با تامین نقدینگی پروژه آب‌شیرین‌کن سیراف به جم وارد مدار می‌شود
با تامین نقدینگی پروژه آب‌شیرین‌کن سیراف به جم وارد مدار می‌شود

ندای استان:مجری طرح آب‌شیرین‌کن جم گفت: با تامین نقدینگی، تا خرداد ماه سال آینده ۱۵ هزار مترمکعب و تا شهریور ماه ۲۸ هزار مترمکعب پروژه آب شیرین کن سیراف به جم وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش ندای استان به نقل از تسنیم، نشست هم‌اندیشی تسریع در اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن سیراف به جم عصر امروز با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و پیمانکاران بخش‌های مختلف پروژه با حضور معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در شهرستان جم برگزار شد.

مدیرعامل شرکت الهادی قرارگاه خاتم الانبیاء در این نشست با بیان اینکه شرکت الهادی قرارگاه خاتم الانبیاء با بدهی ۴۲ میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف مواجه است اظهار داشت: با وجود اینکه طی دو سال گذشته هیچ مبلغی از سوی وزارت نیرو به شرکت الهادی قرارگاه خاتم الانبیاء پرداخت نشده اما تاکنون ۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات داخلی شرکت به پروژه تزریق شده و انتظار می‌رود وزارت نیرو، نسبت به پرداخت صورت وضعیت‌های تایید شده اقدام کند چرا که در غیر این‌صورت ادامه فعالیت کارگاه ممکن نیست.

کرامت قاسمی دوست از مشکلات جدی در پرداخت بدهی و مطالبات کارکنان خبر داد و گفت: از ۳۵ پمپ مورد نیاز، ۳۰پمپ وارد ایستگاه‌ها و نصب و سفارش ساخت ۵ پمپ هم انجام شده که منتظر تامین مالی برای انتقال و نصب هستیم.

تاسیسات پروژه اب‌شیرین‌کن جم در مرحله مطلوبی است

سرمایه گذار و مجری پروژه آب شیرینکن سیراف به جم  هم با اشاره به اجرای ابنیه فنی و حفر ۴ چاه تامین آب شور در ساحل خاطر نشان کرد: این پروژه در تیرماه امسال به سرمایه‌گذار واگذار شد و با حفر هر یک از چاه‌ها، ۲ هزار ۵۰۰ مترمکعب آب شیرین فراوری می‌شود که طی ماه‌های آتی تعداد چاه‌ها افزایش می‌یابد تا در مرحله نهایی در  شهریور ماه ۹۹ به ۲۸ هزار مترمکعب شیرین سازی آب در روز دست پیدا کنیم.

وی از اجرای ۹۸ درصدی مخازن آب شیرین و شور آبشیرین کن سیراف به جم خبر داد و گفت: تاسیسات پروژه اب‌شیرین‌کن جم در مرحله مطلوبی است و انتظار داریم تا قبل از پایان  امسال، تاسیسات و ابنیه فنی آب شیرین کن تکمیل و آماده نصب تجهیزات آب شیرین کن شود.

طراح، به تامین ۸۰ درصدی ارز مورد نیاز ساخت آب شیرین کن در کشور اسپانیا اشاره کرد و افزود: مبلغ مورد نظر به سبب تحریم‌ها به کشور ثالث انتقال داده شده و در حال تلاش برای انتقال پول به حساب شرکت سازنده هستیم.

سرمایه گذار آب شیرین کن سیراف به جم،اظهار امیدواری کرد با تامین نقدینگی، تا خرداد ماه سال آینده  ۱۵ هزار مترمکعب و تا شهریور ماه ۲۸ هزار مترمکعب پروژه  آب شیرین کن سیراف به جم  وارد مدار تولید می‌شود.

امیدواریم تا سال آینده آب شیرین کن سیراف به جم  تکمیل شود

مدیرعامل آبفا روستایی استان بوشهر نیز با بیان اینکه پروژه آبرسانی سیراف به جم در سه بخش آب شیرین کن، خط انتقال و خط برق توسط پیمانکاران در حال اجراست افزود: قرارداد آب شیرین کن یاد شده با سرمایه‌گذار در سال ۹۶ قطعی شد و قرار بود ظرف مدت ۱۵ ماه به بهره برداری برسد.

روح الله طاهریان‌پور افزود: به سبب تعلل سرمایه گذار در اجرای پروژه، سرمایه‌گذار خلع شد و مجددا در تیرماه امسال، قرارداد سرمایه گذاری جدید منعقد شد و امیدواریم تا سال آینده آب شیرین کن سیراف به جم  تکمیل شود.

وی اجرای ایستگاه‌ها و خط انتقال تا ایستگاه ششم در جم را مطلوب دانست و افزود:از ایستگاه ششم تا شهر جم و روستاها به  ۲۰  کیلومتر  اجرای خط لوله نیاز است که تاکنون ۸ کیلومتر از این خط تا شهر جم اجرایی شده هر چند نواقصی دارد.

طاهریان‌پور به وضعیت خط برق پروژه هم پرداخت و گفت: پیمانکار خط برق با مشکلات مالی مواجه بود و به همین سبب مقرر شد از ۱۴۶ دکل، ۱۰۵ دکل را با دریافت پیش پرداخت اجرایی کند که تاکنون ۵۵ دکل اجرا شده است.

بزرگترین مشکل پروژه اب شیرین‌کن سیراف به جم تامین نشدن اعتبار آن است

رئیس شورای شهر جم هم بزرگترین مشکل پروژه اب شیرین‌کن سیراف به جم را عدم تامین اعتبار مناسب دانست و تصریح کرد: در برخی بخش‌های پروژه اقدامات خوبی انجام شده اما در بخش برق، شرایط تغییر چندانی نداشته و با این وضعیت دورنمای خوبی را متصور نیستم.

عبدالحسین اکسیر با تاکید به اینکه کف‌گیر آب شهرستان به ته‌دیگ رسیده و دیگر هیچ تعللی جایز نیست خاطر نشان کرد: تحریم‌های پولی و بانکی بر مشکلات افزوده است اما باید برای این پروژه، اولویت ویژه‌ای تدوین کرد تا بتوان هر چه زودتر شرایط را به سرانجام رساند.

وی از هزینه ۷۰ میلیارد تومانی نفت برای انتقال آب تانکری به شهرک‌های نفت و گاز در جم خبر داد و گفت: اگر همین اعتبار در پروژه آبرسانی جم  هزینه می‌شد تا امروز پروژه  آب شیرین‌کن سیراف به جم به بهره برداری رسیده بود.

رئیس شورای شهر جم به کمک ۱۴ میلیارد تومانی استان تهران به عنوان معین آب شهرستان جم اشاره کرد و افزود: قرار است با این اعتبار، چاه‌های ملکی و استیجاری جم تجمیع و از طریق خط لوله، به مخزن منتقل و سپس به شبکه تزریق شود.

اکسیر تاکید کرد: اعتقاد داریم این اعتبار باید به پروژه آبرسانی سیراف جم و تکمیل شبکه جدید آب شهری جم برای جلوگیری از هدررفت ۴۵ درصدی آب اختصاص یابد.