اهدای پلاکت خون در بوشهر۶ برابر شد
اهدای پلاکت خون در بوشهر۶ برابر شد

ندای استان:مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: اهدای پلاکت در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، ۶ برابر افزایش داشته است.

به گزارش ندای استان،نرگس عبیدی مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: امسال با توجه به برنامه ریزی دقیق و آگاه‌سازی، استقبال مردم از اهدای پلاکت بسیار قابل توجه بود به گونه‌ای که در سه ماه نخست سال شاهد افزایش ۶ برابری اهدای پلاکت بوده‌ایم و این موضوع نوید آینده‌ای خوب برای تامین پلاکت برای بیماران است.

او افزود: در فرایند اهدای پلاکت، خون اهدا کننده وارد دستگاهی خودکار می‌شود و پلاکت پس از جدا شدن از خون، وارد کیسه‌های مخصوص می‌شود و سایر اجزای خون به بدن اهدا کننده باز می‌گردد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: این فرایند یک و نیم ساعت به طول می‌انجامد و پلاکت به دست آمده معادل اهدای خون ۶ نفر است.

عبیدی عنوان کرد: این نوع پلاکت تهیه شده برای بیمارانی که حجم بالایی از پلاکت نیاز دارند بسیار مناسب است مانند بیماران سرطانی، کم خونی ناشی از نقص عملکرد مغز استخوان، بیماران شیمی درمانی یا رادیوتراپی، بیمارانی که به پلاکت خون کامل پاسخ نمی‌دهند یا دارای مقاومت پلاکتی هستند، بیمارانی که پیوند مغز استخوان انجام داده یا تحت درمان با دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند.

او افزود: با آگاه‌سازی، اطلاع رسانی و بیان اهمیت این نوع کارخیر در استان و نیز آموزش‌های لازم در بیمارستان‌ها شاهد جهش اهدای پلاکت بوده‌ایم و این حضور پر مهر مردم ما را در توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش خدمت رسانی به بیماران از این طریق مصمم کرده است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر بیان کرد: در این روش هر شخص می‌تواند دو بار در هفته و حد اکثر ۲۴ بار در سال پلاکت اهدا کند.

عبیدی گفت:هدف تعیین شده برای تولید پلاکت در سه ماه اول امسال ۸۸ واحد بود در حالی که در این مدت ۲۱۴ واحد به روش آفرزیس اهدا شده در حالی که این مقدار در سه ماه اول پارسال ۱۹ واحد بوده است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان