محصول کتان نخستین بار در استان برداشت شد
محصول کتان نخستین بار در استان برداشت شد

ندای استان:کتان نخستین بار در استان بوشهر در روستای مجنون بخش ریگ از توابع شهرستان گناوه برداشت شد.

به گزارش ندای استان،رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: یکی از کشاورزان روستای بخش مجنون بخش ریگ اواخر آبان سه هکتار از مزارع خود را زیر کشت کتان برد و اکنون در حال برداشت محصول است.

امان الله حیدری افزود: نخستین بار است که در استان بوشهر کتان کاشته می‌شود و با توجه به بارندگی‎‌های خوب سال زراعی جاری این محصول ثمر خوبی داشته است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که سه یا چهار تن محصول از این مزرعه به دست آید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گناوه بیان کرد: کشت کتان آبی است و این مزرعه از آب رودخانه حله بهره‌مند بوده است؛ رودخانه‌ای که با توجه به بارندگی‌های خوب پاییز و زمستان توانسته منبع مناسبی برای تامین آب این محصول باشد.

خضری کشاورز روستای مجنون که در مزرعه خود کتان کاشته نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: با توجه به اینکه پرندگان زینتی پرورش می‌دهم باید دانه‌ کتان را برای تغذیه آن‌ها از تبریز یا قم خریداری می‌کردم به همین علت تصمیم گرفتم این محصول را در مزرعه بکارم.

وی افزود: این محصول در کشورمان فقط در تبریز کشت می‌شد و به صورت عمده از کانادا وارد می‌شد و در اختیار پرورش دهندگان پرندگان زینتی قرار می‌گرفت.

این کشاورز ادامه داد: سال‌های گذشته در حد خیلی کم به صورت آزمایشی کاشتم که برداشت خوبی نداشتم، اما پاییز گذشته با حمایت اداره جهاد کشاورزی گناوه و راهنمایی کارشناسان این اداره، حدود سه هکتار را زیر کشت بردم که با تو جه به بارندگی‌های خوب امسال و آبیاری به موقع، محصول خوبی به دست آوردم.

خضری بیان کرد: پیش بینی شده سه تا چهار تن محصول کتان برداشت کنم که در نوع خود بینظیر است و افرادی از دیگر شهر‌های کشور برای خرید آن اعلام آمادگی کرده اند.

او گفت: هر کیلوگرم از این محصول اکنون در بازار داخلی بین ۳۰۰ تا ۳۶۰ هزار ریال در حال خرید و فروش است.