هواشناسی بوشهر هشدار سیلاب داد
هواشناسی بوشهر هشدار سیلاب داد

ندای استان:مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: سامانه بارشی مونسون، از چهارشنبه جنوب استان را فرامی‌گیرد و چون در استان‌های همسایه بارش دارد، امکان روان‌آب و سیل در بوشهر بسیار بالا است.

به گزارش ندای استان،فرج‌الله شکوهی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گفت: سامانه منسون هند چند روز است که وارد آسمان کشور شده و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و جنوب استان‌های فارس و کرمان را درگیر کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به این‌که سامانه مونسون در تابستان فعال است، افزود: بر پایه آخرین دریافت‌های ما از الگوهای پیش‌بینی و با توجه به حاکم شدن بادهای جنوبی، این ناپایداری درآغاز با تندباد از سه شنبه در استان بوشهر آغاز می‌شود و کم‌کم با تشکیل ابر و بارش از چهارشنبه آغاز می‌شود و این سامانه تا میانه هفته آینده در نیمه جنوبی استان و ارتفاعات شرق استان فعال است.

شکوهی‌پور اضافه کرد: ماهیت سامانه مونسون رگباری و نقطه‌ای است و در یک زمان کم، بارش شدید در مناطق بالادست شرقی خواهد داشت و چون آب فرصت نفوذ در زمین را ندارد، به‌صورت روان‌آب جاری می‌شود که در مسیر خود می‌تواند خطرناک باشد.

او با اشاره به این‌که این پدید همراه با رگبار و تندباد در خشکی و دریا است، هشدار داد که اگر در یک منطقه بارشی نباشد دلیل بر نبود سیل نیست و مردم از رفتن و ایستادن در کنار رودخانه‌ها و گذرگاه‌های سیل بپرهیزند. همچنین به‌دلیل داشتن رگبار و آذرخش از رفتن به ارتفاعات پرهیز شود. دریاروی هم نباید انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اعلام این‌که هشدار نارنجی برای دریا و خشکی داده شده، گفت: مونسون از مناطق جنوبی استان بوشهر وارد و فعال می‌شود و سپس ارتفاعات شرقی، و روزهای جمعه و شنبه مناطق شرقیِ مرکز و شمال استان را را درگیر می‌کند.