ثبت ۳۰ اثر از آیین‌های مذهبی استان در فهرست آثار ملی
ثبت ۳۰ اثر از آیین‌های مذهبی استان در فهرست آثار ملی

ندای استان:کارشناس ثبت آثارملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت:۳۰ اثر از آیین‌های مذهبی استان بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ندای استان،سودابه معموری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، افزود: استان بوشهر تا کنون توانسته است ۷۰ اثر از میراث ناملموس خود را در فهرست آثار ملی به ثبت برساند که بیش از ۳۰ اثر از این آثار مربوط به آیین‌های عزاداری مردمان بوشهر در ماه محرم و صفر است.

او بیان کرد: از برجسته‌ترین مراسمات آیینی استان بوشهر در این دو ماه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است می توان به مراسمات سنج و دمام، مختک علی اصغر، هیا مظلوم یا بر حیدری، شهید کردن علم، نون پوشی، پخت آش بوشهری در مراسم سوگواری اباعبدالله، پامنبری، گندم کوبی در شبانکاره، پخت هریسه در شهر شنبه، شب یازده محرم در روستای هلیله و تعزیه اشاره کرد.

کارشناس ثبت آثارملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر  تصریح کرد:  این استان در کنار جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، فرهنگ پر محتوای آیینی و مناسبتی در خود دارد که این قبیل مراسمات آیینی نشان از علاقه مندی بالای مردمان این استان به سرور و سالار شهیدان بوده و خود به تنهایی می‌تواند هم معرف فرهنگ استان باشد و هم جذب گردشگر کند.