بوشهر آماده مبارزه با مهمان های ناخوانده
بوشهر آماده مبارزه با مهمان های ناخوانده

ندای استان:عمرانی گفت:عملیات مبارزه در شبه جزیره عربستان به طور کامل انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده که جمعیت ملخ‌ها حالت طغیانی پیدا کند و ملخ‌ها بالغ شوند.

به گزارش ندای استان،خسرو عمرانی بیان کرد: امسال سومین سال ورود ملخ‌های صحرایی به استان و کشور است و استان بوشهرآماده هر گونه مبارزه با ملخ است.

وی با اشاره به اینکه به تازگی آمادگاه مبارزه با ملخ در بوشهر راه اندازی شده است، گفت: ملخ‌ها از شمال آفریقا، یمن و شبه جزیره عربستان که محل زاد و ولد آن‌ها است وارد کشور و استان بوشهر می‌شوند.

عمرانی افزود: عملیات مبارزه در شبه جزیره عربستان به طور کامل انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده که جمعیت ملخ‌ها حالت طغیانی پیدا کند و ملخ‌ها بالغ شوند.

وی پیش‌بینی کرد تا اواخر بهمن ملخ‌ها وارد کشور و استان بوشهر شوند و بر همین اساس، از مردم خواست به محض دیدن ملخ به سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند، زیرا بهترین راه برای مبارزه با این آفت شناسایی به موقع و استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن آن‌ها است.

ملخ قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و می‌تواند کیلومتر‌ها بر فراز دریا پرواز کند و خود را از یک کشور به کشور دیگر برساند. به همین علت نیز به ملخ‌های صحرایی ملخ دریایی نیز می‌گویند.

این آفت توانایی تکثیر و تغذیه خیلی بالایی دارد به طوری که یک ملخ ماده در طول دوره رشد خود می‌تواند، ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخم بگذارد. همچنین هر ملخ می‌تواند هر روز معادل وزن خود از گیاهان زراعی باغی و مرتعی تغذیه کند. به طور مثال اگر وزن یک ملخ ۲ گرم باشد ۲ گرم در روز می‌تواند تغذیه کند.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ۵۲ کشور درگیر ملخ هستند. بعد از حدود ۵۷ سال، در سال ۹۷ حمله گسترده ملخ‌ها از شمال تا جنوب استان یعنی از دیلم تا دیر را در برگرفت و نوار ساحلی استان بوشهر به جز کنگان و عسلویه را درگیر کرد.

احمد سبحانی افزود: حمله اخیر ملخ‌ها اوایل آذر بوده که هم استان بوشهر و هم استان خوزستان درگیر شدند. در استان بوشهر، شهرستان‌های شمالی دیلم و گناوه با این آفت دست به گریبان بودند که ۱۸۵ هکتار مبارزه با ملخ بالدار در آن‌ها انجام شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما