ندای استان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: در استان بوشهر تقریبا یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دام و شیلات تولید می کنیم که عمده این تولید در زیر بخش زراعی و بیش از یک میلیون تن است.

به گزارش ندای استان،محمدتقی منوچهری ۲۳ خرداد ماه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی عنوان کرد: بیشترین میزان تولید ما نسبت به شاخص کشوری در حوزه شیلات است که حدود ۸۰ هزار تن محصول تولید می کنیم و تقریبا ۶.۷ درصد تولیدات شیلاتی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تقریبا ۳۱۵ هزار هکتار اراضی در استان بوشهر داریم که حدود ۱۸۵ هزار هکتار از آن سالانه زیر کشت می رود و ۱۳۰ هزار هکتار دیگر به صورت پایش گذاشته می‌شود و از این سطحی که زیر کشت می رود، حدودا ۴۸ درصد آبی است. از کل تولیدات ما ۹۲% از اراضی آبی است و ۸% آن از اراضی دیمی و این نشان دهنده اهمیت کشت آبی در استانی مثل بوشهر است که از نظر اقلیم و بارندگی شرایط مناسبی ندارد.

منوچهری اضافه کرد: طرحی که حدودا چهار سال در شهرستان دشتستان در قالب طرح نخلستان انجام شد و بزرگترین طرح آبیاری زهکشی باغات کشور است که در دشتستان اجرا شده و قرار است در سطح ۱۹ هزار هکتار از نخیلات دشتستان که از شبکه های سطحی آبیاری می‌شوند اجرا شود.

به گفته‌ی این مسئول در حال حاضر این طرح در سطح ۲۵۷۰ هکتار در حال اجرا است و تقریبا شبکه های آبیاری به اتمام رسیده و مردم آبیاری داخل باغ را شروع کرده‌اند. همچنین وزارت نیرو که وظیفه تامین و در اختیار قرار دادن آب کشاورزی را بر عهده دارد در حال تامین آب است و تقریبا ایستگاه پمپاژ مربوط به وزارت نیرو تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته و امید داریم که تا یک ماه آینده با دستور استاندار و قولی که شرکت سهامی آب منطقه‌ای دادند بتوانیم طرح سعدآباد را وارد مدار کرده و آب را وارد شبکه آبیاری سعدآباد نماییم.

وی ادامه داد: در حوزه محصولات خارج از فصل تقریبا ۹۰۰ هزار تن محصول در سطح ۲۲۵۰۰ هکتار از اراضی استان تولید می‌شود و عمده این محصولات، خارج از فصل است و حدودا از آبان ماه تا فروردین ماه تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. عمده محصول خارج از فصل ما گوجه‌فرنگی است و استان بوشهر اولین تولیدکننده گوجه‌فرنگی خارج از فصل به حساب می آید که سه کارخانه تولید رب در حوزه گوجه فرنگی با ظرفیت ۹۰ هزار تن ماده خام و ۱۵ هزار تن رب در همین سه سال گذشته در استان بوشهر ایجاد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تقریبا بیش از ۹۵% کل سبزیجات و صیفی جاتی که در استان بوشهر کاشت می‌شود، تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری است و به صورت مشاعی کاشت می‌شود و هم در ارتقا بهره وری کمک بسیاری کرده و هم در کیفیت محصول. در کنار این ما حدود ۴۳۰ هکتار گلخانه فعال در استان بوشهر داریم که این توسعه از پایان سال ۹۵ تا به امروز اتفاق افتاده و ما از ۱۳۵ هکتار به ۴۳۰ هکتار رسیده‌ایم.

