سکو‌های نفتی منشا آلودگی خلیج‌فارس
سکو‌های نفتی منشا آلودگی خلیج‌فارس

ندای استان:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: منشا لکه‌های نفتی و آلودگی خلیج‌فارس نفتکش‌ها نبوده و به احتمال زیاد سکو‌های نفتی منطقه است.

به گزارش ندای استان،فرهاد قلی‌نژاد بیان کرد: مهمترین عوامل آلودگی محیط‌زیست دریایی، مخازن و سکو‌های نفتی، عبور و مرور شناور‌ها و تخلیه مواد آلاینده و انواع مواد شیمیایی خطرناک به خلیج‌فارس است که باعث کاهش تنوع زیستی، مرگ و میر آبزیان و مهاجرت آنان به خارج از منطقه می‌شود.

وی با اشاره به آلودگی اخیر سواحل جنوب به لکه‌های نفتی افزود: سواحل بنک، دیر، کنگان، عسلویه و نایبند در استان بوشهر و کیش در استان هرمزگان به لکه‌های نفتی آلوده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر اینکه این آلودگی‌های نفتی خسارت جبران‌ناپذیری به محیط زیست دریایی وارد می‌کند، عنوان کرد: بررسی خسارت‌ها در دستور کار قرار دارد، ولی اکنون تمرکز بر روی پاکسازی لکه‌های نفتی است که به سبب پراکندگی لکه‌ها و گلوله‌های نفتی به‌صورت دستی جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه منشا آلودگی یاد شده به احتمال زیاد سکو‌های نفتی خلیج‌فارس است، افزود: بررسی‌های ماهواره‌ای و میدانی نشان می‌دهد منشا لکه‌های نفتی و آلودگی خلیج‌فارس نفتکش‌ها نبوده و به احتمال زیاد سکو‌های نفتی منطقه است.

به گفته قلی‌نژاد، اکنون پاکسازی این آلودگی‌های نفتی به‌صورت دستی با تلاش کارکنان حفاظت محیط زیست کنگان، عسلویه، دیر و همکاری منطقه ویژه پارس جنوبی، شهرداری‌های مناطق جنوبی استان بوشهر و سازمان‌های مردم نهاد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت مسئول این آلودگی و جمع‌آوری آن است، تاکید کرد: جمع‌آوری آلودگی نفتی با ابزار ابتدایی و دستی در ساحل بسیار مشکل است و نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: چرا وزارت نفت دستگاه تخصصی جمع‌آوری لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس ندارد تا سریع‌تر این آلودگی‌ها برطرف شود.

وی از پیگیری جبران خسارت آلودگی سواحل استان خبر داد و گفت: خسارت زیست محیطی سواحل به سبب لکه‌ها و گلوله‌های نفتی برآورد خواهد شد و دستگاه آلوده‌کننده باید پاسخگو باشد.