دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای با شگرد رسید ساز جعلی
دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای با شگرد رسید ساز جعلی

ندای استان:رئیس پلیس فتا استان بوشهر از شناسایی و دستگیری در حین ارتکاب جرم شخصی که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کرد، خبر داد.

به گزارش ندای استان،سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتا بوشهر در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی مراجعه یکی از مالکین مغازه‌های سطح شهر بوشهر که مدعی شده بود با رسیدساز جعلی از وی مبلغ بالایی کلاهبرداری شده است، موضوع بصورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بررسی اولیه مشخص شد که متهم در ابتدا فروشگاه‌های بزرگ و دارای مشتری با تردد زیاد را هدف قرار داده و در ساعات پایانی شب با وضعیتی آراسته و رفتاری محترمانه برای جلب اعتماد فروشنده، وارد فروشگاه می شده است و پس از سفارش اجناس مورد نیاز خود، به بهانه همراه نداشتن کارت بانکی و وجه نقد، رضایت فروشنده را با پرداخت هزینه خرید با اپلیکیشن‌های بانکی تلفن‌ همراه جلب می نمود.

سرهنگ قاسمی گفت: با بررسی های کارشناسان سایبری مشخص شد که خریدار با ارائه یک رسید بانکی در موبایلش که نشان می‌داد پول به حساب شاکی واریز شده است کالای مورد نظر را دریافت می نمود که پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود پولی به حسابش واریز نشده است و فریب نمایش یک رسید جعلی را خورده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برابر اظهارات شاکی و بررسی‌های فنی بعمل آمده معلوم شد متهم ازطریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانی کرده است که در نهایت با اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی متهم به هویت معلوم مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی قضایی، در یک فروشگاه دستگیر گردید و به پلیس فتا انتقال داده شد. متهم ابتدا منکر بزه انتسابی شد ولی پس از مواجهه ‌شدن با مستندات و مدارک جمع‌آوری شده از سوی کارشناسان به جرم خود اعتراف کرد.

سرهنگ قاسمی با بیان اینکه متهم با این شگرد اقدام به کلاهبرداری از کسبه دیگری نیز نموده بودند، ازهموطنان خواست: سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با دریافت پیامک بانکی، از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: وجود مشخصات شماره کارت و نام افراد در رسید ارائه شده توسط مشتری، صحت انجام تراکنش بانکی را ضمانت نمی کند و بهتر است موجودی حساب بانکی خود و همچنین سرشماره در پیامک دریافت شده را بررسی و مطابقت نمایید.

این مقام انتظامی به فروشندگان تأکید کرد: حتی‌المقدور از مشتریان جهت پرداخت وجه، درخواست نموده تا با کارت بانکی و از طریق پوز فروشگاهی(POS) اقدام نمایند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر از عموم مردم خواست: هشدار های پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی با ما در ارتباط باشند و یا مراتب را سریعاً از طریق تلفن به پلیس ۱۱۰ گزارش نمایند.