منوچهری در ادامه تصریح کرد: بزرگ ترین اسکله صیادی کشور در استان بوشهر شهرستان دیّر است و حدود ۱۲ هزار صیاد حرفه ای و تک شغله در بوشهر کار می‌کنند. بیش از ۳۵ درصد از صیادان کشور در حوزه آب های بوشهر فعالیت می‌کنند و ۱۸ بندر صیادی و ۲۳ اسکله، ۳۲ تعاونی صیادی و یک اتحادیه تعاونی صیادی در استان بوشهر فعال است و بیش از ۲۲۰۰ شناور فعال و بیش از ۱۶۲۱ فروند قایق صیادی در آب‌های ما فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص فعالیت‌های شیلاتی گفت: با توجه به کاهش ذخایر و منابع آبزی در خلیج فارس، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر تشویق به آبزی پروری است و ما در حوزه میگوی پرورشی به عنوان اولین تولیدکننده کشور هستیم که بیشترین ظرفیت کشت میگو را در استان بوشهر داریم. ما در پرورش میگو در کشور الگو بودیم و بار اصلی این صنعت بر دوش فعالان بخش خصوصی استان بوشهر بوده و حدود ۲۳ هزار تن تولید سالانه و ۶۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت میگو در استان است و با ۱۰ سایت پرورش میگو و ۳۰۰ مزرعه فعال در استان بوشهر مهم ترین استان در حوزه پرورش میگو هستیم.

منوچهری یادآور شد: تعداد ۴ کارخانه غذای آبزیان با ظرفیت ۷۵ هزار تن تولید غذا و ۳۰ کارخانه فعال فراوری آبزیان با ظرفیت حدود ۶۱ هزار تن و ۱۴ کارخانه فعال فراوری آبزیان ما از اتحادیه اروپا کد دارند. بخش عمده ای از محصولات آبزی ما سالانه صادر می‌شود و تقریبا بین ۸۰ تا ۹۰ درصد میگوی ما صادر می‌شود و در سال ۹۸ ما ۲۳ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی به ارزش حدود ۱۲۵ میلیون دلار داشته‌ایم.

وی در خصوص حوزه دام و طیور تاکید کرد: کل تولیدات در حوزه دام و طیور ۹۰ هزار تن محصولات دامی است که ۷۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۰ هزار تن شیر خام، ۳۹ هزار تن گوشت طیور، ۱۲۰۰ تن تخم مرغ و حدود ۹۹۰ تن عسل در استان بوشهر تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: اتفاق بسیار خوبی که در دو سه سال اخیر در حوزه دام و طیور رخ داد، بحث تکمیل زنجیره گوشت مرغ بود و با تلاش و سرمایه گذاری بخش خصوصی توانستیم این زنجیره را کامل کنیم و واحد مرغ مادر گوشتی در شهرستان دشتستان، با ظرفیت ۲۰۰ هزار قطعه راه اندازی شد که امیدوار هستیم تا پایان مرداد تولید خود را آغاز کند.

محمدتقی منوچهری اظهار کرد: واحد جوجه کشی ما در شهرستان گناوه با ظرفیت ۱۷ میلیون، چند ماهی است که فعالیتش را شروع کرده و ما به دنبال توسعه این واحدها هستیم. همچنین یک واحد کشتارگاهی بسیار مدرن در شهرستان گناوه از اوایل اردیبهشت راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه در مورد بهره‌وری در کشاورزی هم چند کار انجام شده است، گفت: در بحث اجرای سیستم های نوین آبیاری بیش از ۴۵ درصد از سطح زیر کشت آبی و بیش از ۳۷۵۰۰ هکتار از مزارع تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری است که با حدود ۲۵۰۰ هکتار در حال اجرا به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید که این موضوع باعث کاهش مصرف آب شده و به افزایش راندمان آبیاری و بالا بردن کمیت و کیفیت محصول تولیدی ما می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی تصریح کرد: موضوع دوم بهره وری گلخانه ها که ظرفیت تولیدات آنها حدود ۸۰۰۰ تن محصول است و کمک زیادی به ارتقای بهره‌وری حوزه کشاورزی می‌کند. مورد بعد که به اصطلاح پاشنه آشیل ما در استان بوده، بحث ارتقاء ضریب مکانیزاسیون است که در سال ۹۸ از ضریب ۰.۷۸ به حدود ۱.۵۲ رسیده و از اتفاقات بسیار خوب است. فقط در حوزه باغبانی مقداری ضعف داریم که دلیل آن ساختار باغات است و امکان ورود ماشین و مانور ماشین در باغات مشکل است که با اجرای طرح نخلستان و اصلاح زیر ساخت ها می‌توانیم مکانیزاسیون را هم به باغات ببریم و کمک بسیار زیادی به باغداران ما خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا