کلاهبرداری خرمایی!
کلاهبرداری خرمایی!

ندای استان:رییس پلیس فتا استان بوشهر گفت: خریداران خرما مراقب فروشندگان غیرواقعی در فضای مجازی باشند تا در دام کلاهبرداری آنها گرفتار نشوند.

به گزارش ندای استان،سرهنگ مهدی قاسمی روز سه‌شنبه اعلام کرد: امسال به دلیل بارش‌های سامانه مونسون و آسیب دیدن میوه نخبلات، خرید و فروش خرما وضعیت متفاوتی دارد و مجرمان سایبری با سوءاستفاده از این شرایط اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند.

وی توضیح داد: این افراد با درج آگهی فروش خرما به قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی بازار در سایت‌های واسط اینترنتی مانند دیوار، اقدام به دریافت مبالغی تحت عنوان بیعانه می‌کنند و دیگر پاسخگوی تماس خریداران نمی‌شوند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر افزود: در مواردی دیگر نیز با انتشار تبلیغات فروش خرمای باکیفیت و ارزان حاوی لینک درگاه پرداخت اینترنتی جعلی در شبکه‌های اجتماعی، فرد متقاضی خرید را به ورود به این لینک برای پرداخت بیعانه یا مبلغ توافقی کل معامله هدایت و درادامه با فیشینگ و کپی اطلاعات حساب آنها، اقدام به سرقت و برداشت همه موجودی حساب این خریداران می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه مجرمان سایبری این حوزه شناسایی و ضمن حذف محتوای مجرمانه به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، تاکید کرد:  افرادی که قصد خرید خرما دارند در صورت امکان خریدهای خود را حضوری انجام دهند اما اگر به هر دلیلی قصد خرید اینترنتی دارند از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر استفاده کنند و در هنگام خرید از افراد صاحب آگهی در سایت دیوار و مشابه آن، از پرداخت هرگونه وجهی در قالب بیعانه یا مبلغ کل معامله قبل از رویت و تحویل کالا خودداری کنند.

وی اضافه کرد: خریداران غیر حضوری خرما از بازکردن و ورود به هرگونه لینک از منابع نامعتبر و غیر رسمی بویژه آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود خودداری کنند و در صورتی که به هر دلیلی وارد لینک شدند، بلافاصله اینترنت دستگاه را خاموش، برنامه نصب شده را حدف و آنتی‌ویروس مناسب را بر دستگاه خود نصب کنند.