اقتصاد بومی بوشهر با حضور گردشگران علمی تقویت می‌شود
اقتصاد بومی بوشهر با حضور گردشگران علمی تقویت می‌شود

ندای استان:رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر عنوان کرد: حضور گردشگران علمی در استان باعث پویایی و تقویت اقتصاد بومی می‌شود و می‌تواند به توسعه و رونق گردشگری و صنایع دستی استان کمک کند.

به گزارش ندای استان،دکتر مریم قائمی در گفتگو با ایسنا در خصوص فعالیت های انجام شده در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی گفت: در حال حاضر ۳ برنامه کلان داریم که طرح‌های پژوهشی اعضای هیات علمی همه مراکز ساحلی پژوهشگاه اقیانوس شناسی در راستای این برنامه ها تعریف می شود.
وی افزود: این برنامه ها شامل پایش دریای خلیج فارس، عمان و تنگه هرمز با استفاده از کاوشگر خلیج فارس است که این کاوشگر تاکنون ۴ گشت دریایی در محدوده آب‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام داده است.
عضو هیأت علمی گروه علوم زیستی دریا در پژوهشکده علوم دریایی با بیان اینکه نمونه برداری از آب های فراساحلی انجام شده است، اظهار کرد: در این گشت ها پارامترهای مختلف شیمیایی، فیزیکی، زیستی، زمین شناسی، هواشناسی، اقیانوس شناسی ماهواره ای و مهندسی دریا نمونه برداری و مطالعه شده اند.
برنامه پایش تغییرات اقلیمی به زودی ابلاغ خواهد شد 
رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس تصریح کرد: برنامه پایش نواحی ساحلی دریاهای پیرامون ایران یعنی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان در دست اجرا است که در این زمینه در استان بوشهر دو گشت ساحلی داشته‌ایم و نمونه های گرفته شده در مرحله آنالیز آزمایشگاهی است.
قائمی ادامه داد: برنامه سوم پایش تغییرات اقلیمی (در حال تدوین) است که به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به کارگاه های برگزار شده یادآور شد: یکی از این کارگاه‌ها آلودگی های دریایی و راهکارهای مقابله با آن بوده که از نهادها و ارگان های محیط زیستی کشور و سطح استان شرکت کردند، کارگاه حفاظت از اکوسیستم های حرا و آشنایی با تجهیزات نمونه برداری اقیانوسی نیز به صورت تئوری و عملی در دو روز برگزار شده است که شرکت کننده‌هایی از استان های مختلف داشتیم.
رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: کارگاه اسیدی شدن آب دریاها نیز قرار بود در بوشهر برگزار شود که این امر به دلیل عدم تأمین اعتبار محقق نشد.
مریم قائمی در خصوص برگزاری رویدادهای علمی در بوشهر گفت: با توجه به استقرار دبیرخانه اتحادیه دانشگاه های ساحلی کشور در پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی کشور و اینکه مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر نیز زیر مجموعه این پژوهشگاه فعالیت می کند، استان می تواند از این ظرفیت بسیار ارزشمند بهره ببرد، و از طریق برگزاری کارگاه های اموزشی و سایر رویدادهای علمی به حضور گردشگران علمی چه در سطح ملی، چه در سطح منطقه ای و یا بین المللی کمک کند.
وی افزود: این امر می تواند باعث ارتقاء سطح توانمندی‌های علمی از طریق تبادل دانش و تجربیات شرکت کنندگان و افزایش همگرایی و هم افزایی بین کشورهای منطقه بشود و حتی از این طریق می توان راهکارهایی جهت حل چالش ها و مشکلات زیست محیطی منطقه ارائه کرد.
رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر تاکید کرد: با توجه به اینکه  ایران از لحاظ قدرت علمی در منطقه حرف اول را می زند، بایستی روابط بین المللی و دیپلماسی علمی خود را قوی تر کنیم.
تقویت اقتصاد بومی بوشهر با حضور گردشگران علمی
عضو هیأت علمی گروه علوم زیستی دریا در پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بیان کرد: علاوه بر مزیت و تاثیری که این اقدامات می تواند در بحث ارتقاء علمی استان داشته باشد، حضور گردشگران علمی در استان باعث پویایی و تقویت اقتصاد بومی می‌شود و از این لحاظ به توسعه و رونق گردشگری و صنایع دستی استان کمک کند.
قائمی ادامه داد: این نوع گردشگری می تواند تأثیر مثبتی در افزایش سطح آگاهی عمومی استان، دانش و آگاهی‌های اجتماعی داشته باشد.
استفاده از ایده های نو و خلاقانه را در جذب گردشگران علمی
این مسئول با اشاره به اینکه صنعتگران بوشهر باید در زمینه تولید آثار دریایی، خلاقیت و انگیزه بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: با توجه به اینکه ما تجربه برگزاری چندین دوره کارگاه صنایع دستی دریایی و کارآفرینی در استان داریم، این فرصت خوبی برای زنان استان بوشهر است که با حضور گردشگران صنایع دستی دریایی را معرفی بکنند و در واقع یک عامل انگیزشی برای زنان ما شود.
وی استفاده از ایده های نو و خلاقانه را در جذب گردشگران علمی موثر دانست و خاطرنشان کرد: در کنار این کارگاه های علمی، می توانیم برگزاری تورهای مختلف در استان از جمله بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی و آشنایی گردشگران با ظرفیت های فرهنگی استان، بازدید از صنایع دستی و آشنایی با توانمندی های زنان بوشهر را داشته باشیم.
رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی و صنایع دستی دریایی با هدف توانمندسازی بانوان استان بوشهر برگزار شده است، یادآور شد: بعد از اتمام این دوره ها و با رصدهای انجام شده خوشبختانه تعدادی از این افراد به عنوان مربی همین دوره ها را برگزار می کنند و در زمان‌ های مختلف به ویژه در ایام نوروز محصولات تولید شده را در معرض دید بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می دهند، با این کار صنایع دستی بوشهر به استان های همجوار و حتی کشورهای منطقه معرفی و عرضه می شود.