موزه منطقه‌ای خلیج فارس در بوشهر افتتاح شد+عکس
موزه منطقه‌ای خلیج فارس در بوشهر افتتاح شد+عکس

ندای استان: در آیینی با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بوشهر افتتاح شد.

به گزارش ندای استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در این آیین گفت: این استان تاکنون فاقد موزه‌ای با استانداردهای ویژه و همه فضاهای مرتبط برای حفاظت و نگهداری اشیای تاریخی بود.

محمد حسین ارسطو زاده افزود: در موزه منطقه‌ای خلیج فارس علاوه بر نمایش اشیای تاریخی استان بوشهر آثار تاریخی و باستانی استان‌های خوزستان و هرمزگان نیز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده‌است.

وی ادامه داد: این موزه منطقه‌ای به دلیل جایگاه گردشگری استان بوشهر با هدف معرفی فرهنگ منطقه جنوب با مساحت ۱۳ هکتار و سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در عمارت تاریخی کلاه فرنگی بوشهر (کنسول‌گری سابق انگلیس)  راه‌اندازی شده‌است.

ارسطو زاده اضافه کرد: تاکنون ۳۰۰ شی تاریخی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس مرمت و در۱۵ گالری مربوط به آثار پیش از تاریخ تا معاصر و تاریخچه انرژی در خلیج فارس به نمایش درآمده‌است.

وی اظهار کرد: همچنین ۲ هزار اثر تاریخی از دوران پارینه سنگی، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، دوران اسلام و معاصر نیز که در انبارهای گوناگون استان نگهداری می‌شد  مورد حفاظت و طبقه بندی و در شرایط استاندارد در خزانه‌های امن در این موزه نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: موزه منطقه‌ای خلیج فارس به زیست بوم، تاریخ و مردم شناسی منطقه خلیج فارس می‌پردازد و از آخرین تکنیک‌ها و دستاوردهای موزه داری در این پروژه استفاده شده‌است.

ارسطوزاده گفت: تا پیش از راه‌اندازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس اشیای تاریخی برای مرمت باید به استان‌های مجاور ارسال می‌شد اما امروز با ایجاد نخستین آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیا تاریخی این امکان در استان بوشهر ایجاد شده‌است.

وی در باره آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس بیان کرد: این آزمایشگاه به تجهیزات لازم برای باستان‌شناسی زیر آب مجهز شده و تنها مرکزی است که کار حفاظت و مرمت آثار تاریخی که از اعماق دریا کشف می‌شود را انجام می‌دهد.

ارسطو زاده اضافه کرد: موزه منطقه‌ای خلیج فارس محلی برای به نمایش گذاشتن تاریخ و طبیعت منطقه خلیج فارس است که در آن فضاهای متعدد و متفاوتی برای به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی، مردم شناسی، آداب و رسوم منطقه از جمله موسیقی، پوشش، صنایع دستی و علاوه بر آن فضایی برای تعامل مخاطب با موزه مورد توجه بوده‌است.

ارسطوزاده گفت: این موزه محتوا محور است و پیش از اینکه اشیا را به نمایش بگذارد محتوایی مد نظر است که باید به مخاطب ارائه شود و برای انتقال مفاهیم به گردشگر از شیوه‌های اراوه نوین، بهره‌گیری شده و فضای تعاملی بین بازدید کننده و موزه ایجاد می‌شود و به این وسیله بازدید کننده می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را انتخاب و بدست آورد.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: عملیات اجرایی موزه منطقه‌ای خلیج فارس با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار از سال ۱۳۹۰ در استان بوشهر آغاز شد.

  • منبع خبر : ایرنا