در هر کوچه یک سوپر مارکت وجود دارد
در هر کوچه یک سوپر مارکت وجود دارد

نامدار زاده گفت:بازار سوپرمارکت داری بوشهر اشباع شده است. همین الان رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر در تدارک نامه ای به مرکز است که حدود صنفی حداقل برای شهرهای کمتر از یک میلیون جمعیت ایجاد شود.

به گزارش ندای استان،روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان نوشت:افق کوروش،فروشگاهی که می خواهد سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار فروش داشته باشد تا بتواند جزو ۲۵ واحد بزرگ جهانی باشد؛ علی رغم تاکید مدیران ارشد استان، در بوشهر مانند قارچ در هر خیابانی شعبه ای ایجاد کرده است. به همین علت اگر در سال های گذشته رقابت های صنفی بین فروشگاه های بزرگ بود امروز این فروشگاه در بوشهر دارد خودش خودش را می خورد. الان رقابت بین فروشگاه های زنجیره ای در بوشهر به رقابت بین شعبه های متعدد این فروشگاه تقلیل پیدا کرده و اگر مدیریت ارشد آن جلو این رقابت درون مجموعه را نگیرد بعید نیست شعبه های آن به حذف هم کمر همت بگمارند.

فعالیت بیش از۸۰۰ سوپرمواد غذایی وخواربارفروشی در شهرستان بوشهر 

در افق نگاه مدیریت این فروشگاه آمده است که تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار فروش داشته باشند تا بتوانند جزو ۲۵ واحد فروشگاهی زنجیره ای جهان باشد. در این شرایط سهم بازار بوشهر از ۳۱ استان کشور حدود ۱۳۰ میلیون دلار درآمد است. مبلغی معادل ۱۶۰۰ میلیارد تومان!
اگر به شاخص ها توجه شود می توان تحلیل بهتری از موضوع ارائه کرد. استان بوشهر حداقل در ۸ ماه سال نمی تواند گردشگرپذیر باشد. جاذبه های اقتصادی آن هم باعث نشده که با جهش رشد جمعیت مواجه باشد در نتیجه این مبلغ باید سالانه از جیب مردم شهرهای استان هزینه شود تا این فروشگاه بتواند به افق نگاه توسعه ای خود برسد. یعنی اگر ۴۰ درصد مردم استان امکان دسترسی به شعبه های این فروشگاه داشته باشند باید هر بوشهری سالانه ۴ میلیون تومان از آن خرید کند! یعنی هر خانواده چهار نفره بوشهری باید سالانه ۱۶ میلیون تومان خرید کرده تا برنامه های این فروشگاه محقق شود!
در حال حاضر سه فروشگاه زنجیره ای دیگر هم در بوشهر فعالند که احتمالا چنین برنامه هایی در سر دارند.
این موضوع را به کناری بگذاریم و به یک موضوع دیگر بپردازیم!
در حال حاضر بیش از۸۰۰ سوپرمواد غذایی وخواربارفروشی در شهرستان بوشهر فعالند. یعنی به ازای هر ۲۹۰ نفر یک واحد صنفی سوپرمارکت در شهرستان بوشهر فعال است. یعنی به ازای هر کوچه یک واحد صنفی سوپرمارکت داریم. این آمار جدا از تعاونی های مصرف متعددی است که در بوشهر فعالند و نه عوارضی می دهند نه در آمارها می آیند.

بازار سوپرمارکت داری بوشهر اشباع شده است. همین الان رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر در تدارک نامه ای به مرکز است که حدود صنفی حداقل برای شهرهای کمتر از یک میلیون جمعیت ایجاد شود.
در هر شرایطی حداقل ۴۰ درصد خرید ماهیانه مردم یک شهر از فروشگاههای محله ای انجام می شود. لذا ۶۰ درصد آن را فروشگاه های زنجیره ای بایدتامین کنند.تنها راهی که برای توسعه این فروشگاه ها پیش رو قابل تصور است توسعه مصرف گرایی در شهرستان بوشهر است. بوشهر باید چنان مصرف گرا شود که مردم این شهرستان ماهیانه بیش از ۲میلیون تومان (با پول امروز)خرج خرید اقلام سوپرمارکتی خود کنند.
علاوه بر این که این نکته تیشه به ریشه نشاط اجتماعی، امنیت ملی، اقتصاد خرد و کلان کشور و تولید ملی می زند خیل بیکاران نیز تهدید جدیدی خواهد بود که بودجه های ملی را باید خرج ایجاد کار برای آنها و حقوق ایام بیکاری شان نمود.
(در حال حاضر بنا به استناد گفته های رئیس سازمان تامین اجتماعی استان بوشهر بیش از ۲۵۰۰ نفر در بوشهر از حقوق بیکاری استفاده می کنند. که اگر هر یک از این افراد ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از تامین اجتماعی حقوق بگیرند سالانه بیش از ۵۲میلیارد تومان هزینه بر دوش دولت وارد می کنند. و افزایش تعداد آن بی شک دولت را با مخاطرات زیادی به لحاظ اقتصادی مواجه می کند)
از دیگر سو حفظ اشتغال فعلی مهم تر از اشتغال جدید است. با از بین رفتن اشتغال موجود در بازار بوشهر به ازای هر واحد خرده فروشی سوپرمارکت ۳ نفر بیکار می شوند. آمارها نشان می دهد که افتتاح هر واحد فروشگاه زنجیره ای که ۲۰ اشتغال داشته باشد بین ۷۵ تا ۱۵۰ شغل تثبیت شده قبل را از بین می برد.
به همین دلیل بود که مدیران ارشد اقتصادی استان تاکید کرده بودند که نباید فروشگاه زنجیره ای جدیدی در بوشهر راه اندازی شود. اما متاسفانه انگار عزمی راسخ که تمام کننده باشد در کار نبود حتی در رابطه با موضوعات مهم اقتصادی که عوارض و عواقب متعددی می تواند داشته باشد.