نگرانی مردم بومی و گردشگران از آلودگی شناگاه‌های بوشهر+تصویر
نگرانی مردم بومی و گردشگران از آلودگی شناگاه‌های بوشهر+تصویر

ندای استان:یکی از ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری در استان بوشهر، آبهای خلیج فارس است که شنا در ایام مختلف سال به ویژه فصل تابستان از رونق بیشتری برخوردار می‌شود ولی آلودگی شناگاه‌های بوشهر نگرانی‌های مردم این شهر را فراهم کرده است.

به گزارش ندای استان به نقل از تسنیم، آبها و سواحل خلیج فارس در ۸ شهرستان‌ استان بوشهر در شهرها و روستاها ظرفیت مهمی برای اجرای طرح‌های اقتصادی، گردشگری و تفریحی فراهم کرده است.

استان بوشهر با داشتن بیش از ۹۳۷ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس  و سواحل بکر و منحصر به‌فرد ظرفیت مهمی در عرصه تجاری دریایی، اقتصاد مقاومتی، کرانه‌ای و اجرای برنامه‌های تفریحی و گردشگری فراهم کرده است.

گردشگری دریایی یکی از محورهای توسعه استان بوشهر محسوب می‌شود که در این زمینه طرح‌های مهمی تدوین و اجرایی شده که در این راستا دهکده‌های گردشگری در شهرها و روستاهای استان بوشهر اجرایی شده است.

تفریحات دریایی از ظرفیت‌های مهم شهرها و روستاهای ساحلی استان بوشهر محسوب می‌شود که یکی از اهداف مهم سفر گردشگران به استان بوشهر بهره جستن از موهبت الهی خلیج فارس است.

شهر ساحلی بوشهر با داشتن زیرساخت‌های گردشگری ظرفیت بالایی برای تفریحات دریایی از جمله شنا فراهم کرده که اوج بهره‌برداری از خلیج فارس بوشهر برای شنا در فصل تابستان است هر چند در دیگر ایام سال از این ورزش در دریای بوشهر استفاده می‌شود.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر با تاکید بر رعایت مسائل زیست محیطی در سواحل بوشهر اظهار داشت:شهر بوشهر دارای ۷ شناگاه است که مناطق آلوده با پرچم در کنار ساحل مشخص شده است.

محمود مقیمی با اشاره به اینکه استفاده از شناگاه‌های آلوده و میکروبی انواع بیماری‌ها به انسان انتقال می‌کند افزود:این مسئله همواره نگرانی‌هایی را در استفاده افراد از آبهای ساحلی به منظور شنا و دیگر مصارف تفریحی در پی داشته است.

وی از اجرای طرح پرچم گذاری شناگاه‌های بوشهرخبر داد و بیان کرد: با هدف آشنایی مردم با وضعیت شناگاه‌های بوشهر طرح پرچم‌گذاری  اجرا شده که پرچم آبی برای شناگاه فاقد آلودگی و سالم مجاز برای شنا، پرچم زرد  نشان از خطر آلودگی و افزایش بار میکروبی تعیین شده که برای شنا مجاز نیست.

مقیمی با بیان اینکه عملیات پرچم گذاری  شناگاه ساحل بوشهر با همکاری اداره حفاظت محیط زیست, مرکز بهداشت و شهرداری بوشهر انجام شده است افزود: در شهر بوشهر ۷ شناگاه وجود دارد که به صورت سنتی بدون ایجاد پلاژ و ایجاد امکانات لازم از آن بهره‌برداری می‌شود.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر با بیان اینکه شناگاه‌های بوشهر جزء شناگاه‌های رسمی نیستند تصریح کرد: این شناگاه‌ها از شاخص‌های لازم از جمله سرویس بهداشتی، دوش حمام و نجات غریق بی بهره هستند.

وی از اجرای پایش شناگاه‌های بوشهر خبر داد و بیان کرد: شناگاه بوشهر شامل پارک سیادت و جفره به سبب تخلیه فاضلاب جزء شناگاه آلوده بسیار بحرانی و پرخطر محسوب می‌شود و  شناگاه پارک دانشجو، بندرگاه و پلاژ بانوان جزء شناگاه نسبتا آلوده شناخته شده و تنها شناگاه پارک لیان فاقد آلودگی از وضعیت مطلوبی برای شنا برخوردار است.

مقیمی با اشاره به پایش زیست محیطی در شناگاه‌های بوشهرافزود: وضعیت این شناگاه‌ها  در کارگروه مخاطرات زیست محیطی بوشهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر تصریح کرد: این شناگاه‌ها به سبب استفاده مردم در فصول گرم سال در بهار و تابستان به صورت ماهانه و در فصول سرد سال پاییز و زمستان به صورت فصلی مورد پایش و نمونه‌برداری قرار می‌گیرد.