مشکل اصلی بحران آب در دلوار، باغ‌ویلاهای «گورکات» است
مشکل اصلی بحران آب در دلوار، باغ‌ویلاهای «گورکات» است

ندای استان:حجت لاسلام زاهد دوست گفت: گاهی در برخی از روستاهای ما، مردم هفته‌ای یک یا دو ساعت آب را دارند و مردم برای برخی نیازها همچون شستشو به آب دریا پناه می‌برند.

به گزارش ندای استان،حجت‌الاسلام علی زاهد دوست در گفتگو با خبرگزاری فارس در دلوار در خصوص کم‌آبی بخش‌های ساحلی دلوار اظهار داشت: چند سالی است که وضعیت آب برای مردم خطه ساحلی بخش دلوار به‌خصوص بخش جنوبی این بخش، اسفناک و تأسف‌بار است.

امام جمعه دلوار افزود: گاهی در برخی از روستاهای ما، مردم هفته‌ای یک یا دو ساعت آب را دارند و مردم برای برخی نیازها همچون شستشو به آب دریا پناه می‌برند.

وی ابراز کرد: از روزی که موضوع کم‌آبی به وجود آمد، در روستاهای مختلف حضور پیدا کردیم. آنچه از وظایف امام‌جمعه محسوب می‌شود، انتقال مشکلات و کمبودهای مردم به مسؤولان کشوری و استانی است.

زاهددوست تصریح کرد: بنده به‌دفعات مکرر به‌صورت مکتوب  و غیر مکتوب، از طریق وزارت کشور و وزارت  نیرو پیگیر مشکلات کم‌آبی در بخش دلوار بوده‌ام و این موضوع را به اطلاع نماینده‌های استان و استاندار بوشهر رسانده‌ام. مسؤولین هم قول دادند تا قبل از فرارسیدن ماه رمضان مشکلات روستاهای بخش ساحلی حل شود اما تاکنون در سطح بخش دلوار این مشکل بزرگ رفع نشده است.

امام جمعه دلوار با اشاره به  آمار عجیب و رشد قارچ گونه تعداد باغ ویلاها در سطح استان بوشهر، گفت: بخش قابل‌توجهی از این باغ ویلاها در بخش گورکات تنگستان است؛ باغ ویلاهایی که علی‌رغم نداشتن مجوز برداشت آب، با آب شرب غیرمجاز اقدام به پر کردن استخر و  آبیاری فضای سبز خود می‌کنند.

وی وجود باغ ویلاهای غیرمجاز را یکی از علت‌های مهم کمبود آب در بخش دلوار دانست و گفت: این موضوع دور از عدالت و انصاف است که برخی افراد سودجو برای استخر و آبیاری فضای سبز باغ ویلاهای خود از آب آشامیدنی استفاده کنند، اما مردم  روستاهای جنوبی دلوار اعم از خور شهاب، بنجو و زیراهک و بریکان، حتی برای وضو و شستن لباس و ظرف هم آب نداشته باشند.

نصب آبشیرین کن مشکلات را حل می کند

زاهددوست بیان کرد: البته پس از صحبت‌ها و مکاتبات با مسؤولان اقدامات خوبی از جانب استاندار و آب و فاضلاب انجام شد ولی ما از مسؤولان توقع داریم که تا قطع آب آخرین باغ ویلا اقدام کنند و اصلاً به این مورد توجه نکنند که این باغ ویلاها متعلق به مسؤولین است.

امام جمعه بخش دلوار با ابراز گلایه از وجود موجود و اسف‌بار روستاهای دلوار، بیان کرد: در این روزها به‌صورت شبانه‌روز از مردم روستاها تماس‌هایی را مبنی بر نبود یا کمبود آب شرب دریافت می‌کنیم اما متأسفانه آنچه را که از مسؤولین توقع داشتم، انجام‌نشده است.

وی افزود: میزان آب ورودی در روستاها به رؤیت مسئولی محلی و مردم روستا نمی‌رسد که حداقل مردم بدانند چه میزان آب وارد روستا می‌شود که بر این اساس صرفه‌جویی و برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

وی در خصوص وعده‌های نصب آب‌شیرین‌کن در بخش دلوار، گفت: در جلسه اخیر با استاندار بوشهر، وی خبر از شروع پروژه آب‌شیرین کن در دلوار را داد؛ اگر پروژه آب شیرین‌کن در بخش به سرانجام برسد، بخشی از مشکلات ناشی از کمبود آب در دلوار برطرف خواهد شد.

زاهددوست تصریح کرد: در هیچ نقطه‌ای از استان بوشهر بحران آب به‌اندازه بخش دلوار نیست؛ دو ساعت آب در هفته دردآور و تأسف‌بار است که مردم ما تحمل کرده‌اند، کوچه‌های روستا هم به نحوی است که امکان آب‌رسانی با تانکر وجود ندارد.

امام جمعه دلوار با دعوت از مسؤولان استان برای بازدید از روستاهای مناطق کم آب دلوار، گفت: آقایان مسؤول اعم از استاندار، معاون عمرانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و نماینده مردم تنگستان برای یک‌بار هم که شده در بین مردم روستاهای جنوبی بخش دلوار حاضر شوند و از نزدیک مشکلات مردم را ببینند.