پلاسمای بوشهر جهانی شد
پلاسمای بوشهر جهانی شد

ندای استان:نمایندگان وزارت بهداشت و درمان و شرکت اتریشی پلاسمای بوشهر را برای تولید داروهای مشتق از پلاسما تائید کردند.

به گزارش ندای استان، مدیر کل انتقال خون استان بوشهر گفت: با تائید نمایندگان وزارت بهداشت و درمان و شرکت اتریشی اکتا فارما، از این پس پلاسمای مازاد استان، برای تولید داروی مشتق ازپلاسمای ایرانی و برگشت آن به کشور، به اتریش فرستاده می‌شود.

دکتر نرگس عُبِیدی افزود: در پی بازرسی‌های مستمر وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران، دیروز(پنجشنبه بیست و هفتم تیر) با حضور معاون کنترل کیفی و تضمین کیفیت این سازمان و نماینده شرکت اکتا فارما از کشور اتریش، پلاسمای بوشهر برای ارسال و تولید دارو از آن و بازگشت به کشور تائید شد.

معاون کنترل کیفی و تضمین کیفیت سازمان انتقال خون ایران هم با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در بوشهر، این موفقیت  را سرآغاز تلاش نو و مستمر برای تامین نیاز‌های کشور از دارو‌های مشتق از پلاسمای ایرانی دانست.

دکتر صدیقه امینی گفت: رسالت بسیار مهمی داریم اینکه بتوانیم تلاش‌های خود را برای ارائه هر چه بهتر و بیشتر خدمات به هموطنان با بالاترین کیفیت و استاندارد ارائه کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور اردیبهشت امسال در سفری که به بوشهر داشت، گفته بود، ۶۰ درصد از دارو‌های ساخته شده از مشتقات پلاسمایی از پلاسمای خون اهداکنندگان ایرانی تهیه می‌شود.

به گفته دکتر علی اکبر پورفتح الله، انتقال خون ایران در حال برنامه ریزی است تا بتوان با گسترش مراکز اهدا پلاسما تا سال ۱۴۰۰ همه دارو‌های مشتقات پلاسمایی از پلاسمای اهدا کنندگان ایرانی تهیه شود و به خودکفایی کامل برسیم.

پلاسما بخش مایع خون و حاوی پروتئین‌های حیاتی و آنتی‌بادی‌هایی برای لخته شدن خون و ارتقا ایمنی بدن است. از پلاسما دارو‌های مختلفی از جمله برای درمان بیماران هموفیلی و دارای نقص ایمنی تولید می‌شود.

یادآور می‌شود استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در اهدای خون به شمار می‌رود و در اهدا مستمر خون رتبه دوم را در کشور دارد.