کشت قراردادی گندم در ۱۵ هزار هکتار از اراضی بوشهر
کشت قراردادی گندم در ۱۵ هزار هکتار از اراضی بوشهر

ندای استان:معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای طرح کشت قراردادی گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش ندای استان،کبری توکلی بیان کرد: طرح کشت قراردادی گندم سال گذشته زراعی به صورت آزمایشی در استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، گلستان، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اجرا شد، که با توجه به موفق بودن آن، این طرح در سال جدید زراعی به صورت گسترده در اغلب استان‌ها به اجرا در می‌آید.

وی از اجرای کشت قراردادی محصولات کشاورزی در ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: این طرح در اراضی گندم آبی استان با امضای قرارداد شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی با فعالان این بخش اجرا خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در کشت قراردادی کود یارانه‌ای و بیمه محصولات کشاورزی از سوی طرف قرارداد تامین و پس از برداشت و تحویل محصول از مطالبات کشاورزان کم می‌شود.

به گفته وی در این قرارداد ۱۰۰ درصد هزینه بیمه با ۲۰ درصد تخفیف و ۵۰ درصد هزینه کود‌های فسفاته و پتاسه از سوی بانک کشاورزی پرداخت می‌شود و در فصل برداشت به‌ازای طلب بانک، کشاورزان گندم تحویل خواهند داد.

توکلی یادآور شد: کشاورزان گندمکار با نصب اپلیکیشن کشت قراردادی که با خط همراه اول بروی گوشی‌ها نصب می‌شود می‌توانند بدون مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی قرارداد خود را تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزان توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی را عملیاتی کنند به طور حتم تنش‌های خشکسالی را به گونه‌ای خواهیم گذراند که هم کشاورزی استان را به صورت اقتصادی داشته باشیم و هم بهره‌وری را افزایش بدهیم.