چارَک روستای قرآنی کشور معرفی شد
چارَک روستای قرآنی کشور معرفی شد

ندای استان:روستای چارک در شهرستان دشتی به عنوان یکی از هفت روستای قرآنی کشور معرفی شد.

به گزارش ندای استان،آیین معرفی روستاهای قرآنی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار این وزارتخانه برگزار شد و هفت روستا به عنوان روستای قرآنی کشور معرفی شدند.

این روستاها شامل اندبیل از استان اردبیل، بیلند از استان خراسان رضوی، چارک از شهرستان دشتی استان بوشهر، قراخیل از استان مازندران، محمدآباد از استان فارس، ده عرب از استان یزد و فردو از استان قم هستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی استان بوشهر در این باره گفت: طرح روستاهای قرآنی کشور از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ساماندهی، تقویت و حمایت از فعالیت های دینی در روستاها برنامه ریزی و اجرا شد که پس از ارسال مدارک حدود هزار و ۱۰۰ روستا، هیات داوران در مرحله اول ۱۸ روستا را واجد شرایط کسب این عنوان انتخاب کردند.

حمید زارعی افزود: با بازدید و ارزیابی میدانی نماینده معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روستاهای انتخاب شده و اعلام نظر هیات داوران، در آیین معرفی روستاهای قرآنی ایران، چارک در کنار ۶ روستای دیگر کشور بدون اولویت به عنوان روستای قرآنی ایران معرفی شد.

او ادامه داد: گسترش فعالیت‌های قرآنی به صورت مستمر در قالب تعداد قاریان، مقام‌ها و افتخارات کسب شده از سوی اهالی روستا، نشست‌های قرآنی خانوادگی و قرائت کتاب آسمانی، برگزاری محافل قرآنی، و فعالیت‌های موسسه فرهنگی قرآن و عترت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستا از اولویت‌های انتخاب این طرح بود.

روستای چارک شهرستان دشتی در ۱۶ کیلومتری غرب خورموج و ۹۶ کیلومتری جنوب بوشهر در  حاشیه کوه‌ مُند قرار گرفته است و با هزار نفر جمعیت  قدمتی ۳۵۰ ساله دارد.

در آیین معرفی روستاهای قرآنی کشور، عنوان شد این روستا که بیشتر جمعیتش را سادات تشکیل می‌دهند،دارای مکتب‌خانه‌های قدیمی با شیوه‌های سنتی بوده و هم اکنون نیز از مدرسان قرآنی این روستا برای آموزش قرآن در نقاط مختلف استان بوشهر استفاده می‌شود.

همچنین اعلام شد، از ویژگی‌های آموزش‌های سنتی روستای چارک که کمتر جایی رواج دارد، استفاده از شیوه‌های خاص هجائی است. همچنین در قرائت قاریان این روستا، از سبک‌های قدیمی شبیه الحان حجازی استفاده می‌شود که به نحوی حزین و جذاب است.

اعزام قاریان و مدرسان قرآن به خارج از کشور، از دیگر فعالیت‌های قرآنی شاخص این روستا عنوان شده است.

اکنون چارک دو موسسه قرآنی، ۵۰ قاری، ۳۰ حافظ قرآن، ۲۰ معلم و مدرس قرآن، و پنج گروه ممتاز تواشیح دارد.

فضاسازی معابر و خیابان‌های روستا متناسب با فرهنگ دینی و قرآنی و برپایی کرسی‌های تلاوت در بیشتر ایام سال، از دیگر ویژگی‌های روستای قرآنی چارک بیان شده است.

پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بوشهر را به عنوان نخستین پایتخت قرآنی ایران برای سال ۱۴۰۰ انتخاب و معرفی کرده بود.