سرنوشت بومی‌های پارس جنوبی در منطقه آزاد بوشهر تکرار نشود
سرنوشت بومی‌های پارس جنوبی در منطقه آزاد بوشهر تکرار نشود

ندای استان:امروز اما باید همه ما از تجربه تلخ صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از شمال تا جنوب استان درس بگیرم و اجازه تکرار آن در منطقه آزاد را ندهیم

به گزارش ندای استان،آن روز که در جوار اکوسیستم کم نظیر درختان حرا خلیج نایبند و بقایای کهن بندر سیراف، نگین هفت هزار ساله تجارت و تمدن خلیج فارس،پنجره‌ای جهانی به روی مردم ایران گشوده شد؛ هیچ بوشهری چنین دوران تلخی را برای متخصصین متعهد و توانمندش پیش‌بینی نمی‌کرد.
پس از گذشت چند دهه رقابت در برداشت از میدان مشترک را بردیم اما در محیط پیرامونی صنعت شاهد شکافی هستیم که شیرینی این موفقیت را به کام میزبان تلخ نموده است، از آسیب‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، زیست محیطی و … که بگذریم آنچه سوهان روح مردم محیط پیرامونی شده است سهم حداقلی در زمینه تصمیم سازی و حضور نیروهای توانمند بومی در صنعت است.
آنچنان که حتی امروز بر سر میزان سهم حضور نیروهای بومی در این منطقه میان مسئولان امر اشتراک نظری وجود ندارد و تلخ‌تر سهم حداقلی نیروهای توانمند بومی شاغل در عرصه‌های مدیریتی این منطقه است و به زحمت می‌توان نام پنج بوشهری را در میان بیش از صد مدیر ارشد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استان یافت.
تمام این اوضاع برای ما، از خشت کج معماری شروع شد که دیوارمان را تا ثریا برد کج؛ و علی رغم تمام وعده‌های پرطمطراق مسئولان استانی از استانداران گرفته تا نمایندگان ادوار مجلس همچنان این دیوار کج است و سهم استان در این منطقه دقیقاً هیچ.
امروز اما باید همه ما از تجربه تلخ صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از شمال تا جنوب استان درس بگیرم و اجازه تکرار آن در منطقه آزاد را ندهیم؛ منطقه‌ای که مردم بوشهر بیشترین اثرپذیری از تشکیل آن را متحمل می‌شوند و مستحق هستند تا از بیشترین میزان اثرگذاری در مسیر تشکیل آن نیز بهره‌مند باشند.
لذا باید مسئولان استان بویژه استاندار بوشهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با وحدت و جدیت پای کار آمده و با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، برنامه و نقشه راه متناسب با ظرفیت‌های استان جهت دستیابی به حداقل شرایط ایجاد منطقه آزاد جامع (نسل پنجم مناطق آزاد) و بالاتر را تدوین و به اعضای شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد دهند.
حضور متخصصین بومی در مناصب اصلی و تصمیم‌ساز منطقه آزاد، ضامن ارتباط شایسته با دبیرخانه مناطق آزاد و حفظ منافع مردم در این منطقه خواهدبود. این خواسته حداقلی است، تا زمانی که امکان استفاده از اندیشه و توان نیروهای بوشهری متخصص و متعهد فراهم است حضور احدی از نیروی‌های غیربومی در منطقه آزاد توجیه ندارد.
* مسئول بسیج رسانه استان بوشهر
  • نویسنده : عبدالله نجفی