مردم شهرستان جم در انتظار تکمیل طرح‌ آبرسانی سیراف به جم
مردم شهرستان جم در انتظار تکمیل طرح‌ آبرسانی سیراف به جم

ندای استان:کاهش منابع آب زیرزمینی در تامین آب آشامیدنی مردم شهرستان جم مشکلاتی ایجاد کرده که تکمیل طرح‌های آبرسانی از جمله پروژه آب شیرین‌کن ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف – جم از انتظارات مردم شهرها و روستای جم است.

به گزارش ندای استان به نقل از تسنیم، کاهش بارش‌ها و وقوع پدیده خشکسالی در یک دهه گذشته و مهم‌تر از همه برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی آثار نامطلوبی در منابع آبی شهرستان جم گذاشته که تابستان  مشکلات مردم در عرصه تامین آب آشامیدنی دو چندان می‌شود.

شهرستان جم یکی از مناطق خوش آب و هوای استان بوشهردارای اراضی پرمحصول کشاورزی از جمله مرکبات است که پالایشگاه گاز فجر جم نیز در این شهرستان استقرار دارد.

دشت‌‌های جم و ریز به عنوان دشت‌های پر آب استان بوشهر با منابع آب شیرین محسوب می‌شد و اکنون به سبب بروز بحران، برداشت آب از این دشت‌ها ممنوع شده است چراکه سفره‌های  آب  زیرزمینی  شهرستان جم  باافت  ۱۲ متری مواجه شده است.

کارشناس شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر دشت‌های جم و ریز را  از بحرانی‌ترین دشت‌های استان بوشهر دانست و اظهار داشت: به لحاظ کمی و افت سطح ایستایی آب  این دشت‌ها  به عنوان بحرانی‌ترین  دشت‌ها معرفی شده است.

وی دشت‌های جم و ریز را منبع تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی دانست و تصریح کرد:در راستای  احیاء دشت‌ها طرح احیا و تعادل بخشی با هدف توقف افت سطح آب در چاه‌ها و جبران کسری مخازن سفره‌های زیر زمینی عملیاتی شده است.

طرح شیرین‌سازی آب دریا در منطقه سیراف در دستور کار قرار گرفت

تراکم جمعیت و فرسوده بودن شبکه آبرسانی بر بحران آب در شهرستان جم افزوده است که در راستای حل این مشکل طرح شیرین‌سازی آب دریا در منطقه سیراف در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به این اینکه طرح شیرین‌سازی آب دریا از سیراف برای تامین آب شهرستان جم با همکاری وزارت نفت و نیرو اجرایی شده است اظهار داشت:برای تامین آب شهرها و روستاهای شهرستان جم طرح شیرین‌سازی آب دریا در منطقه سیراف به ظرفیت ۲۸ هزار متر مکعب در دستور کار قرار گرفت که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

روح‌الله طاهریان‌پوربا اشاره به اینکه برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای تسریع در اجرای این پروژه تلاش‌های گوناگونی کرده که تاکنون تجهیزات تسریع در اجرای این پروژه تامین کرده است.

برای تکمیل پروژه آبرسانی سیراف به جم  به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

وی از تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان در اجرای پروژه آبرسانی  سیراف به جم خبر داد و خاطر نشان کرد: برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد که اعتبارات یاد شده وزارتخانه‌های نیرو و نفت تامین می‌کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر از اجرای ابنیه ایستگاه پمپاژ طرح‌ آب‌رسانی به شهرستان جم خبر داد و گفت: پروژه اجرای طرح‌ آب‌رسانی به شهرستان جم از برنامه زمان بندی تعریف شده عقب‌تر است که بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال بخشی از پروژه آبرسانی شهرستان جم افتتاح می‌شود.

چاه‌های جدید در شهرستان جم حفر و تجهیز شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر  نیز در بررسی مشکلات آبرسانی به شهرستان جم با تاکید بر توجه ویژه به حل مشکلات آبرسانی  این شهرستان افزود: در این راستا چاه‌های  جدید حفر و تجهیز شده تا مشکلات آبرسانی این جم در کوتاه مدت برطرف شود.

عبدالحمید حمزه‌پور با بیان اینکه رفع مشکلات برقرسانی به چاه‌های جدید، خرید پمپ و تجهیزات انجام شده است خاطر نشان کرد:  از سوی استان‌های معین نیز اقدامات مهمی در اجرای  طرح‌های آبرسانی در جم انجام شده که روند آن تسریع می‌یابد.

۵۰ درصد چاه‌های آب شهرستان جم  در تامین آب آشامیدنی اجاره‌ای است

فرماندار جم هم با تاکید بر حل مشکلات آبرسانی شهرهای جم  از کاهش منابع آبی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: ۵۰ درصد چاه‌های آب شهرستان جم  در تامین آب آشامیدنی اجاره‌ای است که باید پرداخت  مبالغ صاحبان چاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

حسینی با اشاره به هدر رفت آب از شبکه آبرسانی تاکید کرد: هدررفت آب از شبکه‌ها یکی از مشکلات مهم است که باید نوسازی لوله‌های توزیع آب در اولویت قرار بگیرد.

حفظ منابع آب چاه‌های شهرستان جم در اولویت قرار دارد و هیچ راهی جز کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی برای حل بحران کم‌آبی در برنامه کوتاه مدت وجود ندارد.

قطعا با توجه به وضعیت سفره‌های آبی شهرستان جم، باید تدابیر ویژه‌ای برای گذر از فصل تابستان اتخاذ شود تا بتوان با کمترین مشکلات آب شهرستان در روستاها و شهرها را تامین کرد.