افزایش ۲۷ درصدی صادرات به کشور‌های همسایه
افزایش ۲۷ درصدی صادرات به کشور‌های همسایه

ندای استان:صادرات به ۱۳ کشور همسایه در ۹ ماه گذشته بیش از ۲۷ درصد افزایش داشت و به ۱۹ میلیارد دلار رسید

به گزارش ندای استان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست سازمان توسعه تجارت در نشست خبری گفت: میزان صادرات غیرنفتی به ۳۳ و ۴ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج و نیم درصد رشد داشته است. 
محمدرضا مودودی افزود: میزان صادرات پتروشیمی از نظر ارزشی ۳۰ درصد، صادرات صنعتی ۱۳ درصد و در کشاورزی ۷ درصد رشد داشته است.
وی گفت: در این مدت واردات کالا حدود ۳۲ و هفت دهم میلیارد دلار و بیشتر محصولات واسطه‌ای و اولیه بوده است و در این مدت تراز تجاری کشور بیش از ۷۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است.
وی افزود: غیر از ترکمنستان و قزاقستان صادرات کشور به همسایه‌ها رشد چشمگیری داشته و بیشترین رشد مربوط به عراق و عمان با ۴۹ درصد بوده است.
مودودی گفت: امروز ما بزرگترین صادرکننده به عراق هستیم و بعد از آن ترکیه و چین قرار دارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: سهم صادرات ایران بیش از ۵۷ درصد به ۱۳ کشور همسایه بوده است و پنج کشور اول عراق، امارات، افغانستان، ترکیه و پاکستان حدود ۹۰ درصد صادرات کشور‌های همسایه ما بوده است. 
وی گفت: حدود ۳۱ میلیارد دلار یعنی بالای ۹۳ درصد صادرات غیرنفتی به ۲۵ کشور اول صادراتی ایران بوده است.
وی درباره ترخیص خودرو‌های وارداتی افزود: همه موارد تعیین تکلیف خواهد شد تا بر مبنای تقاضای موجود و پیش فروش‌های صورت گرفته تا قبل از پایان سال این خودرو‌ها به دست صاحبان آن‌ها برسد.
وی افزود: با این حال بانک مرکزی در خصوص خودرو‌هایی که قبل از تاریخ ۱۶ مرداد وارد گمرکات شده است ملاحظاتی را دارد. 
وی گفت: با این حال برای بقیه خودرو‌هایی که قبل از این تاریخ وارد شده‌اند به صورت قانونی یا اینکه تخلف داشته‌اند همه موارد تعیین تکلیف خواهد شد.

سامانه نیما در انتظار بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت:​ تا پایان دی ماه، ​­ حدود یک سوم از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما بازگشته است.
محمدرضا مودودی امروز در نشست خبری­ افزود: ­میزان بازگشت ارز به سامانه نیما، ​ ۷ میلیارد یورو معادل حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است که با توجه به صادرات غیرنفتی ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در نه ماهه امسال، ​ حدود یک سوم آن به سامانه نیما بازگشته­ است.
وی گفت:​­ از ابتدای سال تا آخر­دیماه، ​­ ۶۸ میلیارد یورو ثبت سفارش در سامانه انجام شده و برای گروه‌های ۱ و ۲ کالایی، ​ حدود ۴۲ میلیارد یورو ارز اختصاص یافته است.
مودودی افزود:­ صادرات میعانات نفتی، ​ ۵۰۸ میلیارد دلار، ­­صادرات پتروشیمی ۱۱ و نیم میلیارد دلار، ​­ صادرات کانی‌های فلزی ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون­­ دلار، ​ صادرات مواد معدنی غیرفلزی ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون­ دلار و صادرات محصولات کشاورزی­ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. ­
وی اضافه کرد:­ با این حال میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در ۹ ماهه امسال، ­ ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره ثبت سفارش خودرو اظهار داشت: ­با توجه به این که خودرو جزء نیاز‌های ضروری و مصرفی جامعه به شمار نمی‌رود، فعلا هیچ برنامه‌ای برای از سرگیری فعالیت سایت ثبت سفارش واردات خودرو وجود ندارد.

