از سفر به بوشهر پشیمان گشته ایم!
از سفر به بوشهر پشیمان گشته ایم!

ندای استان:شماری از مسافران نوروزی در بوشهر می گویند: در سایه کنترل‎های پیاپی موجود در مسیر همراه با ترافیک‌‏های چند ساعته، بسته بودن مراکز خدماتی و گردشگری و نبود خدمات مدنظر از سفر به این استان ابراز ندامت و پشیمانی کرده و راه خانه‌های خود را در پیش گرفتند تا به نحوی اجبارگونه به پویش “در خانه می‌مانیم” بپیوندند.

به گزارش ندای استان،با وجود اعلام پیاپی مردم و مسئولان استان بوشهر مبنی بر ضرورت سفر نکردن به بوشهر در شرایط کنونی عده‎ای که با قصد چشیدن شیرینی سفر به استانی ساحلی چشم و گوش خود را به روی تمام توصیه‎ها و دشواری‎ها بسته بودند در آغاز سال نو خود را به بوشهر رساندند ولی شاید صف چندین ساعته ناشی از کنترل مبادی ورودی استان بوشهر بود تا یک بار برای همیشه خود را مانند کرونا مهمان ناخواننده شهر و دیاری ننامند.

با ورود مسافران هتل‏ها و خانه‏‌های مبله نیز برای اسکان مسافران جایی نداشته و تعطیل شده و در کنار این موضوع از نصب چادر در نوار ساحلی و پارک‌‏ها خودداری می‏‌شود و از سوی دیگر بازار و مراکز تجاری نیز تعطیل شده تا روی هم رفته برخی هم وطنان در آستانه سال نو در کمتر از ۲۴ ساعت حضور در بوشهر این استان را به مقصد خانه و یا استان دیگری ترک کنند.

یکی از مسافرانی که از پایتخت راهی بوشهر شده، گفت: پیش از فرارسیدن سال نو پیام‌‏های مبنی بر ممانعت از سفر به استان‏ بوشهر دیده یا شنیده بودم ولی آن را در حد توصیه و هشدار پیش بینی کرده بودم تا با رسیدن به جنوب اکنون به این واقعیت پی بردم بوشهر در سایه نبود خدمات اولیه سفر با وجود مهمان نواز بودن مردمانش در روزهای کرونایی به هیچ وجه مقصد خوبی برای سفر نیست.

وحید فراهانی افزود: در شب اول حضور در بوشهر نیز بیش از سه ساعت در صف کنترل و تب سنجی قرار گرفتیم به نحوی که ساعت سه بامداد وارد شهر شدیم و تنها پس از گذشته ۱۲ ساعت اکنون تصمیم گرفتم بوشهر را به مقصد تهران ترک کنم.

وی ادامه داد: با این وجود به هم وطنان نیز توصیه می‎کنم چنانچه بوشهر را به قصد سفر انتخاب کردند از تجربه تلخ سایرین درس گرفته و این سفر را به بازه زمانی دیگری موکول کنند.

یک مسافری که از استان آذربایجانی غربی وارد بوشهر شده گفت: ای کاش این ممنوعیت ورود و نبود خدمات اسکان مسافر به صورت گسترده‏‌تری اطلاع رسانی شود تا مردم سختی و مشقت سفر به جنوبی‏ ترین استان کشور را به جان نخرند.

پژمان اخترزاده افزود: هر چند که در آغازین روزهای سال با تلخی یک سفر ناتمام مواجه شدم ولی هنوز برای من و هم وطنان دیر نشدن تا به صف حامیان پویش “در خانه می‏مانیم” بپیوندیم تا تلخی سفر ناتمام از این بیش نشود و در صحت و سلامت از روزهای دشوار و تهدید آمیز شیوع ویروس کرونا عبور کنیم.

یک  مسافر دیگر استان های مرکزی در بوشهر گفت: با وجود اینکه همواره بوشهر به میهمان‎نوازی و خونگرمی شهره بوده است اما بدون تعارف عید امسال سفر بوشهر هیچ ارزشی نداشته تا جایی که برخی از خودروهای دارای پلاک غیربومی موفق به ورود به این شهر نشدند و از همان بدو ورود فرمان اتومبیل خود را به مقصد دیگری تغییر دادند.

جواد برنجکوب افزود: خرید، گشت دریایی، موزه و سایر مراکز تفریحی گردشگری جاذبه‎های اصلی بوشهر برای مسافران قلمداد می‎شود که این روزها همه این جاذبه‎ها تعطیل شده و جایی برای ورود مسافران به این استان ندارد.

