وصول هفت هزار میلیارد ریال مطالبات حقیقی و حقوقی در استان
وصول هفت هزار میلیارد ریال مطالبات حقیقی و حقوقی در استان

ندای استان:مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: سال گذشته از سه هزار و ۵۵۰ پرونده اجرایی ۲هزار و ۲۰۲ پرونده مختومه و هفت هزار میلیارد ریال مطالبات حقیقی، حقوقی و بانک ها در استان وصول شده است.

به گزارش ندای استان،اصغر پیرهادی روز سه شنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در نشست با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود: این میزان از محل چک، مهریه، رهن توقیف خودرو و دیگر مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک وصول شده است.

وی با بیان اینکه نیم درصد از این مطالبات به خزانه دولت واریز می‌شود یادآورشد: سازمان ثبت اسناد و املاک به نوعی درآمد زاست و سال گذشته ۲۴۴ میلیارد ریال از طریق خدمات ثبتی در استان درآمد کسب کرد.

پیرهادی گفت: طبق برنامه ششم توسعه ۴۲ درصد از درآمد ثبت اسناد و املاک به هلال احمر و هشت درصد به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود این امر زمینه توسعه پایدار شهری و خدمات عام المنفعه فراهم می شود.

صدور سند تگ برگ

پیرهادی گفت: کاداسترجامع کشور (حد نگار) از سال ۹۴ اجرایی و باید تا پایان سال ۹۸ به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در قالب این طرح تمام سندهای دفترچه‌ای باید به تک برگ تبدیل شوند که در همین راستا تاکنون بیش از ۳۱۶ هزار سند تک برگ در استان بوشهر صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: از این مجموع سند تک برگ صادر شده ۲۲۰ هزار سند دفترچه‌ای به تک برگ تبدیل و مابقی نیز سند جدید صادر شده است.

وی یادآورشد: پیش بینی می شود هنوز ۲۰۰ هزار سند دیگر در دست مردم باشد که باید نسبت به تبدیل آنها به تک برگ اقدام شود.

پیرهادی جعل پذیر نبودن سندهای تک برگ، ضریب بالای امنیت، کروکی و جانمایی موقعیت محل در سند و تعیین موقعیت ملک با دستگاه جی پی اس در صورت وقوع سیل و زلزله را از مزایای سندهای تک برگ عنوان کرد.

وی بیان کرد: پروسه تعویض سند به شرطی که حدود مندرج در سند با موقعیت و وضعیت فعلی ملک مطابقت داشته باشد پروسه ۱۰ روزه است ولی اگرمطابقت نداشته باشد برای اجرای تشریفات اداری حداقل یک ماه به طول می‌انجامد.

پیرهادی گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۹ هیچ خدمتی با سندهای قدیمی و دفترچه‌ای ارائه نمی‌شود بنابراین انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۸، ۹۰ درصد کار تعویض سند و تبدیل به سند تک برگ در استان انجام شود.

وی یادآورشد: در راستای سرعت بخشی در اجرای کاداستر قرارداد سه جانبه ای با کانون سردفتران، پست و اداره کل ثبت اسناد و املاک انجام شده که شهروندان به نزدیک ترین دفترخانه مراجعه با ارائه مدارک، سوابق و سند مالکیت به دفترخانه مدارک به اداره ثبت ارائه و بعد از صدور به وسیله پست به دست افراد می‌رسد.

پیرهادی اظهارداشت: از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه‌های استان بوشهر حدود یک میلیون و۷۰۰ هزار هکتار کاداستر انجام و جانمایی شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۰ درصد اراضی استان در قالب کاداستر انجام شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر با بیان اینکه با کاداسترجانمایی ملک و مستند سازی انجام می‌شود اضافه کرد: بیشترین مساحت مالکیت عرصه‌های استان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتارمربوط به منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی بیان کرد: براساس قانون از سال از ۹۴ تا ۹۶ باید تمام دستگاه‌های دولتی نقشه‌های اراضی و املاک خود را تحویل دهند که درصد زیادی از دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته و دستگاه‌هایی که همکاری نکردند آسیب می‌بینند.

پیرهادی گفت: در کاداستر ۱۷۰ لایه مسکونی، تجاری و موات تعریف شده که نشان از دقت این سامانه دارد، ضمن اینکه موقعیت دقیق و مالکیت اراضی مشخص می‌شود و بسیاری از زمین خواری‌ها در راستای اجرای این طرح کشف شده است.

حوزه انتقال

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: مهمترین وظیفه این اداره کل در زمینه ثبت، انتقال، صدور اسناد و اجرایی کردن احکام رهنی است و در زمان حاضر ۹۸ دفتر اسناد رسمی و ۵۳ دفتر ثبت ازدواج و طلاق در استان فعالت است.

وی بیان کرد: همه فعالیت این دفاتر رسمی به غیر از استعلام شهرداری و دارایی بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

پیرهادی گفت: الکترونیکی کردن کار دفاتر اسناد رسمی با هدف کاهش اطاله پروسه زمانی استعلام تا پاسخ، دقت بالا در احراز مالکیت، مرتبط شدن دفاتر اسناد با ثبت احوال، وحدت رویه در تنظیم اسناد و ارتقای ضرایب امنیتی و هویتی از مزایای این کار است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: در زمینه آگهی ثبت و تغییر شرکت‌ها همه فرآیند بصورت الکترونیکی و غیرحضوری است ولی چون هنوز امضای الکترونیکی در کشور اجرایی نشده، برای امضای نهایی نیاز به حضور فرد در همان حوزه ثبتی است.