واردات لاستیک مورد نیاز خودرو‌های سنگین

مودودی درباره آخرین وضعیت واردات لاستیک مورد نیاز خودرو‌های سنگین نیز گفت: خوشبختانه عملکرد ماه‌های گذشته ما اینگونه بوده که کسری‌ها و کمبود‌های موجود در این بازار که از ماه‌های قبل شکل گرفته بود تا حدی زیادی برطرف شده است، اساسی‌ترین مشکل بازار این بود که پیش از این شرکت‌های بزرگ​ واردات کننده در حوزه واردات لاستیک، فعالیت نمی‌کردند.
وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی دولت برای برطرف کردن این مشکل چند شرکت واردکننده ایرانی به طور رسمی وارد این حوزه شدند و خوشبختانه کمبود‌های ماه‌های قبل امروز جبران شده است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره ابهام‌های مطرح شده در آمار‌های صادراتی سال ۱۳۹۷ نیز­ گفت: ما باید تلاش کنیم که رشد آمار‌های صادراتی را با مقیاس‌های رسمی سازمان‌های اصلی کشور تطبیق دهیم و امروز گمرک اعلام کرده که کمیته نرخ گذاری فعال در این بخش آماده است تا نظر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را جویا شده و در صورت رسیدن به یک جمع بندی نهایی، ­ پایه‌های نرخ گذاری در حوزه‌های صادراتی را تغییر دهد.

تأمین نیاز ضروری مردم

مودودی­ در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکت‌های خارجی در زمینه واردات کالا‌هایی همچون برنج افزود: در شرایط خاص اقتصادی ما قاعدتاً از هرگونه فعالیتی که تأمین نیاز ضروری مردم را تضمین کند، حمایت خواهیم کرد و اگر با وجود تحریم‌های بین المللی شرکت‌های خارجی با رعایت کردن قوانین داخلی ایران امکان تأمین این نیاز‌ها را داشته باشند، از آن‌ها استقبال خواهد شد.
وی­ در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پیگیری طرح واردات در ازای ارز حاصل از صادرات نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، ​ در حال حاضر موضوع بازگشت ارز از یک توصیه به یک خواسته و نیاز رسمی بدل شده است. ما تعهد داریم که ارز مورد نیاز کارخانجات را به منظور بالا بردن میزان اشتغال تأمین کنیم، اما این که ارز تأمین شود، ولی به کشور بازنگردد قطعاً در حوزه برنامه ریزی‌های صورت گرفته خلل ایجاد می‌کند از این رو حمایت ما از صادرکنندگان ادامه خواهد داشت، اما در عین حال موضوع بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کشور نیز به شکل جدی دنبال می‌شود.

راه اندازی کانال مالی مشترک میان ایران و کشور‌های اروپایی

سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره آخرین وضعیت راه اندازی کانال مالی مشترک میان ایران و کشور‌های اروپایی نیز گفت: این موضوع برای اروپا نیز مهم است، زیرا اگر نتواند به تعهدات خود عمل کند در آینده باید پاسخ دهد که توافقات بعدی را تحت چه شرایطی اجرا خواهد کرد.
مودودی اضافه کرد: ما چند روز قبل مذاکراتی را نیز با سفیر سوئیس در ایران داشتیم و وی تاکید کرد که اروپا موضوع کانال مالی را دنبال می‌کند، اما آن‌ها صرفاً بر موضوع کالا‌های بشردوستانه تاکید داشتند که ما نسبت به آن اعتراض داشتیم، زیرا معتقدیم با توجه به این که ایران به همه ­تعهدات خود در برجام پایبند بوده، این کانال مالی باید لااقل در حوزه کالا‌های غیرتحریمی فعال شود. البته ما خود را به این کانال محدود و وابسته نکرده ایم.
مودودی­ با مقایسه صادرات امروز کشور با سال ۵۶ گفت:​­ از ابتدای انقلاب سهم صادرات غیرنفتی از کل صادرات ۴ درصد و معادل ۵۵۰ میلیون دلار بود که این سهم هم اکنون به بیش از ۵۰ درصد رسیده و ممکن است تا سال ۹۸ به بیش از ۷۰ درصد برسد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت­ با بیان اینکه اقلام صادراتی قبل از انقلاب محدود بود افزود:­­ هم اکنون ۱۰­ هزار قلم کالای صادراتی داریم و مراکز نمایشگاهی ما ­از یک مورد به ۹۷ مرکز نمایشگاهی و مساحت آن از ۳۵ هزار به ۴۰۰ هزار متر مربع رسیده است.