گرمای زودرس، قطعی برق و کرونا، قوز بالاقوز بوشهری‌ها
گرمای زودرس، قطعی برق و کرونا، قوز بالاقوز بوشهری‌ها

ندای استان:درحالی که ایران و به تبع آن استان بوشهر سال آبی کم بارشی را پشت سر گذاشته و کاهش میزان آب پشت سدها باعث شده تا بیشتر نیروگاه‌های برق آبی کشور در زمینه تولید انرژی با مشکل روبرو شوند، گرمای زودرس، قطعی برق و آب نیز در شرایط شیوع ویروس کرونا برای مردم این استان قوز بالا قوز شده‌است.

به گزارش ندای استان، استان بوشهر در منطقه بسیار گرم و خشک کشور واقع شده‌است، طوریکه در بخشی‌هایی از آن از جمله شهرستان‌های دشتستان و دشتی به سبب وزش بادهای گرم و سوزان (در اصطلاح محلی “تش باد”) در فصل‌های بهار و تابستان دمای هوا حتی از ۵۰ درجه سانتیگراد نیز تجاوز می‌کند و در شهرستان‌های ساحلی و هم مرز این استان با خلیج فارس نیز هوای شرجی باعث می‌شود تا رطوبت هوا در بیشتر روزها از ۹۰ درصد فراتر رود و به ۱۰۰ درصد برسد.

امسال نیز به بدلیل بارش کم باران در سال آبی گذشته، گرما زودتر سررسیده و حرارات آن نیز شدیدتر است، هرچند شاید گرمای طاقت فرسای بوشهر تنها عاملی باشد که بتواند شهروندان را در سایه ویروس کرونا ترغیب به در خانه ماندن کند، اما این روزها با اعمال خاموشی‌ها محیط خانه نیز برای بوشهری‌‏ها ناخوشایند شده زیرا در اوج گرمای نیمروزی شاهد قطعی برق و به تبع آن آب هستند.

بوشهری‌ها انتظار دارند با توجه به وضعیت آب و هوایی این استان و وجود نیروگاه یکهزار مگاواتی تولید برق هسته‌ای بوشهر و عنوان پایتخت انرژی کشور، وضعیت پایداری برق و آب آنها در مقایسه با سایر استان‎‌های دارای آب و هوای متعادل بیشتر باشد.

وضعیت غیرقابل تحمل در پی قطع همزمان آب و برق  

خاموشی نوبتی در استان بوشهر تنها به برق معطوف نیست زیرا آب بیشتر خانه‌ها از منبع ذخیره تامین می‌شود که با قطع برق پمپ آب آنها نیز از کار افتاده و خانواده‌ها آب و برق را همزمان از دست می‌دهند.

نبود آب و برق در این روزها وقتی ملال آور می‌‎شود که برخی از خانواده‌‎ها بیمار کرونایی در خانه داشته باشند که این وضعیت نیاز به پایداری آب و برق را مضاعف می‌کند و قطع این دو باهم برای آنها قوز بالاقوز می‌شود.

شهروند بوشهری گفت: اینکه به دنبال کاهش بارش‌‎ها میزان تولید برق در کشور کاهش یافته همگان برآن واقف هستند ولی شایسته است که برای اعمال خاموشی شرایط مشترکان و دمای محل زندگی آنها نیز سنجیده شود.

مهدی رنجبر افزود: شرایط دمایی بوشهر به هیچ وجه جای تحمل یک ساعت بدون برق برای شهروندان نمی‌‏گذارد و شایسته است که این اعمال مدیریت مصرف با تمرکز بیشتر به مناطق برخوردار از آب و هوای مناسب باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر شرایط خاص آب و هوایی بوشهر لقب پایتخت انرژی برای این استان بیش از پیش تحمل گرما برای ساحل نشینان را دشوار کرده‌است.

دیگر شهروند بوشهری گفت: قطعی برق همزمان با امتحانات دانش‌آموزان که به علت شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار می‌شود، به مشکلی بزرگ تبدیل شده‌است.

علی رجب‌‏پور افزود: برای اعمال خاموشی شایسته است یک هماهنگی بین شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر و اداره کل آموزش و پرورش وجود داشته باشد زیرا خاموشی حین امتحانات بسیار ناگوار و ناخوشایند است.

شهروند دیگر بوشهری نیز گفت: اعمال نسخه واحد خاموشی برای استان‌‎های مختلف اجحاف در حق استان‌‎های جنوبی است که در تابستان و ایام منتهی به آن در بدترین شرایط آب و هوایی ممکن زندگی می‏‌کنند.

سهیلا برغندان اضافه کرد: چنانچه امکان حذف اعمل خاموشی‌ها وجود ندارد، شایسته است حداقل زمان‏بندی آن هر چه زودتر اعلام شود تا خانواده‌ها بتوانند به نحو مطلوب‌تری نبود برق را مدیریت کنند.

یک دندانپزشک که در خیابان مرکزی بوشهر استقرار دارد با گلایه از قطعی بی برنامه برق اظهار می‌‏کند که برای پذیرش بیماران در این مرکز با اختلال مواجه شده‌است.

حمیدرضا گلشنی افزود: در برخی از موارد بیمار در زیر یونیت پزشکی است که با قطع برق باید کار درمان وی نیمه کاره بماند و افراد دارای نوبت قبلی نیز دست خالی درمانگاه را ترک کنند.

شماری از مغازه‌داران بوشهر شامل سوپرمارکتی‌ها، لبنیات فروشی‌ها، فروشندگان مواد پروتئینی، سردخانه‌داران و دیگر اصناف که با مواد فاسد شدنی سروکار دارند ضمن گلایه‌مندی از قطعی برق خواستار پایدار این شبکه در مناطق گرم شدند.

وضعیت برق استان بوشهر روزهای آینده ‌بهبود می‌یابد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به تعمیرات اساسی برخی از نیروگاه‌های کشور گفت: با بازگشت نیروگاه‌های خارج از سرویس به شبکه وضعیت کمبود برق این استان را در روزهای آینده بهبود می‌بخشد.

غلامرضا حشمتی اظهار داشت: کاهش بارندگی‌ها در سال بارشی جاری منجر به کاهش ذخیره سدها و همچنین ۳۵ درصدی میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی شده‌است.

وی بیان کرد: کاهش ذخیره آب سدها منجر شده تا میزان تولید برق نیروگاه‌ها امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش چهارهزار مگاواتی را تجربه کنند.

حشمتی ادامه داد: همچنین گرمای زودرس بر اثر کاهش بارندگی درجه حرارت دما در فروردین و اردیبهشت را پنج درجه نسبت به میانگین بلند مدت افزایش داده‌است که این عامل دیگری برای افزابش مصرف برق است.

افزایش ۲۲.۶ درصدی مصرف برق و جایزه برای معرفی کنندگان تولید رمز ارز

وی افزود: درکنار افزایش دما، استفاده زودهنگام از موتورپمپ‌های کشاورزی برای برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و شیوع گسترده استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارز میزان برق مصرفی کشور و استان بوشهر را به ترتیب ۲۰ درصد و ۲۲.۶ درصد افزایش داده‌است.

حشمتی عنوان کرد: در این زمینه در طرح تشویقی شرکت توانیر، برای افرادی که اقدام به معرفی افراد استخراج کننده رمزارزها کنند تا سقف ۲۰ میلیون تومان پاداش تعیین شده‌است.

وی افزود: در این طرح افراد از طریق تماس تلفنی با مرکز ۱۲۱ یا مراجعه حضوری به شرکت توزیع نیروی برق، مدیریت‌های امور برق شهرستان‌ها، نرم افزار برق من و یا ارتباط با دستگاه‌های امنیتی می‌توانند نسبت به معرفی استخراج کنندگان غیرقانونی رمزارزها اقدام کنند که با تدابیر لحاظ شده مشخصات هویتی آنها نیز محفوظ خواهد ماند.

کشف یکهزار و ۱۵۰ دستگاه ماینر در استان بوشهر

حشمتی یادآور شد: از زمان آغاز جمع‌آوری دستگاه‌های استخراج رمزارز ( ماینر) تاکنون با کمک دستگاه‌های امنیتی یکهزار و ۱۵۰ دستگاه در استان بوشهر کشف و جمع آوری شده‌است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: با همه این شرایط که گفته شد امسال کمبود تولید برق جدی است و انتظار می‌رود مردم و بویژه فعالان بخش‌های صنعتی و کشاورزی با مجموعه صنعت برق همکاری بیشتری داشته باشند.

بوشهری‌ها با صرفه جویی در مصرف به شرکت برق کمک کنند

وی تاکید کرد: از هم استانی‌ها انتظار داریم حداقل با خاموش کردن یک کولر اضافی در خانه، قرار دادن درجه کولر روی ۲۵، استفاده از نور طبیعی در طول روز، خاموش کردن لامپ‌های اضافی در شب برای عبور موفق از پیک بار مصرف برق در استان بوشهر کمک کنند.

حشمتی بیان کرد: پیک بار مصرف برق استان بوشهر در سال گذشته ۲هزار و چهار مگاوات بود که پیش بینی شده با افزایش دما این میزان در ماه‌های تیر و مرداد به حدود ۲هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش یابد.

وی اظهار داشت: در چند روز اخیر نیز سقف پیک بار استان بوشهر به یکهزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

سهم کمتر خاموشی بوشهر در مقایسه با مناطق  معتدل

حشمتی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون وضعیت اعمال خاموشی در استان بوشهر تا سقف یک و نیم ساعت تعریف شده و این در حالی است که برای مناطق سردسیری این زمان ۲ تا ۳ ساعت است.

وی یادآور شد: در توزیع خاموشی‌ها نیز با توجه به گرمسیری بودن بوشهر ضریب ۷۰ درصد از سهمیه واقعی خاموشی به استان بوشهر تعلق می‌گیرد، بدین معنی که چنانچه سهم بوشهر از خاموشی در طول یک روز ۲۰۰ مگاوات باشد این میزان به ۱۴۰ مگاوات کاهش می‌یابد که این کمک شایانی به هم استانی‌ها برای عبور از پیک بار مصرف در استان است.

حشمتی یادآور شد: برای اطلاع‌ هم استانی‌‏ها از خاموشی‌‏ها جدول محله‏‌های مختلف استان بوشهر در سایت شرکت توزیع نیروی برق این استان بارگذاری شده و قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: در ارتباط با دانش آموزان نیز با تدابیری که پیش بینی شده امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم با پایداری کامل برق به صورت حضوری برگزاری می‌شود.