شرایط دریافت مقرری بیکاری مشاغل آسیب پذیر از کرونا اعلام شد
شرایط دریافت مقرری بیکاری مشاغل آسیب پذیر از کرونا اعلام شد

ندای استان:شیرکوند گفت:بیمه شدگانی که به علت شیوع کرونا، شغل خود را از دست داده‌اند زیر پوشش بیمه بیکاری خواهند بود و باید نسبت به بررسی شرایط خود برای دریافت مقرری بیکاری اقدام کنند.

به گزارش ندای استان،عبدالله شیرکوند روز چهارشنبه در این ارتباط افزود: کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که در یکی از ۱۰ رسته فعالیت آسیب پذیر از کرونا اشتغال داشته و لیست حق بیمه کارکرد ماهانه آنها به انضمام ۳ درصد بیمه بیکاری از کارگاه محل اشتغال به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود، مشمول دریافت این تسهیلات هستند.

وی بیان کرد: مطابق قانون بیمه بیکاری، کارگرانی که به علت حوادث غیرمترقبه و به صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده و بیکار می‌شوند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

شیرکوند ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، سازمان تأمین اجتماعی تمهیداتی برای تسهیل و روانسازی امور متقاضیان پیش بینی کرده است که مطابق آن بیمه شدگان مشمول، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری می‌توانند در سامانه الکترونیکی ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابی‌های غیر دولتی نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کنند.

شیرکوند بیان‌کرد: واحدهای اجرایی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان بوشهر با حذف مراحل حضور غیاب و بازرسی احراز اشتغال تا پایان اردیبهشت ماه به مدت سه ماه نسبت به پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشمولان اقدام خواهند کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان با بیان اینکه تداوم پرداخت مقرری بیمه بیکاری مستلزم نبود اشتغال و احراز شرایط مندرج در قانون بیمه بیکاری خواهد بود، تصریح کرد: اعاده به کار بیمه شدگان به کار با عادی سازی شرایط  و کنترل بیماری کرونا مورد انتظار است.

وی عنوان کرد: همچنین علاوه بر لحاظ تمهیدات خاص برای کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه سه ماه اسفند ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال برای کارگاه‌ها، مطابق مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، پرداخت تسهیلات مالی به کارفرمایانی میسر خواهد بود که اشتغال بیمه شدگان در شرایط بحران را حفظ  و از اخراج کارگران خودداری کنند.

شیرکوند تاکید کرد: بیمه شدگانی که در چارچوب قانون بیمه حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری از جمله رانندگان درون شهری و برون شهری که به صورت خویش فرما تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته و خود نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام می‌کنند، مشمول این مقررات نیستند و به طور صرف کارگرانی که در کارگاه‌های موضوع قانون کار شاغل بوده و حق بیمه کارکرد ماهانه و بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند مشمول این طرح خواهند بود.

فهرست فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر از کرونا را شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر مشاغل آسیب پذیر از کرونا است.

 حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیو، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی و مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی از دیگر مشاغلی است که به عنوان مشاغل آسیب پذیر از کرونا معرفی شده و بیمه شوندگان آن مشمول دریافت مقرری بیکاری می‎شوند.