گرانی بنزین؛ از اعتراضات مردمی تا واکنش برخی نمایندگان بوشهر
گرانی بنزین؛ از اعتراضات مردمی تا واکنش برخی نمایندگان بوشهر

ندای استان: از صبح شنبه تجمعات پراکنده ای در استان بوشهر در اعتراض به گرانی بنزین گزارش شده است.

به گزاش ندای استان، در شهر بوشهر، تجمعی مقابل استانداری برگزار شد. مردم  در این تجمعات شعارهایی در ارتباط با مسائل معیشتی سر داده و با حضور در وسط خیابان، نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.

همراهی نیروهای پلیس و برگزاری بدون تنش این اجتماع از ویژگی های آن بود.

همچنن تجمعاتی نیز در کنار میدان امام خمینی بوشهر و سپس میدان شهید مطهری برگزار شد که بعضا با آتش زدن لاستیک از سوی افراد ناشناس همراه بوده است.

این موضوع باعث کندی تردد خودروها و بعضا بسته شدن بخشی از خیابان باغ زهرا بوشهر و میدان شهید مطهری شد. ضمن اینکه در پی این مشکل، تردد اتوبوس ها و تاکسی ها نیز در این مسیرها کم و شهروندان برای رسیدن به مقصد دچار مشکل بودند.

گزارش  های دریافتی «خلیج فارس» حاکیست در برخی شهرهای استان نیز تجمعات آرام در اعتراض به گرانی بنزین برگزار شده است، هرچند بعضا این تجمعات در برخی مسیرها مانند سه راه چغادک منجر به مسدود شدن برزگراه بوشهر-برازجان برای ساعتی شد.

اغلب معترضان در این تجمعات ضمن یادآوری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم خصوصا قشر متوسط و ضعیف، افزایش ۲ هزارتومانی قیمت بنزین افزایش ناگهانی بنزین را به معنای فقیرتر شدن خود دانسته و خواستار اصلاح این تصمیم بودند.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد. طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

یکی از معترضان در میدان باغ زهرا بوشهر در گفتگویی با خبرنگار «خلیج فارس» با بیان اینکه اعتراض ما مسالمت آمیز است اظهار داشت: ما مخالف هرگونه آسیب زدن به اموال عمومی و رفتارهای غیرقانونی هستیم، تنها می خواهیم واکنش مردم را در فضایی آرام به دولت نشان دهیم.

به گفته این شهروند، در این وضعیت اقتصادی که سفره اغلب مردم کوچکتر شده، ۳ برابر شدن قیمت بنزین اوضاع را برای قشر ضعیف و متوسط سخت تر می کند.

همچنین تا ظهر شنبه گزارش اعتراضاتی در شهرهای دیگر از جمله گناوه، کنگان، جم و خورموج  رسیده است.

اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا،‌ از بامداد جمعه ۲۴ آبان، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت ۱۵۰۰ تومان و بنزین غیرسهمیه‌ای با قیمت سه هزار تومان عرضه خواهد شد.

هرچند دولت گفته به دنبال افزایش قیمت بنزین،‌ طرح حمایت معیشتی برای ۱۸ میلیون خانوار اجرا و ماهیانه مبالغی به حساب سرپرست خانوار واریز می شود که جدا از یارانه نقدی است، اما به نظر می رسد افکار عمومی چون از مراحل قبل گرانی بنزین سابقه مناسبی در خاطرش نیست و یارانه دولت تکافوی گرانی ها نداده، نسبت به این تغییر قیمت نگرانی هایی پیش آمده است.

واکنش نمایمدگان استان به گرانی بنزین

با گذشت یک روز از گرانی بنزین، تا زمان انتشار این خبر دو نماینده استان موضع گیری رسانه ای داشته اند.

محمد باقر سعادت نماینده دشتستان در خبری که از قول روابط عمومی وی ارسال شده، گفته: در  پی دغدغه و نگرانی مردم در خصوص افزایش قیمت بنزین با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مذاکره و هماهنگی های لازم به منظور بررسی موضوع با طرح دو فوریتی در جلسه فردا یکشنبه تمعیدات لازم به عمل امده است.

همچنین نماینده دشتی و تنگستان در گفتگو با «خلیج فارس» با بیان اینکه گرانی بنزین خارج از مجلس بوده، اظهار داشت: دولت در نظر داشت گرانی بنزین را از ابتدای سال ۹۸ اعمال کند که مجلس با این موضوع در لایحه بودجه امسال مخالفت کرد، چون در این شرایط اقتصادی، فشار مضاعفی به قشر ضعیف جامعه وارد می کند. چون دولت توان و ابزار کافی برای کنترل بازار ناشی از گرانی بنزین را ندارد و شاهد گرانی لجام گسیخته ای هستیم که بعضا به بنزین هم ارتباط ندارد.

سید کمال الدین شهریاری ادامه داد: تصمیم اخیر برای گرانی بنزین نیز خارج از مجلس مصوب شده، درحالی که این موارد چون در بودجه دولت موثر است باید مانند سنوات گذشته در مجلس بررسی می شد.

وی با بیان اینکه اغلب نمایندگان با گرانی بنزین مخالفند خاطرنشان کرد: باید در جلسه فردا مجلس در این خصوص موضع رسمی بگیریم، هرچند این تصمیم خارج از مجلس گرفته شده است.