سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۳ سال رسیده است
سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۳ سال رسیده است

ندای استان:کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیمارستان گنجی برازجان می‌گوید: آمار‌های موجود نشان می‌دهد که سن مصرف دخانیات (قلیان و سیگار) در کشور به ۱۳ سال رسیده، که در میان دختران چشمگیرتر بوده است.

به گزارش ندای استان،فاطمه مرادی بیان کرد: استعمال دخانیات به‌ویژه قلیان در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است و توتون و تنباکو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌های سلامت عمومی در جهان سالانه جان بیش از ۸ میلیون نفر را می‌گیرد.
وی عنوان کرد: آمار‌های موجود نشان می‌دهد سن مصرف دخانیات (قلیان، سیگار) در کشور به ۱۳ سال رسیده که میان دختران چشمگیرتر بوده است.
به گفته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیمارستان شهید گنجی برازجان، سازمان بهداشت جهانی علت افزایش استفاده از قلیان در نوجوانان و جوانان را با درک اشتباه آنان در بی‌ضرر بودن مصرف قلیان نسبت به سایر روش‌های مصرف تنباکو مرتبط دانسته است.
وی با اشاره به اثرات سوء مصرف سیگار بر سلامتی انسان، تاکید کرد: مشاهده آمار اثرات مصرف سیگار بر سلامتی بدن نشان می‌دهد کشیدن سیگار هرساله بیشتر از مجموعه تلفات ایدز، الکل، مواد مخدر، تصادفات رانندگی، قتل، خودکشی و آتش‌سوزی، انسان‌ها را از بین می‌برد.
مرادی نسب خاطرنشان کرد: باور‌های غلطی در جامعه ما وجود دارد و بیشتر مردم فکر می‌کنند که قلیان ضرر ندارد و نکته جالب اینجاست که بسیاری از خانواده‌ها با سیگار کشیدن فرزندانشان مخالفت می‌کنند، ولی قلیان کشیدن را بی‌ضرر می‌دانند.
وی همچنین با اشاره به علل تمایل افراد به سیگار، اضافه کرد: بیشتر افراد سیگاری وقتی خسته و کلافه‌اند، دست به سیگار می‌شوند و از سیگار کشیدن به‌عنوان وسیله‌ای برای تحمل استرس استفاده می‌کنند.
 این کارشناس ترک اعتیاد بیمارستان شهید گنجی برازجان در ادامه به تشریح روش‌های ترک سیگار پرداخت و عنوان کرد: مهم‌ترین عامل در ترک سیگار و قلیان داشتن اراده مصمم و برنامه‌ریزی منظم است و در این راه می‌توان از پزشک و روانشناس هم مشاوره‌های لازم را دریافت کرد؛ همچنین داشتن تغذیه سالم، نوشیدن آب کافی و به‌خصوص امیدوار بودن به ترک سیگار و قلیان هم عوامل مؤثری در این زمینه است.
مرادی نسب با اشاره به مزایای ترک سیگار و قلیان از بین رفتن یا کمتر شدن تنگی نفس در فعالیت‌های روزانه در کوتاه‌مدت و کاهش فشارخون، تنظیم ضربان قلب، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته قلبی، کاهش بروز سرطان به‌خصوص سرطان سیستم تنفسی و… را در بلند مدت از مهم‌ترین مزایای ترک دخانیات عنوان کرد.