سیلندرهای خالی گاز در پایتخت انرژی!
سیلندرهای خالی گاز در پایتخت انرژی!

ندای استان:با وجود وعده مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی استان بوشهر درباره عادی شدن توزیع سیلندرهای گاز خانگی، ولی هنوز هم استانی ها از این کمبود گلایه مند هستند و زندگی شان مختل شده است.

به گزارش ندای استان، طی دو هفته اخیر توزیع سیلندرهای گاز در استان کاهش محسوسی یافته و مردمی که فاقد گاز لوله کشی هستند، دست خالی از عاملین و فروشندگان سیلندر گاز برگشته تا برای پخت و پز در منزل دچار مشکل شوند.

نایاب شدن سیلندر گاز مایع در استان منجر به سردرگمی مردم شده و آنها خواستار پیگیری سریع تر مشکل توسط مسئولان می باشند، موضوعی که از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی استان قول داده شد این هفته وضعیت توزیع سیلندر گاز عادی خواهد شد.

با این حال، تماس های هم استانی ها حکایت از نایاب بودن سیلندرهای گاز در اغلب شهرهای استان می باشد، در این بین، مشکل روستاها جدی تر است.

همچنین پیگیری های میدانی خبرنگار «خلیج فارس» از برخی عاملین توزیع سیلندر گاز در شهر بوشهر نشان می دهد پس از ۱۰ روز تعطیلی یا فعالیت کم این واحدها، حداکثر ۵۰ سیلندرگاز هر کدام از شرکت های ایران گاز یا لیان گاز در اختیار آنها برای فروش قرار گرفته که جوابگوی نیاز مردم نیست.

علاوه بر این، از عرضه سیلندر گاز شرکت هایی مثل بوتان خبری نیست.

یکی از عاملین توزیع سیلندر گاز در گفتگو با «خلیج فارس» می گوید: سهمیه اختصاصی سیلندرهای پر کاهش یافته که یکی از دلایل آن انتقال سیلندرها به موکب ها در عراق، صادرات گاز و بخشی هم طی هفته های اخیر، عدم فعالیت کامیون ها برای انتقال گاز به استان بوده است.

وی که خواست نامش در این مطلب درج نشود، افزود: یکی از مشکلات نیز نبود برنامه ریزی و عدالت در توزیع سیلندرهای پر است، طوری که شرکت ها بیشتر به عاملینی که به تامین ال پی جی خودروها اقدام می کنند رغبت بیشتری نشان می دهند، ولی به ما که در زمینه مصرف خانگی فعالیم سهمیه کمتری اختصاص می یابد.

به گفته وی، خانواده هایی که یک سیلندر گاز دارند با توجه به مشکل پیش آمده، عملا مدتهاست برای پخت و پز دچار مشکل شده و ما هم نمی توانیم زمان خاصی جهت تعویض سیلندر خالی آنها اعلام کنیم، چون شرکت ها در ماهشهر پاسخگوی ما نیستند و تازه دیشب بعد از مدتها هر شرکت ۵۰ سیلندر پر تحویل ما داده که این میزان پاسخگوی نیاز مردم نیست.

گرانی هزینه لوله کشی و نبود وام بانکی

استان بوشهر در شرایطی عنوان پایتخت انرژی را یدک می کشد که تامین سیلندرهای گاز آن از استان های خوزستان و هرمزگان صورت می گیرد و طی همه این سال ها اقدام موثری جهت کاهش این مشکل صورت نگرفته است.

در این بین، مسئولان با اشاره به اینکه شبکه گاز به بیش از ۹۶ درصد شهر و روستاهای استان رسیده، راهکار حل این مشکل را اقدام شهروندان برای لوله کشی گاز خانگی می دانند تا هزینه پرداختی بابت یک ماه مصرف کمتر از سیلندرهای گاز باشد.

در این بین، استانداردهای خاص لوله کشی گاز که برخی واحدهای مسکونی یا تجاری فاقد آن هستند و از همه مهمتر هزینه بالای لوله کشی به خانه ها، بسیاری از شهروندان را محدود کرده، ضمن اینکه برخلاف سالیان گذشته از تسهیلات بانکی در این زمینه هم خبری نیست.

فرماندار بوشهر: پیگیر حل مشکل هستیم

فرماندار بوشهر با تایید مشکل به وجود آمده اظهار داشت: تصمیمات کشوری درباره صادرات گاز با توجه به فعالیت موکب ها همزمان با اربعین باعث کاهش سهمیه استان در مهرماه شده است.

عباس جمشیدی در گفتگو با «خلیج فارس» افزود: با پیگیری های صورت گرفته، صادرات در شب ها محدود شده و مقادیری سیلندر گاز برای تامین مصارف خانگی به استان بوشهر و مرکز استان انتقال یافته، ولی هنوز شرایط عادی نشده است.

جمشیدی با اشاره به نشستی که امروز در دفتر معاون سیاسی استانداری در این زمینه برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری های صورت گرفته سریع تر این مشکل مرتفع شود.