است اما در کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی تمامی ارائه‌دهندگان خدمات ما قطعاً متخصص هستند و تعرفه‌ها نیز تعرفه‌های پایینی است.

اقبالی در جواب به این سئوال که آیا خدمات سطح یک بهداشتی و خدمات سطح دو که خدمات درمانی است در استان بوشهر به همدیگر متصل است؟ گفت: اقدامات خیلی خوبی در بخش بهداشتی استان بوشهر در حال ارائه است و از استان‌های پیشروی کشور هستیم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۳۰ مرکز در استان به‌صورت تمام‌وقت روزانه و حتی در روزهای تعطیل به مردم خدمات سطح یک و ۲ بهداشتی ارائه می‌کنند.

اقبالی افزود: موافقت‌نامه‌ای بین معاونت‌های درمان، بهداشتی و شبکه‌های بهداشتی درمانی منعقد است که همه افرادی که نیاز خدمت‌رسانی به آنها از سطح یک و بالاتر هستند اما امکان خدمت گرفتن در سطح یک برای آنها وجود ندارد با مراجعه به سطح ۲ که درمانگاه تخصصی و کلینیک ویژه است خدمات دریافت کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به این سئوال که آیا خدمات جانبی برای کلینیک ویژه دیده‌ شده است؟ اضافه کرد: خدماتی ازجمله رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن مخصوص دهان و دندان و OPG و رادیولوژی‎های تک دندانی که بیشتر خود همکاران برای بالا بردن کیفیت ارائه خدمات نیاز دارند هم در درمانگاه فعلی و هم در درمانگاهی که در هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد پیش‌بینی‌ شده و قابلیت اجرایی دارد.

وی تصریح کرد: ما ترجیح می‌دهیم دو کار را انجام دهیم یکی اینکه خدمات پزشکی و دندانپزشکی را با هم ادغام کنیم به همین منظور در درمانگاه کلینیک ویژه آینده که در مراحل پایانی آماده‌سازی آن است و در هفته‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد حدود ۱۰ دندان‌پزشک و حدود ۲۵ پزشک متخصص و فوق تخصص در یک مجتمع داریم و در کنار آن‌ها آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه نیز وجود دارد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: این خدمت در چند ماه آینده در شهرستان دیلم، کنگان و برازجان در مرحله اول و در صورت موفقیت تا پایان سال در تمام استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

اقبالی ادامه داد: تمام تجهیزات فاز اول آماده‌سازی کلینیک ویژه در اسفند ماه سال گذشته وارد استان شده و زیرساخت‌های آن آماده و به‌زودی نصب شده و به بهره‌برداری خواهد رسید ضمن اینکه تعرفه‌های پزشکی به‌صورت دولتی و دندانپزشکی ۵۰ درصد تعرفه بخش خصوصی است./فارس

Visited 1 times, 1 visit(s) today