برخورد جدی با تبلیغات زود هنگام نامزدها/ دوره قبل ۸۰۰ نفر دارای پرونده محکومیتی در مراجع قضایی بودند
برخورد جدی با تبلیغات زود هنگام نامزدها/ دوره قبل ۸۰۰ نفر دارای پرونده محکومیتی در مراجع قضایی بودند

ندای استان:رضایی گفت: حفظ آبرو، متهم نشدن نظام و هزینه نکردن آن برای شورای نگهبان اولویت است.

به گزارش ندای استان، خلیل رضایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان از آمادگی این نهاد برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی خبر داد و اظهار داشت: در صورتی که وزارت کشور امنیت دستگاه‌ها را تصمین دهد شورای نگهبان نیز این آمادگی را دارد تا انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی را به صورت الکترونیکی برگزار کند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر افزود: این دستگاه‌ها باید مورد تایید شورای نگهبان و متخصصان باشد چراکه صیانت از آراء مردم بر عهده این نهاد است و لازم است که کیفیت دستگاه‌ها و عدم مشکل ساز شدن آنها در انتخابات توسط وزارت کشور تضمین شود.

برخورد جدی با تبلیغات زود هنگام نامزدها

وی در پاسخ به سوالی درباره رصد شورای نگهبان بر تبلیغات پیش از موعد افراد ابراز داشت: یکی از وظایف این نهاد رصد انتخابات است و توصیه ما به افراد، مطالعه دقیق قانون و التزام عملی به آن است چراکه برخی مواقع رفتار افراد می‌تواند مصداق تبلیغات پیش از موعد باشد که این خلاف قانون است؛ تحرکات و تبلیغات زود هنگام افراد توسط شورای نگهبان رصد می‌شود اما تا کنون به فردی تذکری داده نشده است.

رضایی بیان داشت: در دوره قبل انتخابات مجلس تعداد ۱۲ هزار نفر در انتخابات ثبت نام کردند که پس از بررسی صلاحیت‌ها تعداد ۸۰۰ نفر دارای پرونده محکومیتی در مراجع قضایی بودند و رد صلاحیت شدند، که این مساله می‌تواند برای نظام هزینه داشته باشد بنابراین افراد پیش از ثبت نام احتمالات را در نظر گرفته و قانون را با دقت مطالعه نمایند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناظران انتخابات

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناظران انتخابات در استان خبر داد و اظهار داشت: ناظرین شورای نگهبان در استان اشرافیت کاملی بر قوانین دارند و همچنین برای این افراد دوره‌های تخصصی و آموزشی جهت آشنایی بیشتر برگزار شده است.

وی تبلیغات در فضای مجازی را مصداق تبلیغات پیش از موعد و تخلف عنوان کرد و افزود: افرادی که قصد حضور در انتخابات را دارند نمی‌‌توانند پیش از موعد تعیین شده به تبلیغات بپردازند اما نشست‌های خانگی اشکالی ندارد.

رضایی همچنین با گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان، این نهاد را یکی از ارکان نظام کشور عنوان کرد و گفت: شورای نگهبان یکی از موفقیت‌های چشمگیر انقلاب اسلامی است و حفظ آن به عنوان یک ارزش لازم است؛ طبق قانون نظارت شورای نگهبان به صورت استصوابی است و در بسیاری از کشورها هم چنین نهادی به عنوان‌های مختلف وجود دارد.

 قانون اساسی، میثاق ملی ایرانیان

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر قانون اساسی را میثاق ملی ایرانیان عنوان کرد و افزود: باید همه ما به این قانون پایبند باشیم و در راستای حفظ و حراست از آن تلاش کنیم؛ شورای نگهبان همچون که در قانون اساسی آمده زیر نظر هیچکدام از سه قوه نیست بلکه مستقل به وظایف ذاتی طبق قانون عمل می کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان می‌تواند مظهر اقتدار کشور باشد گفت: تا زمانی که شورای نگهبان بر مصوبات مجلس صحه نگذارد، این مصوبات وجه قانونی و شرعی نخواهند داشت.

رضایی به علل دشمنی دشمنان با شورای نگهبان اشاره کرد و ابراز داشت: تاثیرگذاری این نهاد در کشور یکی از دلایل دشمنی دشمنان است، آنها می‌دانند که شورای نگهبان چه کارکردی در این نظام دارد و به همین دلیل با آن دشمنی می‌کنند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر ادامه داد: این نهاد اهداف و دسیسه‌‌های دشمنان را نقش بر آب و خنثی کرده و اگر خدای ناکرده شورای نگهبان از قانون عدول و یا با مصلحت اندیشی عمل کند قطعاً این دشمنی‌ها کمتر خواهد شد.

وی بیان داشت: شورای نگهبان نباید نگاه تبعیض آمیز به هیچکدام از افراد داشته باشد و برای این نهاد فرقی نمی‌کند که افراد از چه حزب و یا گروه سیاسی باشند بلکه این شورا ملزم به رعایت مر قانون است.