وی ادامه داد: در کنار همه این موضوع امکان برپایی چادر که از جاذبه های منحصر به فرد شهرهای ساحلی برای مسافران نوروزی است نیز در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شده و با این حال برای مسافران حتی امکان یک اسکان ساده نیز وجود ندارد.

زهره مسافری که دیشب  به همراه خانواده از تهران به بوشهر رسیده و درحال بستن بار برای بازگشت به پایتخت است گفت: چندین بار تجربه مسافرت به جنوب داشته ام  و هر بار نیز سفرها خاطره انگیز تر بوده اما دیشب از بدو ورود احساس کردم مردم برغم میل باطنی حس خوشایندی از اینکه در چنین شرایطی ما به این استان سفر کرده ایم در برخوردشان نسبت به ما نشان نمی دهند.

وی یادآورشد: با وجود تمکن مالی اما در سفرهای قبلی  به بوشهر همواره  با حضور در ساحل و زدن چادر چند روز در این استان تعطیلات نوروز را سپری می کردم اما الان اجازه  چادر زدن نداریم و حتی کمپ های شهرداری ها نیز وجود ندارد.

یک شهروند بوشهری نیز گفت: درحالی که برای حفظ سلامتی اعضای خانواده باوجود اینکه زادگاه و پدر و مادرم در یکی از شهرستان های تابعه بوشهر است اما حتی برای بازدید و سرزدن سال نو نیز از بوشهر خارج نشده ام برهمین اساس از دیگر هم وطنان انتظار دارم به حرمت میزبان از سفر به دیگر مناطق خودداری و در پویش در خانه می مانیم بپیونند.

مهدی ملاح زاده  یادآور شد: بوشهری‎ها همواره در عید بیشتر میزبان هستند تا مهمان ولی با این شرایط عید امسال متفاوت از گذشته است وعلاوه بر اینکه خودشان نیز مسافرت نمی‏رفتند از هم وطنان نیز می‏خواهند با سفر به بوشهر میزبانان خود را در معذوریت قرار ندهند.

وی گفت: وقتی در جواب یکی از بستگان ساکن اصفهان درخواست مهمانی وی را رد کردم سخت از خانواده‏ام آزرده خاطر شده و به نظر می‎رسد در بحث سفر باید محدودیت‏‎های قانونی وضع شود تا بوشهری‏ها برای میزبانی در معذورات اخلاقی قرار نگیرند.

ایرنا نوشت،این شهروند اضافه کرد: به نظر می‏ رسد با کنترل خروجی شهرها به جای ورودی شهرها به راحتی می‏ توان از سفرهای غیرضرور شهروندان امتناع کرد که وقتی مسافر با طی مسافت زیادی به ورودی شهری مانند بوشهر می‏ر سد هر چند قانون پذیر باشد ولی باز به راحتی زیر بار برگشت به مقصد نمی‎رود.

یکی از روستانشینان حومه بوشهر نیز گفت: در روزهایی که با محدودیت‎‏های سخت‎گیرانه در ورودی بوشهر  عده‏ای از مسافران روستاها را برای اقامت انتخاب می‎کنند انتظار است در سطح روستاها دهیاران نیز هوشیاری بیشتری به خرج دهند.

محمد افراسن ادامه داد: اکنون روستاهای اطراف چغادک و بوشهر مملو از خودورهای مسافران شده که با این وضعیت باید تمام مسیرهای منتهی به روستاها بسته و تنها یک مسیر برای کنترل و اعمال محدودیت انتخاب شود.

وی تاکید کرد: کسانی که به خانواده خودشان رحم نکردند و در این اوضاع بحرانی شهر به شهر در حال مسافرت هستند بدون شک انتظار از آنان برای رعایت حال میزبانان روستایی تصوری واهی و ساده لوحانه است.

یک فعال اجتماعی نیز گفت: تاکنون شمار قابل توجهی از خودروهای دارای پلاک غیربومی در ورودی شهرستان‎های بوشهر و دشتستان شناسایی و توسط مرکزهای کنترل به شهر خود بازگشت دادند که امید است سایر هم وطنان نیز با خواندن این تجربه خود را در دام خودساخته سفر به بوشهر قرار ندهند.

احمدی افزود: برای نیروهای مردمی فعال در زمینه کنترل ورودی شهرها درخواست پیوستن داوطلبانه آنها به جمعیت هلال احمر مطرح شده که انتظار است فعالان مردمی با تحقق این مهم کنترل مبادی ورودی شهرها را در بسترهای قانونی پیش ببرند.