ندای استان:وجود مدارس تخریبی در استانی مثل بوشهر هیچ معنی و توجیهی ندارد ولی حقیقت این است که قریب ۹ درصد کلاسهای درس این استان تخریبی است.
به گزارش ندای استان،هرچند از استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی و اقتصادی ایران نام برده میشود ولی امکانات و زیرساختهای این استان با پایتخت بودن فاصله بسیار زیادی دارد؛ انگار این پایتخت فقط لقبی است که مکانش با بوشهر است و سودش برای بقیه.
وقتی گفته میشود ۹۵ درصد نفت کشور از استان بوشهر صادر میشود و این استان تولیدکننده ۷۰ درصد گاز کشور است و تنها نیروگاه اتمی کشور در بوشهر قرار دارد، دیگر نیاز نیست بقیه ظرفیتهای استان سرشار و برخوردار بوشهر را فهرست کنیم؛ همینها برای اینکه رفاه مردم تأمین شود کافی است.
اما همه ماجرا این نیست. بوشهر فقط میزبان است و سهمی از این صنایع و ظرفیتها ندارد؛ اینجا فقط آلودگی ناشی از ازدحام و تراکم صنایع و از بین رفتن مشاغل سنتی در جوار صنایع و بیکاری جوانان و حیف و دریغی که نصیب مردم شده است.
در استانی با این همه امکانات باید فضاهای آموزشی آنقدر برای ردههای مختلف تحصیلی فراهم باشد که نیروی انسانی توانمند برای صنایع تولید شود و این استان به قطب آموزشی کشور تبدیل شود.
وجود مدارس تخریبی در استانی مثل بوشهر هیچ معنی و توجیهی ندارد ولی حقیقت این است که قریب ۹ درصد کلاسهای درس این استان تخریبی است.
۷۷۴ مدرسه تخریبی در استان بوشهر
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای بیش از هفت هزار و ۹۶۰ کلاس درس است که ۷۷۴ کلاس معادل ۹ درصد کل کلاسها تخریبی است.
حسینی میانگین کلاسهای تخریبی در سطح کشور را ۳۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری در زمینه مدارس و کلاسهای تخریبی دارای وضعیت بهتری است.
وی از تلاش ویژه برای بهبود زیرساختهای آموزشی در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: ۹۹ پروژه مدرسه سازی با ۵۰۱ کلاس درس در استان بوشهر در دست اجرا است که ۴۷ کلاس درس مهرماه امسال افتتاح میشود.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر خاطرنشان کرد: راهکارهای لازم برای آماده سازی مدارس استان بوشهر برای سال تحصیلی جدید در قالب پروژه مهر انجام میشود.
وضعیت مدارس دشتی و تنگستان خوب نیست
نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس نیز به تشریح وضعیت مدارس این شهرستان پرداخت و اظهار داشت: تنگستان دارای بدترین وضعیت در زمینه مدارس تخریبی است.
سید کمالالدین شهریاری خواستار تلاش ویژه برای رفع مشکلات مدارس تخریبی شد و اضافه کرد: توسعه و تقویت واحدهای آموزشی تخریبی در دشتی و تنگستان باید به صورت جدی مورد توجه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس باشد.
وی با تاکید بر لزوم تأمین تجهیزات سرمایشی و هوشمند سازی کلاسهای درس خاطرنشان کرد: شهرستان دشتی نیز وضعیت نامطلوبی از نظر فضاهای آموزشی دارد که باید مورد توجه باشد.
نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس با اشاره به تصویب ۱۵۲ میلیارد تومان اعتبار متمرکز برای خرید تجهیزات و مقاوم سازی مدارس افزود: باید برای بهبود وضعیت مدارس استان از این اعتبارات استفاده شود.
فقر تجهیزات در مدارس گناوه و دیلم
نماینده مردم شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توسعه زیرساختهای آموزشی باید به عنوان یک اولویت بسیار مهم و ضرورت اساسی در دستور کار باشد.
حجتالاسلام عبدالحمید خدری خواستار بهبود وضعیت فضاهای آموزشی استان شد و خاطرنشان کرد: تجهیزات آموزشی و رفاهی در کلاسهای درس در شأن و منزلت دانش آموزان نیست.
وی با تاکید بر افزایش تعداد کلاسهای هوشمند در مدارس استان بیان کرد: دانش آموزان دیلم و گناوه در زمینه تجهیزات سرمایشی و رفاهی کلاسها در فقر بسر میبرند که حل مشکلات این حوزه ضروری است.
نماینده مردم شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی نقاط که دارای دانش آموزان کمتری هستند باید زمینه تحصیل آنان در مقاطع مختلف فراهم شود تا از تحصیل باز نمانند.
بهبود امکانات مدارس استان
استاندار بوشهر نیز بر لزوم بهبود وضعیت مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد و ادامه داد: توسعه زیرساختهای آموزشی نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش خواهد داشت که باید مورد توجه باشد.
عبدالکریم گراوند با تاکید بر بررسی مدارس تخریبی استان بوشهر بیان کرد: با بررسی مدارس تخریبی و تعیین نیاز تجهیزاتی مدارس، اعتبارات این بخش بر اساس منطق و قابل دفاع توزیع شود.
وی، ارائه گزارش کامل از وضعیت تجهیزات سرمایشی کلاسهای درس را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: نیاز تجهیزات و آموزشی مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید ارائه تا وضعیت این حوزه در راستای رفاه دانش آموزان و فرهنگیان ساماندهی شود.
استاندار بوشهر هوشمندسازی کلاسهای درس را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: هوشمندسازی کلاسهای درس در حد یک کلاس درس در مدارس اکتفا نشود بلکه این کلاسها باید افزایش یابد.
گراوند با بیان اینکه زیرساختهای آموزشی باید در تمام نقاط شهری و روستایی توسعه یابد خاطر نشان کرد: هیچ محدودیتی نباید برای تحصیل دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد که توسعه زیرساختهای آموزشی مورد توجه ویژه قرار دارد.