نجات جان بیمار با پیوند رگ مصنوعی
نجات جان بیمار با پیوند رگ مصنوعی

ندای استان:پیوند رگ مصنوعی جان بیماری ۷۰ ساله را که دچار پارگی شاهرگ شکمی شده بود، نجات داد.

به گزارش ندای استان، رئیس مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر گفت: بیماری با خونریزی شدید در ناحیه شکم ناشی از پارگی شاهرگ شکمی (آئورت) وارد اتاق عمل این مرکز شد که باهمت تیم پزشکی از مرگ نجات پیدا کرد.

عاطفه اسفندیاری افزود: این عمل جراحی پنج ساعته، به دست دکتر لیلا رضایی و دکتر سارا فریفته صورت گرفت و در آن، آئورت پاره شده بیمار برداشته و رگ مصنوعی جایگزین و پیوند داده شد.

متخصص جراح عمومی مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس نیز درباره این جراحی گفت: بیمار به علت شرایط اورژانسی بلافاصله پس از ورود به اتاق عمل دچار ایست قلبی شد که با همکاری متخصص بیهوشی دکتر عبدالرحیم مهرور و متخصص جراحی عمومی دکتر سارا فریفته و نیروهای اتاق عمل، احیا صورت گرفت.

دکتر لیلا رضایی افزود: پس از برگشت ضربان قلب، بیمار تحت عمل جراحی آئورت قرار گرفت، سپس به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و پس از هفت روز با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد.

او بیان کرد: این بیمار به علت آنوریسم آئورت (متورم شدن بسیار زیاد شاهرگ و نازک شدن دیواره آن) قرار بود ۲۴ شهریور به دست پزشک فوق تخصص جراح عروق در بیمارستان خصوصی شیراز جراحی شود اما به علت درد ناشی از پارگی این رگ بزرگ در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس جراحی شد.

متخصص جراح عمومی مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس گفت: آئورت شکمی بزرگ‌ترین رگ خونی بدن است و قطر آن به طور معمول دو سانتیمتر است، با این حال این رگ می‌تواند تا بیش از ۵.۵ سانتیمتر متورم شود که در این صورت دیواره رگ نیز بسیار ضعیف خواهد شد که در اصطلاح پزشکی به آن آنوریسم آئورت گفته می‌شود.

رضایی افزود: بزرگ شدن آئورت بسیار نادر است، اما در صورت بزرگ شدن می‌تواند باعث پارگی و خونریزی داخل شکم شده که در این صورت ۹۰ درصد کشنده خواهد بود.