به گزارش ندای استان به نقل از فارس،حسین درتاج عصر امروز در آیین رونمایی از برنامه سند تحول بنیادین منطقه بردخون، اظهار داشت: سند تحول بنیادین راهگشا است، اما به دلیل اینکه بسترهای لازم فراهم نبود اجرای آن مدتی به تعویق افتاد و از سال ۹۷ به صورت عملی آغاز شد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه یک سوم نیروی لازم به آموزش و پرورش داده نمیشود، افزود: منابع مالی لازم و کافی وجود ندارد و با اینکه آموزش و پرورش، پرورش نیروی انسانی که مهمترین ثروت کشور را بر عهده دارد از حمایت لازم برخوردار نیست.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت در کشور است که نیاز به همکاری و حمایت همه دستگاهها و اقشار دارد که اگر کمک شود به انتظارات عمل میکنیم، زیرا کار دستاندرکاران آموزش و پرورش دشوار است و بدون همراهی قادر به کاری نیستند.
درتاج با اشاره به اینکه ضعف آموزش و پرورش موجب ضعف جامعه میشود، ابراز داشت: مهم این نیست که پزشک تحویل جامعه دهیم زیرا انتظارات خانوادهها این است که پزشک تحویل دهیم اما سند تحول بنیادین میخواهد که انسان پرورش و تحویل دهیم اما این انتظارات با اهداف متناسب نیست.
معاون اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه توسعه متوازن در توزیع رشته و تحصیل دانشآموزان وجود ندارد، گفت: خانوادهها فرزندان را به سمت رشتههایی هدایت میکنند که پول در آن است اما رسالت ما رساندن دانشآموزان به حیات طیبه است و حاکمیت به این مرتبه رسیده که حمایت و کمک کند.
وی با تقدیر از تلاشهای مدیران مدارس تصریح کرد: هنر ما این است که با دست خالی و بدون امکانات و تجهیزات و در سختی و مشکلات کار کنیم و خواستهها و انتظارات بهحق را عملی سازیم و با آگاهیسازی و فرهنگسازی مدرسه را کانون تربیت محله کنیم.
درتاج با تأکید بر ارتباط دوسویه بین مدارس و خانوادهها خاطرنشان کرد: داشتن سند خوب است اما اجرا و عملیاتیکردن آن مهمتر است که منطقه بردخون تاکنون در همه برنامهها با همدلی تمام اقشار پیشتاز بوده و کمترین مشکل داشته و دارای عملکرد قابل قبولی بوده است.
نباید خود را با شهرها و مناطق برخوردار مقایسه کنیم
امام جمعه بردخون گفت: آموزش و پرورش رسالت مهمی دارد زیرا قشر عظیمی از جامعه در این دستگاه تربیت میشود اما آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند کاری کند و بدون همراهی و حمایت اولیا قادر نیست به وظیفه خود عمل کند.
حجتالاسلام سیدحسین رکنیحسینی با بیان اینکه بیش از ۴۵ سال در کار تعلیم و تربیت بودهام، افزود: اگر آموزش و پرورش میخواهد در راستای رسالت خود موفق باشد به همراهی اولیا توجه کند زیرا بدون همراهی آنان موفق نمیشود که باید برنامهریزی کنیم تا از آغاز سال تحصیلی، اولیا همراهی و هماهنگی داشته باشند.
وی با تأکید بر نشست با اولیاء اضافه کرد: به دلیل ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و اولیا، دستگاه تعلیم و تربیت نمیتواند موفق شود زیرا ثمره کار آموزش و پرورش به عنوان سرنوشتسازان آینده کشور هستند و این افراد در مسؤولیتهای کلیدی قرار میگیرند.
رکنیحسینی ابراز داشت: مردم انتظار دارند فرزندان آنان در رشتههای خاص دانشگاهها پذیرفته شوند اما نباید خود را با شهرها و مناطق برخوردار مقایسه کنیم زیرا شرایط هر منطقه متفاوت است و وضعیت یکسان نیست و نباید توقع رقابت داشته باشیم.
سند تحول بنیادین بر اساس نگرانیها و دغدغهها تدوین شد
دبیر شورای هماهنگی و اجرای سند تحول استان نیز گفت: سند تحول بنیادین از ابتدا تا انتها عواملی که در آموزش و پرورش مهم و سهیم هستند را تأثیرگذار میداند و شورای آموزش و پرورش در این زمینه نقش خاصی دارد.
کبری حسامی افزود: سند تحول بنیادین بر اساس نگرانیها و دغدغهها تدوین شد که باید تلاش کنیم اهداف محقق شود و در این راستا همه ارکان باید همکاری کنند تا زمینه عملیاتیشدن برنامهها فراهم شود.
مدارس “بردخون” دغدغه چندانی برای بازگشایی ندارند
بخشدار بردخون نیز گفت: پروژه مهر با هدف برنامهمحور شدن و برگزاری باشکوه سال تحصیلی صورت میگیرد که برای ارتقاء سطح کیفیت آموزش و پرورش با مشارکت همه دستگاهها تلاش میشود.
علی اخلاقی افزود: همه مدارس در آستانه سال جدید مشغول آمادهسازی و تجهیز هستند و پروژه مهر یک نماد مدیریت و شامل سازماندهی، مدیریت و ارزشیابی است که مدیران به خوبی در این راستا فعالیت میکنند.
وی اضافه کرد: یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش، تعلیم است اما به تنهایی قادر به کاری نیست و با رویکرد مشارکتی زمینه تحول فراهم میشود که در منطقه بردخون نیز با مشارکت شهرداری، شوراها و دهیاران، مدارس دغدغه چندانی برای بازگشایی ندارند.
منطقه “بردخون” همواره بر برنامهمحوری تأکید دارد
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بردخون نیز با تقدیر از فعالیتهای صورت گرفته گفت: برای تدوین برنامه سند تحول بنیادین تلاشهای زیادی انجام شده و براساس نیازها و خواستهها برنامهریزی شده است.
ظهیر محمودی افزود: منطقه بردخون همواره بر برنامهمحوری تأکید دارد و فرهنگیان و دانشآموزان در راستای اعتلای نظام تعلیم و تربیت گام برمیدارند که موفقیتها و افتخارات گذشته نشاندهنده این تلاش و جدیت است.
به گزارش فارس، در این آیین که اعضای شورای آموزش و پرورش، مدیران مدارس و شورای معاونین اداره نیز حضور داشتند از برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منطقه بردخون رونمایی شد.