گلایه دیلمی ها از افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن
گلایه دیلمی ها از افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن

ندای استان:شهروندان و فعالان اجتماعی در شهرستان دیلم استان بوشهر از افزایش بی رویه قیمت زمین و مسکن در ماه های اخیر ابزار گله مندی کردند و از مسئولان مرتبط خواستار چاره اندیشی و راهکاری مناسب برای حل این مشکل شدند.

به گزارش ندای استان از ایرنا، بازار مسکن درشهر دیلم چند ماه اخیر با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه شده است، چنانچه در برخی از نقاط این شهر هر مترمربع خانه تا ۱۰۰ میلیون ریال معامله می‌شود و از سوی دیگر خانه‌های حاشیه نشین این منطقه بندری از روند گرانی درامان نیستند.
آنان اظهارداشتند: روند تصاعدی اجاره بهای مسکن بدون نظارت مشکل و دردسرساز برای بسیاری از خانواده ها شده است.
یکی از فعالان اجتماعی و رسانه ای دیلم گفت: افزایش قیمت زمین در برخی از نقاط این شهر به حدی رسیده که با قیمت زمین در پایتخت و شهرهای بزرگ برابری می کند و این روند تداوم دارد و برای عموم بویژه قشر جوان نگران کننده شده و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.
میلادبهار افزود: روند کنونی افزایش قیمت ملک در دیلم ناعادلانه است و نیاز به رسیدگی عاجل از سوی مسئولان ذیربط دارد.
وی اظهارداشت: ه بمنظور جلوگیری از معضل افزایش بی رویه قیمت ملک در دیلم، لازم است بر اساس یک برنامه مدون و هدفمند اقدام شود.
این فعال رسانه ای بیان کرد: در گام اول شایسته است که یک گروه متشکل از چند نفر از فعالان اجتماعی و مسکن تعیین و به نمایندگی از سایر شهروندان نشستی با فرماندار برگزار شود.
وی افزود:برای پیگیری نشست با دستور فرماندار شهرستان کارگروهی تشکیل و علت گرانی بی رویه ملک در شهر مشخص شود تا خرید و فروش فروکش و نرخ ها با نظارت و طبق یک چارچوب صورت پذیرد.
یک فعال و کارشناس امور اجتماعی دیلم گفت: تامین مسکن مناسب برای مردم به صراحت دراصل ۴۳ قانون اساسی جزو وظایف دولت ها بوده و در این ارتباط مکلف است برا ی اقشار کم درآمد جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار مسکن تهیه کند.
حلیمه پسنده افزود: وضعیت مسکن هرسال نسبت به سال قبل با افزایش بی رویه قیمت زمین و ملک مواجه و با حضور بی رویه دلالان مسکن شاهد نرخ گذاری های دلخواه و بالارفتن هزینه مصالح هستیم.
وی با بیان اینکه نبود نظارت مستمر باعث قیمت گراری دلخواه سوداگران مسکن شده است، گفت: این درحالی صورت می گیرد که قابلیت و ظرفیت های طبیعی فراوانی مانند زمین، وجود مصالح ساختمانی، آهن آلات، کارگر، بنا و مهندسین زبده در کشور داریم اما بدلیل نبود نظارت و اعمال نشدن وظیفه قانونی، مردم بویژه جوانان در تهیه مسکن با مشکل حاد مواجه شده اند.
وی اضافه کرد: برای برون رفت از معضل مسکن در شهر دیلم، ابتدا باید املاک قدیمی از دست تملک وتصرف مسکن وشهرسازی خارج شود.
این کارشناس اجتماعی گفت : درصورت رفع مشکل زمین ومسکن برای جوانان شاهد افزایش ازدواج و جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی خواهیم شد.
وی بیان کرد: دراین ارتباط باید زمین های موجود با پلاک بندی به جوانان با قیمت دولتی واگذار و سرمایه گذاری در بخش مسکن انجام شود.
مهدی توبلان دیگر فعال اجتماعی و رسانه ای دیلم گفت: بازار مسکن در چند ماه اخیر دراین شهر با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه شده، چنانچه در برخی از نقاط شهر دیلم هر مترمربع خانه تا ۱۰۰ میلیون ریال خرید وفروش می‌شود.
وی افزود: جدا از روند بی سابقه افزایش نرخ خرید و فروش خانه ها، اجاره بهای مسکن مشکلی جدی برای خانواده ها بویژه اقشار کم درآمد در این شهرستان شده است.
وی گفت: بسیاری از افراد بدلیل ناتوانی در ساخت و خرید منزل همچنان مستاجر بوده وافزایش اجاره بها آنان را با مشکل جدی مواجه کرده است.
