کشت گیاه کاکتوس آپونتیا در شهر کلمه
کشت گیاه کاکتوس آپونتیا در شهر کلمه

ندای استان:مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در هر هکتار از دشت کلمه می‌توان ۴۰۰۰ نهال کاکتوس آپونتیا کشت کرد و پیش بینی می‌شود در سال سوم حدود ۱۰ تن محصول از هر هکتاربرداشت شود.

به گزارش ندای استان، آقای دانا افزود: این گیاه شرایط رشد در بیشتر خاک‌های استان را دارد.

وی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌های سال‌های گذشته در استان بوشهر و عدم تزریق سفره آب‌های زیر زمینی بیشتر دشت‌های استان با بحران کم آبی روبرو است و به دشت‌های ممنوع تبدیل شده اند، در همین راستا نیاز است که تغییر الگوی کشت در محصولات زراعی و باغی در این مناطق اجرا شود.

دانا افزود: در مرحله اول ما باید گیاهان کم آب بر که نیاز کمتری به آب داشته باشند را شناسائی سپس اقدام به کشت نمائیم.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت در گیاهان یکساله گیاهان دارویی زیره سبز و سیاه دانه را به کشاورزان و باغداران توصیه کرده است و در خصوص گیاه، چند ساله گیاه کم آب بر کاکتوس آپونتیا را به متقاضیان معرفی کرده است که تا کنون نزدیک به ۱۵۰ هکتار از اراضی استان کشت شده یا در حال کشت است.

دانا افزود: این گیاه دارای عمر مفید ۲۵ تا ۳۰ سال است که پس از کاشت نهال آن در سال سوم به مرحله ثمردهی می‌رسد.

وی گفت: نیاز آبی این گیاه در شش ماه اول سال ۴ لیتر در هر دور آبیاری که هر ۱۰ روز یکبار صورت می‌گیرد بوده؛ ولی در شش ماه دوم سال به علت بارندگی نیاز به آبیاری نیست.

دانا افزود: هزینه تهیه و کاشت نهال برای یک هکتار ۶۰ میلیون تومان و هزینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار نیز ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی گفت: محصول این گیاه به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریده می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما