اقدام پسندیده برخی مشاوران املاک بوشهر/خانه های مبله یکی از عوامل اصلی گرانی اجاره‌بها
اقدام پسندیده برخی مشاوران املاک بوشهر/خانه های مبله یکی از عوامل اصلی گرانی اجاره‌بها

ندای استان:معاون صنف مشاوران املاک در بوشهر گفت: بازار آشفته مسکن امروز به صورتی است که از هر پیش بینی خارج شده و چیزی دست افراد نیست.

به گزارش ندای استان،معاون صنف مشاوران املاک در شهر بوشهر گفت: بازار مسکن هم از نوسانات قیمت ارز و برخی سیاست‌های داخلی و خارجی در امان نبوده و برخی بی ثباتی ها باعث شده قیمت مسکن افزایش یابد.

علی بوالخیری افزود: نوسانات قیمت ارز و از هم گسیختگی بازار مسکن موجب گران شدن مصالح ساختمانی شده و این امر باعث کاهش ساخت و ساز و گران شدن مسکن شده است.

وی بیان کرد: با توجه به شبه جزیره بودن بوشهر و حضور پایگاه‌های نظامی و نیروگاه اتمی بخش زیادی از شهر اشغال و از نظر زمین و توسعه با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

بوالخیری اضافه کرد: بوشهر از جمله شهرهای مهاجر پذیر است که افراد زیادی از اطراف برای کار و سایر مسائل دیگر به این شهر مهاجرت می کنند و تمرکز بیشتر آنها در مرکز شهر است این تمرکز در مرکز شهر باعث شده با کمبود فضای استیجاری روبرو شویم و افراد به سمت حاشیه شهر هجوم آورند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر آپارتمان ۱۰۰ متری در خیابان باهنر بوشهر از ۱۵۰ میلیون ریال پول ودیعه و ۱۰۰ میلیون ریال اجاره در سال گذشته به ۳۰۰ میلیون ریال و ۱۵ میلیون ریال اجاره افزایش یافته است.

اقدام پسندیده برخی مشاوران املاک بوشهر برای کاهش قیمت اجاره‌بهای خانه

بوالخیری ادامه داد: این دوبرابر شدن قیمت رهن و اجاره باعث شده بیشتر مشاوران املاک بنری را نصب و اعلام کنند از اجاره دادن خانه هایی که قیمت غیرواقعی دارند معذور هستیم هرچند این کار شاید بتواند صاحب خانه ها را مجبور کند که کمی انصاف را رعایت کنند و ملک خود را با قیمت واقعی اجاره دهند اما از طرفی باعث شده که کار و کسب این صنف نیز رو به کسادی برود.

وی بیان کرد: هرچند مجموعه اصناف در پروانه کسب خدمات نظارتی را بر نرخ نامه دارد اما در نهایت مبلغ اجاره‌بها را مالکان تعیین می کنند و مشاوران املاک تنها واسطه هستند.

معاون صنف مشاوران املاک در بوشهر گفت: بازار آشفته مسکن امروز به صورتی است که از هر پیش بینی خارج شده و چیزی دست افراد نیست.

وی یادآور شد: در گذشته بعد از تعطیلی مدارس زمان جابه جایی ها فرا می رسید و بازار رهن و اجاره مسکن رونق می گرفت اما امروز مردم گرفتار هستند و بیشتر مجبورند با صاحبان خانه خود کنار آیند و جابه جا نشوند و کسانی هم که مجبور به جابه جایی هستند از شرایط جدید ناراضی و نمی توانند پاسخگوی خواسته صاحب خانه ها باشند.

بوالخیری برضرورت کاهش تعرفه های صدور پروانه ساختمانی، هزینه نظام مهندسی و دفاتر نقشه کشی تاکید کرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات افزایش متراژ خانه ها از ۱۰۰ به ۱۵۰ متری است که این امر باعث افزایش قیمت اجاره و رهن شده است.