توبلان افزود: واگذاری زمین به مردم در قالب تعاونی ها، ساخت مجتمع های مسکونی برای کاهش قیمت مسکن در دیلم از راهکارهای مناسب برای فروکش کردن تب گرانی مسکن در این شهرستان گردشگرپذیر و تجاری است که امیدواریم در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
یک کارشناس اقتصادی دیلم باره ورود دولت برای کاهش قیمت مسکن گفت: دخالت دولت در امور اقتصادی و تجاری به هر شکل نه تنها موجب کاهش یا به تعادل رسیدن بازار نمی شود بلکه افزایش و بی ثباتی قیمت ها را نیز به دنبال دارد که مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست.
نعمت الله قصابی افزود: با وجود اینکه در شهری مثل دیلم زمین های زیادی وجود دارد اما اداره کل راه و شهر سازی و بالاخص سازمان زمین شهری اجازه واگذاری را نمی دهد که با این چنین نگاهی نمی توان انتظار کاهش قیمت زمین داشت.
وی گفت: اگر عزم دولت برای کاهش قیمت مسکن جدی است باید از طریق واگذاری زمین و نظارت و اقدام برای کاهش قیمت اجاره نسبت به افزایش مسکن اقدام کند تا وضعیت کنونی و در نتیجه قیمت ها کاهش یابد.
این شهروند دیلمی اظهارداشت: می توان با برنامه ریزی مناسب از جمله عوامل تشویقی نسبت به افزایش تراکم ساختمانی توسط شهروندان اقدام و به جای گسترش افقی به گسترش عمودی مسکن اقدام کرد که این عمل نیز به کاهش قیمت مسکن منجر می شود.
عبدالله خلیفه ای مشاور املاک دیلم گفت: مسکن و شهرسازی صاحب زمین های دیلم است و این امر باعث شده که دستگاه های متولی براحتی نتوانند زمین در اختیار جوانان و مردم قراردهند .
وی افزود : در چندسال اخیر افرادی که مصداق پولشویی هستند از استان های دیگر با مهاجرت به این شهرستان اقدام به خرید وسیع زمین و مسکن کرده و آنها را نگه داشته و پس از مدتی با قیمت های خودسرانه به فروش می رسانند.
این کارشناس زمین ومسکن گفت: دراطراف دیلم زمین های زیادی وجود دارد که دولت باید پس از طراحی های لازم اقدام به واگذاری به جوانان و خانواده های بی سرپناه و اجاره نشین کند.
رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیلم گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت دراین شهرستان حضور مهاجرین است که با خرید زمین بدون هیچگونه کارشناسی نرخ تعیین می کنند.
رضا رستگار افزود: باید یک کارگروه مشخص برای نظارت بر خرید وفروش املاک تعیین تا از قیمت گذاری های خرید و فروش های صوری، بدون هیچگونه مبادله شدن قول نامه که توسط این افراد صورت می پذیرد، جلوگیری شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیلم با اشاره به اینکه زمین در این شهر برای انبوه سازی موجود است، اظهارداشت: انبوه سازی مسکن توسط دولت و در ۵ نقطه شهر یکی از راهکارهایی است که در مهار بازار افسارگسیخته مسکن می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از راه های خانه دار شدن جوانان و شکسته شدن قیمت های کذایی، ساخت مسکن توسط خیران با کمک بنیاد مسکن است.
معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری دیلم نسبت به مطالبه و گله مندی شهروندان در زمینه گرانی های اخیر قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت زمین و مسکن همانگونه که دغدغه شهروندان و فعالان اجتماعی است، دغدغه خدمتگزاران آنها در دولت هم است.
محمدباقر گله گیر افزود: تاکنون چندین بار موضوع افزایش قیمت زمین به عنوان یکی از چالش های اجتماعی در شورای تامین شهرستان مطرح و بررسی و برای کارشناسی، ادارات صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی مکلف شدند با استفاده از ظرفیت کارشناسان محلی و در قالب کمیته ای ویژه موضوع را بررسی کنند.
وی بیان کرد: یکی از راههای برون رفت از وضعیت کنونی استفاده از ظرفیت کارشناسان معتبر و مجوز دار در هنگام معاملات ملک است که از طرف دولت پیشنهاد شده و امید است از خرداد ماه امسال اجرایی شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری دیلم گفت: واگذاری زمین به جوانان واجد شرایط از دیگر راهکارهای جلوگیری از افزایش نرخ مسکن در این شهرستان است که با اجرای فاز ۴ بسیجیان محقق خواهد شد.
وی یادآورشد: در زمان حاضر این پروژه بخاطر بحث خرید مخلوط از منطقه زیدون و با یکسری معارضات مردمی با مشکل روبرو شده که با رایزنی با بخشدار منطقه پیگیر حل آن هستیم.
گله گیر گفت: مجموعه فرمانداری با جدیت تمام در حال بررسی موضوع و اقدامات عملی نسبت به حل این معضل اجتماعی است.
شهرستان دیلم با جمعیت بیش از ۳۴ هزارنفر در منتهی الیه شمالی استان بوشهر قراردارد.