علت انتخاب نشدن روستای کردوان دشتی بعنوان عبا بافی کشور
علت انتخاب نشدن روستای کردوان دشتی بعنوان عبا بافی کشور

ندای استان:معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: توسعه صنایع دستی روستاهای استان بوشهر دنبال می‌شود.

به گزارش ندای استان به نقل از مهر، لیلا رحیمی سه شنبه شب در نشست بررسی مسائل و مشکلات عبای کردوان شهرستان دشتی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در چند سال اخیر برای این روستاها صورت گرفته است، اظهار داشت: سه کارگاه به صورت بلا عوض در روستای کردوان شهرستان دشتی در جهت حمایت از این صنعت احداث شد.

وی افزود: برای حضور این روستا در نمایشگاه ها کمک های خوبی شد ولی شورا و دهیار روستا برای توسعه کارگاه ها هیچ اقدامی انجام ندادند و از طرفی نیز در سال گذشته یک کارگاه ساخته شد.

رحیمی با تاکید بر اینکه در زمینه آموزش علی رغم تاکیدات فراوان هیچ گونه حرکتی در این روستا شاهد نبودیم، ادامه داد: برای ثبت ملی تنها قدمت مطرح نیست بلکه آیتم های مختلفی از جمله حضور در نمایشگاهها، توسعه کارگاه ها، صادرات، فروش اینترنتی، اشتغال، تعداد صنعتگران، المان ورودی و غیره مطرح است.

وی بیان کرد: خاستگاه عبا استان بوشهر در روستای کردوان شهرستان دشتی است ولی در همین روستا حتی یک تابلو و یا المان در ورودی وجود ندارد.

رحیمی با اشاره به اینکه این شهرستان ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی دارد،  تصریح کرد: روستای کردوان بستر لازم برای توسعه کارگاه ها آماده نکردند.

توسعه عبابافی

فرماندار دشتی نیز گفت: اگر برخی موارد برای افراد ابهام داشت باید در یک نشست صمیمی آنها را بررسی کرد.

عبدالله نادری با بیان اینکه عبای کردوان در سال ۹۰ در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ناملموس شده است، افزود: افتخار من این است که این شهرستان در سطح استان و شهرستان بدرخشید و فرقی نمی کند که از کدام روستا باشد.

نادری یادآور شد: تاکنون از روستای کردوان در زمینه عبا بافی یک نفر نه مراجعه و نه مکاتبه ای با مجموعه فرمانداری داشته است.

وی اضافه کرد: برخی از افراد در فضای مجازی ناخواسته و برخی نیز از روی عمد به این مسائل دامن می زدند.

نادری ادامه داد: برای توسعه و پیشرفت عبا در این روستا شورا، دهیار  و مردم باید بخواهند تا کاری اتفاق بافتد و هیچ توسعه ای بدون حضور مردم تحقق نخواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: برای آموزش و توسعه کارگاه‌ها در روستای کردوان حمایت و اعلام آمادگی می کنیم.