ریش و قیچی دست مالک

مسئول دفتر مشاور املاک میرزا در بوشهر گفت: در زمان حاضر مبلغ رهن منزل در این شهر ۲ برابر شده و کرایه نیز بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

کورس میرزا افزود: با توجه به فصل جابه جایی مستاجران اما امروز به دلیل افزایش قیمت‌ها کمتر کسی جابه جا می‌شود و بیشتر مجبورند قراردادهای خود را تمدید کنند.

وی بیان کرد: یک خانواده متوسط و یا زوج جوان با میانگین وجه نقد ۳۵۰ میلیون ریال دیگر امکان رهن و اجاره یک خانه با کمترین امکانات را در شهر بوشهر ندارد.

میرزا گفت: در گذشته افرادی که امکان اجاره و رهن خانه‌های لوکس را نداشتند به سراغ محله‌های متوسط و کم برخوردار می‌رفتند اما امروز حتی این مناطق نیز دیگر جوابگو نیست و صاحبان ملک قیمت‌ها را بالا بردند.

وی با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت زمین اضافه کرد: در این شرایط به دلیل افزایش قیمت زمین، مصالح و دستمزد، ساخت و ساز در استان بوشهر بسیار کاهش یافته است و دیگر به صرفه نیست.

میرزا اظهار داشت: مشاوران املاک هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارند بلکه این مالکان هستند که متناسب با بالارفتن ارزش ملک خود و شرایط خاص اقتصادی نرخ را تعیین می‌کنند و ما تنها یک رابط هستیم.

وی بیان کرد: مالکان به دلیل کمبود نقدینگی تلاش می‌کنند از کمترین فضایی که در اختیار دارند به عنوان یک منبع درآمد استفاده کنند و امروز در این شرایط همین افراد قیمت ملک خود را ۲ تا ۳ برابر افزایش دادند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه بهمنی بوشهر گفت: مالکان براساس نیاز خود ملک خود را اجاره می‌دهند.

خانه های مبله یکی از عوامل اصلی گرانی اجاره‌بها در بوشهر

شیخ وردی افزود: یکی از عوامل گرانی اجاره بها وجود خانه‌های مبله است و بیشتر افراد با تأمین کمترین تجهیزات در خانه‌های خود برای یک ساعت و یک شب خانه خود را سه تا چهار میلیون ریال اجاره می‌دهند.

وی بیان کرد: هرچند تاکنون بیشتر مستأجران تن به خواسته غیر معقول صاحب خانه‌ها داده اند اما با ورود دانشجویان جدید الورود التهاب تأمین مسکن در بوشهر دوچندان می‌شود.

شیخ وردی گفت: بسیاری از افراد به دلیل افزایش نرخ اجاره‌بها روبه حاشیه نشینی آوردند و همین امر باعث شده حتی در آن مناطق نیز افراد اجاره‌ها را بالا ببرند.

وی افزود: در زمان حاضر رهن کامل یک خانه ویلایی مناسب در بوشهر ۲ میلیارد و۶۰۰ میلیون ریال، آپارتمان ۱۵۰ متری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، آپارتمان ۹۵ متری با امکانات ۹۵۰ میلیون ریال است.

شیخ وردی اضافه کرد: آپارتمان ۷۰ تا ۷۵ متری ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال و هم کف ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون ریال است.

وی تاکید کرد: اگر شهر جدید عالی شهر و مناطق حاشیه شهر نبود قشر متوسط جامعه در شهر بوشهر امکان زندگی نداشتند.

این مشاور املاک در شهر بوشهر تاکید کرد: در زمینه مسکن نیازمند یک نرمش قهرمانانه هستیم تا متناسب با توان و نقدینگی مردم امکان زندگی برای آنها فراهم شود.

شیخ وردی اضافه کرد: بهترین راه برای خانه دار شدن راه اندازی تعاونی‌های مسکن است.