ضرر و زیان کسبه پاساژهای بوشهر از ۴۰ میلیون تومان تا دو میلیارد!
ضرر و زیان کسبه پاساژهای بوشهر از ۴۰ میلیون تومان تا دو میلیارد!

ندای استان:بازگشایی گام به گام بازار باعث دلخوری و اعتراض بازاریان بوشهر شده و به اعتقاد کسبه مستقر در مراکز خرید و مجتمع های تجاری این تصمیم اگر هر مبنای علمی و پزشکی هم داشته باشد موجب تبعیض بین بازاریان می شود.

به گزارش ندای استان،تصمیم بستن بخشی از بازار باعث سرازیر شدن مشتری ها به واحدهای صنفی بازگشایی شده می شود زیرا تعدادی از صنوف بی خطر که در مراکز تجاری به عنوان مراکز پر خطر یا با ریسک بالا مستقر هستند مجوز بازگشایی ندارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مرکز بوشهر، این اقدام موجب ناراحتی بازاریان شده و نگرانی زیادی وجود دارد که این اعتراضات به نافرمانی مدنی تبدیل شده و زمینه تقابل بازاریان با نهادهای دولتی را فراهم کند، به همین دلیل باید اقدام فوری صورت بگیرد تا تب این اجحاف تندتر نشود.

بازاریان هم باید زندگی کنند

اما بازاریان چه می گویند؟ رضا مهرپویان عضو هیات مدیره مجتمع تجاری آزادگان می گوید: کسبه مراکز و مجتمع های تجاری بوشهر تا امروز حدود پنجاه روز است که کار و کسبی نداشته اند، این افراد باید زندگی کنند. چه کسی می تواند هزینه اجاره بهای واحدهای تجاری و منزل مسکونی اینان را بپردازد؟

وی می گوید: اگر رویه بیکاری و فرم خوردن چک بازاریان ادامه یابد حتما تعداد زیادی از فعالان صنفی از گردونه رقابت کنار می روند و قطعا تعداد زیادی از همکاران ما سر از بازداشتگاه در می آورند.

مشتری ها معطل شرایط نمی شوند

خداکرم برازجانی، عضو هیات مدیره پاساژهای آزادی و ملت نیز می گوید: فعالان صنفی مراکز تجاری بوشهر در بهمن ماه خرید شب عید کردند اما هیچ فروشی نداشته اند. اجناس این افراد به دلیل فصلی بودن اجناس شان دارد بنجل می شود و ضرر و زیان بی سابقه ای گریبان آنها را گرفته است.

وی در بخشی از سخنان خود ابراز می دارد: وقتی دستور می دهند که بخشی از بازار باز کند و بخش دیگر بسته بماند تبعیض رخ می دهد. مشتری ها معطل شرایط نمی شوند. در نتیجه این تصمیم باعث شکست عده ای و رونق فعالیت عده دیگر می شود.

برازجانی می گوید: بازاریان خرده پایی که در پاساژها کار و کسبی راه انداخته اند با بی پولی بی سابقه ای مواجه اند ممکن است زندگی شان دچار فروپاشی شود. اگر بازگشایی صورت نگیرد حتما عده ای از کسبه بیکار شده و عده ای هم با زیان بسیار زیاد به ادامه فعالیت صنفی خواهند پرداخت.

وی در ادامه صحبت های خود ابراز می دارد: بوشهر نه کلان‌شهر است و نه مراکز تجاری آن یک در ورودی دارد. رئیس جمهور یا ستاد ملی مدیریت کرونا نمی بایست پاساژهای بوشهر را که دارای چندین درب ورودی هستند و تعداد بسیار کمی واحد صنفی دارند همچون مجتمع های تجاری تهران یا سایر کلان شهرها ببینند. استاندار برای اتخاذ هر تصمیمی که باعث زیان کسبه می شود علاوه بر اتاق اصناف باید با مراکز تجاری هم وارد صحبت شود. حداقل باید نظرخواهی صورت بگیرد تا بتوان با واقعیات جامعه روبرو شد.

دولت به تعهدات کرونایی خود پایبند نبوده است

مختار پولادی عضو هیات مدیره پاساژ ملت نیز می گوید: ضرر و زیان کسبه پاساژهای بوشهر از ۴۰ میلیون تومان تا حدود دو میلیارد تومان بوده است، کسی هم با آنها همکاری نمی کند. در همه این ایام چک های ما برگشت خورده و اعتبار بانکی مان به شدت تحلیل رفته است. هیچ یک از مسئولان بانک ها هم خود را تابع سیاست های استانی نمی دانند و حاضر نیستند با ما همکاری کنند. دولت به تعهدات کرونایی خود مثل عدم دریافت اقساط بانکی و فرم نخوردن چک کسبه تا کنون پایبند نبوده و ما تنها مانده ایم.

وی در همین رابطه می گوید: بازارهای مسقف بوشهر با بازارهای مسقف تهران متفاوت است زیرا مراکز تجاری بوشهر حداقل ۵ درب ورود و خروج و حداکثر ۱۰ در ورودی دارند راهروهای مراکز تجاری بوشهر عرضی بین سه تا پنج متر دارند و ارتباط نزدیکی بین افرادی که در این راهروها تردد می کنند ایجاد نمی کند.

عضو هیات مدیره پاساژ ملت در پایان صحبت های خود می گوید: بازاریان به مرحله انفجار روانی رسیده و در صدد نافرمانی مدنی هستند. اگر تمهیدات مناسبی اندیشیده نشود ممکن است بدنه بازار رودرروی تصمیمات نهادها و مراکز دولتی قرار بگیرند که این موضوع چشم انداز خوبی نخواهد داشت به همین دلیل باید مسئولان استان به بازار و بازاریان کمک کنند.