تبلیغات انتخاباتی شوراهای روستایی بوشهر، کم هزینه اما پرشور
تبلیغات انتخاباتی شوراهای روستایی بوشهر، کم هزینه اما پرشور

ندای استان:پدیده غالب این روزها در روستاهای بوشهر نیز مانند نقطه نقطه شهرهای این استان و کشور، فضای انتخاباتی است اما شیوه تبلیغات نامزدها برای تکیه زدن بر کرسی‌هایی شورای این روستاها دست‌کم در به کارگیری ابزار بسیار متفاوت از آنی است که در شهرها می‌بینیم.

به گزارش ندای استان،امروز پنجمین روزی است که با معرفی رسمی نامزدهای شوراها، ۳۹۹ روستای بوشهر را نشاط و امید بهترین انتخاب برای تحقق توسعه و بهبود فراگرفته است، اما در این فضای پرشور انتخاباتی نه خبری از ستادهای پرشمار است و نه دیوارها با پوسترهای و بنرهای تبلیغاتی رنگین شده‌اند.

شاید در نگاه نخست یک رهگذر، این روستاها رنگ روزهای منتهی به انتخابات به خود نگرفته باشند اما اگر با اهالی و مسئولان روستایی به گفت‌وگو بنشینی یا سری به گروه‌های مجازی آنها بزنی، شور انتخاب غوغا می‌کند.

دلیل این تفاوت در شیوه تبلیغ را می‌توان در بافت فرهنگی و جمعیتی متفاوت روستاها جست، نکته‌ای که انتخابات را نیز در این جوامع مانند بسیاری از مولفه‌های اجتماعی متفاوت کرده‌است.

پیشتر در لابه‌لای گفت‌وگوهایی که با مردم و دهیاران روستاهای شمال تا جنوب استان داشتیم، گزینش با سنگ محک نسبت یا سابقه فامیلی بیش از همه رخ نشان می داد که البته باید به آن سطح تحصیلات، میزان ارتباطات و سطح بالای روابط عمومی اجتماعی و سابقه اجتماعی و فرهنگی را نیز افزود

تفاوت در نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شوراهای روستا برای جذب برگه‌های رای و نقش نام خود بر آن، نیز تا اندازه‌ای برآمده از شناخت نزدیک اهالی نسبت به همین سابقه خانوادگی و اجتماعی است.

دلیل این ادعا نه تحلیل بلکه گفت‌وگوهایی است که با اهالی یا دهیار روستاهایی از بوشهر، دشتستان، عسلویه، گناوه و جم داشتیم تا از شمال، مرکز و جنوب استان، مشتی باشد نشانه خروار.

دهیار روستای هاله عسلویه گفت: “اینجا همه قوم و خویشند” و یکدیگر را می‌شناسند و مانند شهرها نیاز به تبلیغات پوستری وجود ندارد.

به گفته جاسم جاسمی تبلیغات انتخاباتی فضای مجازی و گروه‌های روستایی شکل گرفته در شبکه‌های اجتماعی رواج دارد و گروه‌هایی نیز به این منظور تشکیل شده‌است و در کنار آن جلسه‌هایی نیز در سطحی محدود با شماری اندک در این روستا برگزار می‌شود تا نامزدها توان خود را بیشتر به مردم معرفی کنند.

اما آنطور که دهیار هاله می‌گوید در این روستای کرانه‌ای خلیج فارس فضای انتخاباتی گرم است و بر سر هر کرسی شورای این روستا سه نامزد گرم رقابتند.

هاله یکهزارو ۲۰۰ نفر جمعیت و شورای اسلامی این روستا سه نفری است..

در روستای “دهداران سفلی” دشتستان نیز تبلیغات انتخاباتی به همین گونه پیش می‌رود، چنانکه دهیار این روستا بیان کرد امسال هیچ نشست انتخاباتی در این روستا برگزار نشد، هر آنچه نامزدها برای معرفی خود می‌کنند در گروه‌های مجازی و تصاویر روی پروفایل‌ها نمود یافته و پوستری نیز چاپ و توزیع نشده‌است.

سید مصطفی شاروبندی به خبرنگار ایرنا گفت: تا جایی که من به خاطر دارم، پیشتر نیز تبلیغات با استفاده از پوستر در این روستا عمومیت نداشت، تنها در ۲ دوره قبل یکی از نامزدها اقدام به انتشار پوستر تبلیغاتی کرد.

از حال و هوای انتخاباتی دهداران سفلی پرسیدیم و شاروبندی اظهار کرد: شور انتخاباتی خیلی خوبی در روستا شکل گرفته است و من پیش‌بینی می‌کنم که ۸۰ تا ۹۰ درصد در این انتخابات شرکت کنند.

در این روستای ۲ هزار نفری ۱۱ نامزد برای تصدی پنج کرسی شورا به رقابت می‌پردازند.

و آنطور که خانم دهیار می‌گوید فضای انتخاباتی در “گورک کله بندی” تنگستان نیز در همین سو حرکت می‌کند، جایی که هر یک از ۶ نامزد معرفی شده در تلاشند تا یکی از اعضای سه نفره شورای روستا باشند.

فرخنده احمدی یادآور شد: در دوره‌های گذشته انتخابات، نامزدها جلسه‌هایی هم برگزار می‌کردند اما امسال به دلیل شیوع کرونا این نشست‌ها برگزار نمی‌شود.

او گفت: بیشتر تبلیغات نامزدها، امسال به دو صورت مجازی یا تبلیغ انفرادی انجام می‌شود اما آنطور که دیده می‌شود شور و حال انتخاباتی حتی بیش از سال‌های گذشته شکل گرفته است.

