ندای استان: خشکسالی های سالیان اخیر با تالاب حله استان بوشهر نامهربان بوده، اما خبر می رسد در پی بارش‌های اخیر، این تالاب ثبت شده جان دوباره ای گرفته است.

به گزارش ندای استان،مدیرکل محیط زیست بوشهر می گوید: سرازیر شدن سیلاب‌های حوزه آبریز رودخانه حله باعث سیلابی شدن این رودخانه و جاری شدن آب در اراضی تالاب حله شد.

عبدالرحمن مرادزاده اضافه کرد: بر اثر نزول بارش‌های رحمت الهی در چند روز اخیر و اقدامات اصلاحی در مناطق مختلف تالاب حله، شاهد جاری شدن آب در این تالاب هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از لایروبی مسیرهای داخلی حله برای افزایش ظرفیت آبگیری این تالاب طی سال گذشته خبر داد که پس از مدتها و در سال گذشته اجرایی شد.

وی افزود: این اقدامات اصلاحی باعث شده است که میزان آبگیری تالاب افزایش یافته و پهنه وسیع‌تری از تالاب مشروب گردد و امیدواریم با تخصیص اعتبار جهت تکمیل این اقدامات، به ظرفیت واقعی آبگیری تالاب حله دست یافته و شاهد کارکرد حداکثری اکولوژیکی آن باشیم.

درباره تالاب حله

همه چیز از نزدیکی روستای درودگاه استان بوشهر آغاز می شود، جایی که رود دالکی و شاپور به یکدیگر می پیوندند و رودی پرآب به نام حله متولد می شود.

شاخه اصلی رودخانه خودش را مستقیم به خلیج فارس می رساند و یک شاخه فرعی از رودخانه حله جدا شده و خود را به نزدیکی روستای کره بند می رساند که در مسیرش به تالابی به همین نام می ریزد.

تالاب اما عمر آنچنانی ندارد. در حوالی سال ۱۳۴۳ رودخانه حله طغیان می کند و اینجا در ۱۰ کیلومتری ساحل تالابی زیبا شکل می گیرد که چیزی در حدود ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد.

تالاب حله در درون منطقه حفاظت شده حله قرار دارد که در سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است.

نیزاری وسیع سرتاسر تالاب را فرا گرفته و اطراف تالاب را نیز مراتع و چراگاه هایی سرسبز فرا گرفته تا شاهد پرندگانی نظیر پلیکان، دراج، حواصیل، قمری، فلامینگو، درنا، هوبره، عقاب و بسیاری دیگر در این منطقه باشیم؛ هرچند در سالیان گذشته طبیعت و انسان ها با این تالاب ارزشمند نامهربان بوده اند.