ذخیره‌سازی آب در ۷۰ درصد ظرفیت سد خاییز
ذخیره‌سازی آب در ۷۰ درصد ظرفیت سد خاییز

ندای استان:فرماندار تنگستان گفت: بر اثر بارندگی‌های مطلوب سال گذشته، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ظرفیت سد خاییز تنگستان پر شده است و آب این سد برای آبیاری نخیلات تیرماه رهاسازی خواهد شد.

به گزارش ندای استان،احمد لطفی ظهر امروز در نشست بررسی اجرای طرح شمارش نخیلات اهرم، اظهار داشت: آب ذخیره شده در پشت سد خاییز، به منظور آبیاری نخیلات، در تیرماه رهاسازی خواهد شد.

وی افزود: بر اثر بارندگی‌های زمستان سال گذشته، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ظرفیت سد خاییز پر شده که مقدار آن برای آبیاری نخیلات اهرم در تابستان امسال کافی است.

فرماندار تنگستان خاطرنشان کرد: موضوع مهم شمارش نخیلات و در ادامه رهاسازی آب از سد خاییز به‌عنوان مطالبه به حق کشاورزان بوده که این امر به مراحل پایانی خود رسیده و امیدواریم نخیلات از رهاسازی آب سد به صورت مطلوب بهره‌مند شوند.

لطفی ادامه داد: از هفته آینده با حضور مشاور آب منطقه‌ای بوشهر در شهرستان تنگستان و نشست با مسئولان جهاد کشاورزی، طرح بازشماری نخیلات نهایی خواهد شد.

فرماندار تنگستان تأکید کرد: یک روز شمار برای مقدمات اجرای طرح بازشماری نخیلات و رهاسازی آب سد خاییز توسط آب منطقه‌ای استان بوشهر تدوین شده و به هیچ وجه زمان را از دست ندهیم و این کار ارزشمند سریع‌تر و بهتر اجرا شود.

احمد لطفی با اشاره به اینکه بازشماری نخیلات برای تخصیص و توزیع آب به نخیلات، یک اقدام ضروری است خاطر نشان کرد: به وسیله پهپاد، تصاویر تمامی نخیلات درون شبکه آبیاری اهرم ثبت شده است.

وی اضافه کرد: برای انتقال آب از سد خاییز به بند انحرافی و کانال‌های شهر، مقدار هدررفت و یا تبخیر آب به اندازه‌ای نیست که نگران کننده باشد و آب از همان مسیر همیشگی خود به سمت نخیلات شهر هدایت خواهد شد‌.

فرماندار تنگستان عنوان کرد: پس از اتمام بازشماری نخیلات، برای مرحله رهاسازی آب سد خاییز، نشستی با حضور باغداران تشکیل خواهد شد و همه جوانب و شرایط کار در نظر گرفته می‌شود، تا کوچکترین نارضایتی خاصی برای کشاورزان ایجاد نشود.

  • منبع خبر : تسنیم