کسب رتبه اول سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه ملک)

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه ملک) سامانه مهمی است که نقشه برداری و نقطه یابی می‌کند و این استان طی سه سال مقام اول را در کشور کسب کرد.

پیرهادی افزود: اجرای طرح شمیم نقشه برداری کاداستر بادقت پنج سانتیمتری با ارتباط با ایستگاه‌های ثابت و برداشت آنی که با ارتباط مخابراتی و سیم کارت‌های متصل شده بر روی دستگاه‌های متحرک (روور) و در راستای پیاده سازی قانون حدنگار و یکپارچه سازی نقشه‌های کلی انجام می‌شود.
وی بیان کرد: در ادامه این طرح تمام ارگان‌ها، اداره‌ها و نقشه برداران نظام مهندسی نیز با استفاده از امکانات شمیم و با ایجاد ارتباط و مجوزهای قانونی اقدام به برداشت آنی قطعات خواهد شد.
پیرهادی اضافه کرد: با اجرای طرح شمیم تثبیت موقعیت املاک در کاداستر دقیق‌تر و صحیح‌تر انجام و باعث جلوگیری از تداخل و تعارض املاک می‌شود و در عمل نیز استقرار پلاک‌های ثبتی در موقعیت جهانی صحیح‌تر انجام می‌شود.
وی یادآورشد: از دیگر مزیت‌های راه اندازی سامانه شمیم جلوگیری از هرج و مرج‌های مالکیتی پس از حوادث غیرمترقبه است و چنانچه از این پس با وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، حدود املاک از بین برود شبکه شمیم بسیاری از نابهنجاری‌ها در این حوزه جلوگیری می‌کند.
کمبود نیرو

وی ادامه داد: ثبت اسناد و املاک استان بوشهر دارای ۲۶۷ پست سازمانی است که از این تعداد در زمان حاضر ۲۱۶ نفر نیرو جذب و مابقی پست‌ها بدون تصدی است که باتوجه به ماموریت‌های جدید ثبت و اسناد و املاک چالش‌های زیادی ایجاد شده است.

سندهای املاک در جزیره خارگ

پیرهادی درخصوص مشکل صدور سند املاک مردم در جزیره خارگ گفت: در دهه ۵۰ عرصه جزیره خارگ به نام دولت جمهوری اسلامی و آن زمان وزارت اقتصاد (به نمایندگی از دولت) ثبت شد، اما سال ۸۸ هیأت وزیران طی مصوبه‌ای این مالکیت را از وزارت اقتصاد به وزارت نفت انتقال داده و براین اساس، سند تک برگ مالکیت جزیره خارگ برای وزارت نفت صادر شده است.

پیرهادی افزود: برای رفع مشکل اهالی، پیشنهاد شده اگر وزارت نفت به عنوان مالک فعلی موافقت کند سندهای عرصه برای مردم صادر شود، هرچند اهالی خواستار سند عرصه و اعیان هستند که از حقوق آنهاست، با این حال هنوز پاسخی در این خصوص دریافت نشده است.

سند روستاهای هلیله و بندرگاه

وی درخصوص مشکل اسناد مالکیتی ساکنان روستاهای همجوار نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: طبق ماده ۶۱ برنامه ششم توسعه ساخت و ساز در حریم تاسیسات هسته‌ای ممنوع است و در احکام دائمی برنامه توسعه ششم با ذکر نام روستاهای هلیله و بندرگاه ممنوعیت ساخت و ساز اعلام شده و امکان صدور سند یا اقدام درخصوص اسناد قولنامه ای این روستاها بسته است.

وی ادامه داد: طی توافق صورت گرفته در سال ۹۵ در تهران، قرار بود سازمان انرژی اتمی و وزارت کشور شیوه نامه‌ای برای حل مشکل این روستاها تنظیم کنند که هنوز تدوین یا ابلاغ نشده که اگر این مهم انجام شود، می‌تواند مشکل سند مالکیتی این روستاها را رفع کند.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: ثبت اسناد و املاک به عنوان سازمانی حاکمیتی نقش مهمی در توسعه اقتصادی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، کاهش مراجعه های مردمی به محاکم قضایی و رضایت مندی مردم از حاکمیت دارد.

اکبر اقبال مجرد افزود: ثبت اسناد و املاک از مقدمات غیر قابل انکار و لازمه توسعه قضایی به شمار می رود.

وی یادآورشد: بخش مهمی از شناسایی و رفع تصرف حدود دوهزار هکتار از اراضی دولتی در سال گذشته در استان بوشهر نتیجه عملکرد ثبت اسناد و املاک است.

اقبال مجرد گفت: تثبیت و حمایت از حقوق و مالیکت مشروع و قانونی اشخصاص حقیقی و حقوقی، ایجاد بانک های اطلاعاتی و شفاف سازی و تثبیت مالکیت ها بخصوص با اجرای طرح کاداستر کارامدی و نقش مهم ثبت اسناد و املاک را در زندگی مردم و امور جامعه نشان می دهد.