مستمر‌ترین‌ نماز جمعه ایران در بوشهر+عکس
مستمر‌ترین‌ نماز جمعه ایران در بوشهر+عکس

ندای استان:علامه شیخ عصفور در دل سلطنت فتح‌علی‌شاه قاجار پایه برگزاری نماز جمعه را برای اولین بار در بوشهر بنا گذاشت و این حرکت تبدیل به نمونه‌ای از اجتماع مسلمانان در روزهای جمعه شد. اکنون از این شروع به دست آل عصفور، بیش از دو قرن می‌گذرد.

ندای استان،بحرین در خروش و طغیان جور و نیز تعدی حکام خود بر شیعیان بود و این زمینه‌ای شد تا علامه شیخ حسن آل‌ عصفور پس از آنکه پدرشان به قتل رسید به جنوب ایران بیاید و مسیری تحولی در بوشهر رقم بزند. علامه شیخ عصفور در دل سلطنت فتح‌علی‌شاه قاجار پایه برگزاری نماز جمعه را برای اولین بار بنا گذاشت و این حرکت تبدیل به نمونه‌ای از اجتماع مسلمانان در روزهای جمعه شد. اکنون از این شروع به دست آل عصفور، بیش از دو قرن می‌گذرد.اگر چه نماز جمعه در ظاهر اجتماعی برای برگزاری نماز دسته جمعی بود اما هم‌اندیشی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه با مدیریت شیخ آل‌ عصفور و همچنین آگاه کردن مردم از وضعیت کشور و جهت‌دهی به حرکت‌های مردمی در پس این فریضه الهی رخ می‌داد. حال که پایه‌های برگزاری نماز جمعه محکم شده بود، آل عصفور به‌دنبال مکانی مقید به نام نماز جمعه بود و برای همین امر بود که در ۱۲۱۸ ه.ش بوشهر صاحب مسجدی به نام مسجد جمعه در دل شهر شد.آل عصفور در سال ۱۲۲۳ ه.ق با قدمی جدید ۴۳ سال به‌صورت مستمر بر حرکتی که در جامعه پایه‌گذاری کرده بود ایستاد و در گرو آن مردم محوری را برای مطالبه‌گری جامعه و تحقق دستورالعمل‌های دینی در بوشهر رو به جلو هل داد. خاندان آل‌ عصفور معتقد به مکتب اخباری‌گری بودند که در نتیجه آن‌ها را قائل به وجوب تعیین نماز جمعه کرده بود این نگاه تا آغاز انقلاب اسلامی ایران ادامه یافت و سپس در دوره انقلاب اسلامی انتصاب ائمه جمعه بر اساس موازین فقه اسلامی در اختیار ولایت فقیه قرار گرفت.
در جایگاه شیخ حسن آل عصفور از فتح‌علی‌شاه قاجار نامه‌ای در اسناد تاریخی باقی‌ست که پس از دریافت خبر ورود آل‌عصفور به بوشهر به شیخ عبدالرسول آل‌مذکور که آن زمان حاکم بوشهر بود نوشته است: معتمد سلطان شیخ عبدالرسول‌ خان تشریف فرمایی شیخ بزرگوار شیخ محمدحسن آل‌ عصفور به شهر شما نشانه سعادت و توفیقی است که بدان بهره‌مند شده‌اید زیرا ایشان پیشوای این ملت و شریک این دولت‌اند؛ سالانه مبلغ ۵۰۰ تومان درباره آن‌جناب مقرر داشتم این وظیفه من نسبت به ایشان، اما آنچه تو باید خود بدان موظف بدانی او را گرامی‌دار و موقعیتش را با عظمت نگهدار همچنان که تو را بر مردم فرمانروا ساخته‌ام او را بر تمام شما حاکم گردانیدم و اگر شهر شما از وجود او نمی‌تواند صیانت کند خوش ندارم در آنجا بماند خصوصاً که مردم پایتخت به او بیشتر احتیاج دارند. اما در مورد بحرین به حاکم فارس امر کردم تا آن را از دست متجاوزین بازستاند. این نامه نشان از جایگاه ویژه‌ای است که آل‌ عصفور داشته است تا جایی که شاه ایران در طلب حضور شیخ در پایتخت بوده است. پس از نزدیک به نیم‌قرن از حضور و فعالیت شیخ آل‌عصفور در بوشهر و برپایی نماز جمعه، ۱۲ نفر دیگر نیز ادامه مسیری که شیخ حسن آل‌ عصفور بنا گذاشته بود را امتداد دادند چنان که پس از او، محمد‌بن‌ احمد آل‌ عصفور که پسر ایشان بود به مدت ۲ سال مسیر پدر را در شکوفایی بوشهر ادامه داد.
از جمله دیگر امامان جمعه بوشهر، خلف‌بن شیخ عبدالعلی به مدت ۱۰ سال، عبد‌ علی‌بن شیخ خلف به مدت ۲۸ سال، محمدبن شیخ ابراهیم آل‌عصفور به مدت ۲۰ سال، محمدعلی‌بن محمدتقی آل‌ عصفور به مدت ۳۰ سال، سیدهاشم عدوانی به مدت ۱۶ سال، میراز ابراهیم دشتی به مدت ۵ ماه، سید محمد مدنی بروجنی به مدت ۸ سال، ابراهیم فاضل فردوسی به مدت ۱۳ سال و اسدالله ایمانی به مدت ۷ سال امامت نماز جمعه بوشهر را عهده‌دار شدند. پس از اسدالله ایمانی نیز آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری این جایگاه را تاکنون در دست دارد. در بین امامان جمعه تاکنون علامه شیخ حسن آل‌ عصفور بیش‌ترین دوران خدمت‌گزاری به مدت ۴۲ سال را داشته و میرزا ابراهیم دشتی، نهمین امام جمعه بوشهر به مدت ۵ ماه کم‌ترین مدت امامت جمعه بوشهر را عهده‌دار بوده است.
Visited 3 times, 1 visit(s) today
  • نویسنده : فاطمه مظفری پور
  • منبع خبر : فارس