تبلیغات چهره به چهره شیوه‌ دیگری است که در روستاهای بوشهر رواج بسیار دارد؛ هر چند برگزاری این دوره انتخابات با کرونای ناخوانده همراه شده و این سبک تبلیغ را تا اندازه‌ای محدود کرده‌است.

مصطفی نصیری از اهالی روستای ” آبگرمک” شهرستان جم در این باره گفت: تبلیغات شوراها بیشتر چهره به چهره است و نشست‌هایی نیز به صورت محدود از سوی طرفداران نامزدها در مراکز فرهنگی روستا برگزار می‌شود اما هیچ نامزدی پوستر یا بنر چاپ نکرده‌است.

به گفته او ساکنان این روستای یکهزار و ۲۰۰ نفری، آشنایی و ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند و در همین ارتباطات روزانه یکدیگر را به رای دادن به نامزدی خاص توصیه می‌کنند.

فضای انتخابات در روستاهای میانه این استان کشیده شده در کرانه خلیج فارس نیز کم و بیش به همین شکل است؛ روستای “هلیله” بوشهر یکی از این نمونه‌ها است که رقابت گرمی برای تصاحب پنج کرسی شورای اسلامی آن شکل گرفته است.

م. احمدی از اهالی این روستا گفت: با اینکه اقبال به سمت جوانگرایی، توانمندی و تحصیلات در سال‌های اخیر بیشتر شده‌است اما کماکان هر خانواده و فامیلی برای انتخاب نامزد مورد نظر خود تلاش می‌کند.

او ادامه داد: علاوه بر تبلیغات گسترده نامزدها در گروه‌های واتساپی و سایر شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات فرد به فرد و چهره به چهره نیز رواج بسیاری دارد و چاپ پوستر بسیار نادر است.

“پوزگاه” گناوه از روستاهایی است که شیوه‌های تبلیغاتی مجازی و رویاروی، به تناسب و برای به دست آوردن رای ۲ گروه فکری در آن جریان دارد، این روستا با ۷۰۰ نفر جمعیت شاهد رقابتی گرم و تنگاتنک در آن در گرفته است و برای هر صندلی شورایی سه نفر نامزد تصدی‌ هستند.

دهیار پوزگاه ضمن اینکه از غیاب عکس‌ها و پوسترها بر دیوارهای روستا خبر داد، یادآوری کرد که در دوره‌های پیشین انتخاباتی جلسه‌های بیشتری برگزار می‌شد اما امسال کرونا مانع شده‌است.

غلامشاه صدری گفت که در پوزگاه بسیاری از رای‌ها بر اساس نسبت‌های قوم و قبیله‌ای داده می‌شود و از این رو نسبت به کاندیداها آشنایی زیادی وجود دارد.

او ادامه داد: با این حال بسیاری از افراد نیز هستند که در این میان بی‌طرف مانده و نامزدها در گروه‌های روستایی که در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، تلاش می‌کنند با تدوین و ارسال عملکرد، سوابق یا توانمندی خود آرا این افراد را به سمت خود جلب کنند.

آنطور که آقای دهیار می‌گوید شور و شوق انتخاباتی برای ششمین دوره شوراهای اسلامی حتی بیشتر از آنی است که برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری وجود دارد.

چنانچه از سخنان روستاییان بوشهری برمی‌آید نامزدها با سه شیوه تبلیغات بر بستر فضای مجازی، تبلیغات رو در رو و انفرادی و برگزاری نشست‌هایی آن هم در سطحی که کرونا آن را بسیار محدود کرده‌است در صدد معرفی خود و جذب آرا مردمی هستند.

تبلیغات انتخاباتی در فضای رقابتی روستاهای بوشهر- و به احتمال زیاد در بسیاری دیگر از روستاهای ایران- نمونه‌ای است که بسیار به تبلیغات بر پایه فضای مجازی نزدیک است زیرا کرونا میتینگ‌های نامزدهای روستایی را نیز تا اندازه زیادی به تعطیلی کشانده‌است و تنها فرصت‌های پیش‌رو استفاده از بستر فضای مجازی و توصیه‌های فرد به فرد باشد.

در این جا و البته در پرانتزی باز، مجالی است تا از اتصال ۹۵ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانواری بوشهر به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت پرسرعت یاد شود که بستری مهیا را برای انتخابات ۱۴۰۰ فراهم کرده‌است.

در انتخاباتی که ۲۸ خردادماه در سراسر کشور برگزار می‌شود ۳۱۷ هزار روستایی بوشهری واجد شرایط رای دادن هستند تا به گرمی در “جشن ملی ملت ایران” –به تعبیر استاندار بوشهر- شرکت کنند و بستری برای مدیریت بهینه و توسعه روستای خویش فراهم کنند.

محمد تقی ایرانی، رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر نیز گفت: در مجموع  در این استان ثبت نام برای تشکیل ۳۹۹ شورای روستا و ۱۵ تیره عشایری انجام می‌شود و سه هزار و ۷۴۳ نامزد برای کسب یکهزار و ۲۸۹ کرسی در ۲۶ بخش  و ۴۵ کرسی تیره‌های عشایری رقابت می‌کنند.

از ۳۹۹ روستای واجد برگزاری انتخابات استان،۴۶ روستا برای انتخاب شوراها با پنج عضو و ۳۵۳ روستا برای برگزیدن اعضای شوراهای سه نفری در انتخابات شرکت می‌کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد در بوشهر همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا