هشدار پلیس فتا درمورد خرید‌های اینترنتی و اغفال شهروندان
هشدار پلیس فتا درمورد خرید‌های اینترنتی و اغفال شهروندان

ندای استان:رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: متأسفانه به علت استقبال روزافزون برخی از شهروندان از خریدهای اینترنتی از سایت‌های واسط یا صفحات اینترنتی نامعتبر، شاهد افزایش وقوع انواع کلاهبرداری اینترنتی هستیم.

به گزارش ندای استان،سرهنگ قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر ضمن تبریک سال جدید گفت: یکی از کارتهای بانکی خود را به عنوان کارت امن قرار داده و هرگز به درگاه‌های اینترنتی و حتی درگاه‌های فروشگاه متصل نکرده و رمز دوم آن‌را نیز فعال نکنید و موجودی اصلی حساب خود را در حساب متصل به این کارت قرار دهید.

سرهنگ قاسمی با بیان راهکارهای پیشگیرانه تصریح کرد: برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی، کاربران محترم باید مدنظر داشته باشند که قبل از رویت یا تحویل گرفتن کالا و اجناس مورد معامله، از پرداخت هرگونه وجهی تحت عناوینی نظیر بیعانه و پیش‌پرداخت خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام پرداخت‌های اینترنتی نیز از رمزهای یکبار مصرف و پویا استفاده کرده و رمزها را در ثانیه‌های پایانی مهلت زمانی در درگاه اینترنتی وارد نمایند تا امکان سوءاستفاده مجرمانه به حداقل برسد.

این مقام سایبری ادامه داد: حتی‌المقدور دو کارت بانکی مجزا برای خرید روزانه و استفاده از پوزهای فروشگاهی و خریدهای اینترنتی با استفاده از رمز دوم اختصاص دهید و در هنگام خریدهای اینترنتی، از معتبر بودن فروشگاه و درگاه بانکی اطمینان حاصل کنید و هنگام استفاده از پوزهای فروشگاهی، رمز عبور را شخصاً وارد نمایید.

سرهنگ قاسمی برای استفاده ایمن کاربران توصیه کرد : برای فرزندان خود ، کارت بانکی مجزا با تعیین سقف برداشت روزانه تهیه کرده و در صورت امکان، در هنگام خریدهای اینترنتی،  همراهی‌شان کنید.

وی بیان کرد: به میزان نیاز و ضرورت از کارت اصلی یا همان کارت امن ، مبلغ مورد نظر را از طریق عابربانک و خود پرداز بانک‌ها به کارت‌های روزانه یا اینترنتی خود انتقال دهید.

این مقام مسئول اظهار داشت: رمز عبور کارت‌های بانکی به ویژه کارت اصلی خود را در دسترس سایر افراد حتی فرزندان خود به علت عدم آگاهی مکفی آنان به موارد ایمنی قرار ندهید.

وی تصریح کرد: رمز عبور کارت‌های بانکی را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید و حتماً برای کارتی که با آن خرید اینترنتی انجام می‌دهید ،رمز دوم یکبار مصرف یا پویا (OTP) را فعال و استفاده کنید.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: در معاملات آنلاین حتماً شهروندان توصیه‌‌های پلیس فتا را جدی بگیرند تا با رعایت موارد ساده ایمنی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک یا نیاز به مشاوره، به سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه نمایند.