۳۳۰۰ ساعت محتوای آموزش مجازی برای دانش‌آموزان بوشهری تولید شد
۳۳۰۰ ساعت محتوای آموزش مجازی برای دانش‌آموزان بوشهری تولید شد

ندای استان: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: سه هزار و ۳۶۰ ساعت محتوای آموزش مجازی برای دانش‌آموزان استان بوشهر تولید شد.

به گزارش ندای استان، علیمراد کرمی صبح دوشنبه در نشست کارگروه شبکه اجتماعی دانش آموزی اظهار داشت: رسالت اصلی ما آموزش است و در این شرایط خطیر از طریق آموزش مجازی نمی‌گذاریم فرایند آموزش تعطیل شود. آرامش و اطمینان خاطر خانواده‌ها و دانش آموزان برای ما اولویت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: در صورتی که تصمیمی برای بازگشایی مدارس باشد، قطعاً در ستاد استانی پیشگیری، مقابله و مبارزه با کرونا همه جوانب بررسی و بهترین تصمیم اتخاذ خواهد شد.

وی بیان کرد: فعلاً با توجه به پروتکل پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه و تأمین ملزومات و امکانات لازم برای آموزش و پرورش عملاً غیر ممکن است و تا زمانی که این موارد تأمین نشده که بتوانیم اطمینان لازم را برای خود، خانواده‌ها و مسئولین محلی ایجاد کنیم، عملاً بازگشایی مدارس منتفی است.

تدریس مجازی

کرمی ادامه داد: هر چند پس از تعطیلی، همه مدارس استان با تاکید استاندار و با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان ضدعفونی شده‌اند اما واقعیت آن است که برای ایجاد یک محیط امن بهداشتی مطابق با پروتکل‌های وزارت بهداشت با چالش‌ها و مشکلاتی در زمینه تأمین ملزومات بهداشتی رو به رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چند هیچ نوع مدل آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد اما با توجه به اینکه تا پیش از تعطیلی مدارس ۸۰ تا ۹۰ درصد دروس به صورت حضوری تدریس شده است، تدریس مجازی برای محتوای باقیمانده پاسخگوی نیاز دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در اسفندماه با راه اندازی شبکه اینترنتی تلویزیونی شاد به عنوان نخستین استان گام مهمی در آموزش مجازی دانش آموزان برداشتیم. در ۱۰ روز فعالیت شبکه شتاب ۱۶۸ فیلم آموزشی معادل سه هزار و ۳۶۰ ساعت محتوای آموزشی تولید شده است. در این مدت ۱۲۵ هزار نفر به صوت آنلاین و ۶۲ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت آفلاین برنامه‌های این شبکه را دنبال کرده‌اند.

وی اضافه کرد: برای رصد کردن نحوه عملیاتی شدن شبکه اجتماعی دانش آموزی در هر شهرستان و منطقه آموزشی یک معین تعیین می‌کنیم تا بتوانیم با شناسایی و رفع مشکلات، شرایط مناسب‌تری برای فرهنگیان و دانش آموزان فراهم کنیم.

تشریح نحوه استفاده از فضای مجازی

کرمی بیان کرد: برای راه اندازی شبکه شاد سه گام تعریف شده است. گام اول مدیر مدرسه باید از سامانه سناد بین پنج پیام رسان داخلی که شامل روبیکا، سروش، بله، گپ و آی گپ می‌باشد یکی را انتخاب و نصب کند. سپس با ورود به سامانه شاد و ثبت کدملی، اطلاعات کلاس‌ها و معلمان را ثبت کند.

وی ادامه داد: در گام نخست تقریباً مدیران همه مدارس دولتی، غیردولتی و استثنایی استان این مرحله را انجام داده‌اند و از این حیث در کشور رتبه اول را داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: در گام دوم معلمان باید پیام رسان انتخابی مدیر را نصب و اطلاعات کلاس خود را تأیید کنند. در گام سوم دانش آموز پیام رسان را نصب و با ورود به بات و انتخاب گزینه دانش آموز و ثبت اطلاعات درخواستی وارد کلاس می‌شود.

وی افزود: با توجه به تصمیم وزارت آموزش و پرورش اجرای گام‌های دوم و سوم موقتاً به تعویق افتاده و با دستور مجدد وزارتخانه، آمادگی اجرای سریع گام‌های بعد به منظور تسهیل در فرایند آموزش مجازی دانش آموزان را داریم.

کرمی تصریح کرد: دو هزار و ۱۰۰ دانش آموزان در استان از نعمت دسترسی به اینترنت محروم هستند و برای جبران این موضوع محتوای مکتوب با عنوان درس نامه آماده و چاپ شده و از طریق راهبران آموزشی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

وی تاکید کرد: معلمانی که به دستگاه گوشی هوشمند و یا رایانه شخصی دسترسی ندارند می‌توانند با حضور در مدارس از امکانات مدارس برای تدریس مجازی استفاده کنند.

راه‌اندازی بانک محتوای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: با شبکه شاد می‌توان میزان فعالیت معلم و دانش آموز را رصد کرده و در این خصوص همه معلمان وهمکاران در چارچوب وظایف خود موظف به همراهی و همکاری با برنامه مزبور هستند. با راه‌اندازی بانک محتوای آموزشی، معلمان را در انتشار محتوای مجازی کمک می‌کنیم.

وی افزود: در موضوع کرونا پیش از این ۱۷ میلیارد ریال سرانه بهداشتی در بین مدارس استان توزیع شده بود. برای اجرای شبکه شاد و همچنین کمک به کارگاه‌های تولید ماسک در هنرستان هابیش از یک میلیارد ریال دیگر نیز اختصاص داده‌ایم.

کرمی خاطرنشان کرد: با راه اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش در مدارس و هنرستان‌های استان موفق به تولید بیش از ۶۰ هزار ماسک و دستکش شدیم.

وی افزود: رفتار جهادی در راه‌اندازی کارگاه‌ها توسط معلمان و دانش‌آموزان ثابت می‌کند آموزش و پرورش نه تنها دستگاه مصرفی نیست بلکه در مواقع بحران می‌تواند بخشی از نیاز تولید کشور را جبران کند./مهر