اولویت‌های محیط زیست بوشهر برای ساماندهی پسماند
اولویت‌های محیط زیست بوشهر برای ساماندهی پسماند

ندای استان:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ساماندهی محل دفن، تفکیک از مبدا و راه‌اندازی کارخانه بازیافت سه اولویت اصلی برای ساماندهی وضعیت پسماندهای شهرهای این استان است.

به گزارش ندای استان،فرهاد قلی نژاد روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: در ارتباط با ساماندهی محل دفن پسماند برخی از شهرداران اقدام‎های خوبی داشتند و برخی نیز کوتاهی کردند که علیه ۶ شهرداری این استان شکایت شده‌ که حکم محکومیت ۲ شهرداری استان در زمینه ساماندهی نکردن محل دفن پسماند صادر شده‌است.

ویادامه داد: در این ارتباط یکی از شهرداری‌ها علاوه بر جریمه شهردار، شهرداری نیز محکوم به پرداخت جزای نقدی و تعهد کتبی نسبت به ساماندهی محل دفن پسماند شده‌است.

وی اظهار داشت: محیط زیست چند راهکار ارائه کرده‌است تا شهرهایی که مکان دفن پسماند آنها استاندارد نیست برای تعیین مکان استاندارد درخواست خود را به محیط زیست ارائه کنند.

قلی‌ نژاد افزود: در ارتباط با راه‎اندازی سایت بازیافت نیز این مهم باید در اولویت اصلی شهرداری‎ها قرار گیرد زیرا  شایسته نیست بیش از این شاهد آلودگی زمین و خاک بهد علت پسماند باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای شهرداری‌‏هایی که متقاضی بازیافت پسماند هستند ظرفیتی فراهم شده تا از طریق صندوق ملی محیط زیست حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

قلی‌ نژاد یادآور شد: در این زمینه تاکنون پنج شهرداری درخواست راه‎اندازی کارخانه بازیافت را به محیط زیست ارائه کرده‌اند که با پرداخت تسهیلات به آنها برای راه‎اندازی کارخانه بازیافت موافقت شده‌است.

وی گفت: بوشهر، خورموج، برازجان، چغادک و عالیشهر پنج شهر استان هستند که زمینه برای احداث و راه‎اندازی کارخانه بازیافت آنها فراهم شده که امیدواریم سایر شهرداران استان نیز برای این مهم اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با تفکیک از مبدا پسماند نیز برخی از شهرداران استان عملکرد خوبی داشتند که در این بین شهرداری چغادک الگو است.

قلی‌ نژاد ادامه داد: در حوزه پسماند جزیره شیف شهرستان بوشهر به عنوان کانون‎ آلوده  شناسایی شده که در این ارتباط برای برون رفت از این وضعیت مکان دفن پسماند آنها تغییر کرده‌است.

وی گفت: برای دیلم نیز همانند جزیره شیف محل دفن پسماند مناسب وجود داشت که اقدام‌‏های لازم برای ساماندهی مکان دفن پسماند آنها آغاز شده‌است.