گرانی کاغذ کمر مطبوعات استان را شکسته است/بودجه های رسانه ای جای دیگری خرج می شود
گرانی کاغذ کمر مطبوعات استان را شکسته است/بودجه های رسانه ای جای دیگری خرج می شود

ندای استان:اکبر صابری گفت:به علت گرانی کاغذ و زینک نشریاتی که مرتب چاپ می شود تیراژ آنها به نصف و کمتر از نصف کاهش یافته است.

به گزارش ندای استان،اکبرصابری دوشنبه شب در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: این مشکلات باعث شده بسیاری از مطبوعات دراستان بوشهر توان چاپ منظم و مرتب را نداشته باشند.

وی بیان کرد: از مجموع ۵۵ رسانه مکتوب استان بوشهر هشت رسانه شامل ۲ روزنامه و ۶ هفته نامه به صورت منظم چاپ می شوند که فقط ۲۱ درصد از مطبوعات این استان را شامل می شود.

صابری اضافه کرد: ۷۹ درصد دیگر مطبوعات در سه ماه گذشته یا چاپ نشدند یا با درصد پایینی به صورت منظم چاب شدند.

وی یادآور شد: هشت هفته نامه به جای ۴ شماره در ماه ۲ یا ۳ شماره در ماه، ۶ هفته نامه ماهی یک شماره چاپ کردند و ۱۶ نشریه معادل ۴۲ درصد از مطبوعات استان در این مدت چاپ نشدند.

بودجه های رسانه ای جای دیگری خرج می شود

صابری بیان کرد: براساس آمارهای موجود ۴۰ درصد از مطبوعات استان بوشهر به دلیل مشکلات گرانی کاغذ و زینک تعطیل یا نیمه تعطیل هستند.

مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر گفت: این ۴۰ درصد شامل ۱۶ نشریه است که ۴ تا ۵ نشریه از آنها بتازگی مجوز گرفته اند اما ۱۰ نشریه دیگر قدیمی است.

وی ادامه داد: به علت گرانی کاغذ و زینک نشریاتی که مرتب چاپ می شود تیراژ آنها به نصف و کمتر از نصف کاهش یافته است.

مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۱۶ رسانه مجوز دار شامل ۵۵ رسانه مکتوب شامل ۲ روزنامه، ۲۶ هفته نامه و دو هفته نامه، ۱۷ ماهنامه، فصلنامه و سالنامه و ۶۱ سایت خبری در استان مجوز گرفته اند.

وی یادآور شد: حدود نیمی از سایت هایی که در استان فعال هستند مجوز دارند آمار سایت های مجازی ما ۲ برابر است که نصف آنها مجوز لازم را از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

صابری بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی ردیفی برای روابط عمومی ها و کار اطلاع رسانی در اختیار دارند که این بودجه می تواند به رسانه ها شامل سایت ها و نشریه های چاپی برای اطلاع رسانی اخبار و عملکرد آنها اختصاص داده شود.

وی گفت: بعضی از اداره ها از این ردیف بودجه برای کارهای دیگر و هزینه های جاری استفاده می کنند که اگر به رسانه ها داده شود بخش زیادی از مشکلات مطبوعات در استان برطرف می شود.

برخی از دستگاه های اجرایی حق مطبوعات استان را ضایع می کنند

صابری اضافه کرد: افزون براین با این کار ظلمی که به دولت به لحاظ اینکه خدماتش به گوش ملت و مردم نمی رسد با اطلاع رسانی بموقع برطرف می شود.

وی یادآور شد: با اطلاع رسانی از کارها، پی گیری ها و تلاش مسئولان در زمینه به نتیجه رسیدن کارها و طرح ها امیدواری در سطح جامعه بالا می رود.

صابری ادامه داد: حمایت از مطبوعات یک معامله برد- برد دو طرفه است به این صورت که هم خدمات دولت را انعکاس داده ایم و رضایت مردم جلب شده و به رسانه ها و مطبوعات هم کمک شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود انتظار می رود بودجه ای که در ردیف اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی هست بدون کم و کاست برای حمایت از رسانه ها در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت: براساس دستور وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی دستگاه های اجرایی باید مکلف شوند آگهی را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهند تا عادلانه توزیع شود.

ایرنا،صابری افزود: این درحالی است که بسیاری از آگهی ها از کانال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع نمی شود.

وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سیستم توزیعی که در اختیار دارد می تواند این توزیع را به صورت عادلانه در بین نشریه ها انجام دهد.

وی گفت: سال گذشته یکی از شهرداری های جنوب استان ۱۱ مورد آگهی مناقصه داشته اما حتی یک مورد از آنها را به نشریه های استان نداده و همه را به نشریه ای در تهران داده است.

صابری اظهار داشت: این کار برخی از دستگاه های اجرایی حق مطبوعات استان را ضایع می کند.

مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر گفت: مدیران دستگاه های اجرایی ضمن نظارت بیشتر بر کار روابط عمومی ها دستور دهند آگهی ها از کانال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت و تعرفه آگهی ها مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است افزود: نرخ چاپ آگهی در هفته نامه های بوشهر با هم فرق می کند علت آن این است که معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ کمی و کیفی هر سال همه مطبوعات را ارزیابی می کند به همین دلیل تعرفه های که فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می کند موردعنایت قرار گیرد.

مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر گفت: براساس قانون حداقل ۷۰ درصد آگهی های استان باید به مطبوعات محلی و ۳۰ درصد به نشریه های کشوری خارج از استان داده شود.

صابری افزود: این درحالی است که در ۲ سال گذشته این قانون در استان برعکس اجرا می شد و از سال گذشته اوضاع بهتر شد.

وی تاکید کرد: انتظار می رود مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار دستور لازم برای اجرای قانون ۷۰ به ۳۰ از سوی دستگاه های اجرایی صادر کنند.

صابری بر ضرورت انتقاد پذیرو پاسخگو بودن مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد و ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی از نقدهای رسانه ها کمتر رنجیده خاطر بشوند و جوابگو باشند.

وی اظهار داشت: بساری ز رسانه ها مطالبی چاپ می کنند و افکار عمومی انتظار دارند مدیران پاسخ بدهند اما پاسخی به نقدها داده نمی شود و این ابهام در ذهن مردم می ماند.

مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر گفت: براساس قانون مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند برهمین اساس اداره کل امور مالیاتی استان به مطبوعات سخت نگیرد.

وی یادآور شد: برخی از همکاران رسانه ای اشراف کامل به قانون ندارند و باید اظهار نامه های دقیقی را از آگهی هایی که از ادارات استان گرفتند پر کنند تا مشمول این معافیت بشوند که در برخی موارد در مقابل آگهی که گرفته اند فراموش کردند فرم اظهارنامه بنویسند که به علت ارائه نکردن گزارش صادقانه و دقیق مشمول جریمه مالیاتی می شوند.

مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر تاکید کرد: هر نشریه ای می تواند ۵ خبرنگار را بیمه کند که بازرسان تامین اجتماعی سخت می گیرند.

صابری برضرورت واگذاری کارهای فرهنگی و رسانه ای دستگاه های اجرایی به سازمان های مردم نهاد تاکید کرد.