ویروسی که زودتر از کرونا به جان بازار مرکبات بوشهر افتاد!
ویروسی که زودتر از کرونا به جان بازار مرکبات بوشهر افتاد!

ندای استان:ظاهراً پیش از ابتلای مردم استان بوشهر به کرونا، تب ویروس گرانی به قیمت یک سری از محصولات مواد غذایی سرایت کرده و این ویروس بد قیمت‌ها را به صورت چشمگیری بالا برده است.

به گزارش ندای استان، تب کرونا این روزها در حالی گریبان مردم را در بسیاری از استان‌های کشور گرفته که بنا به آنچه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان می‌کند تا کنون موردی از مبتلا به این ویروس در استان بوشهر مشاهده نشده است. با این حال با توجه به ابتلای تعدادی از مردم استان‌های همجوار بوشهر به کرونا، ویروسی شدن بوشهری‌ها نیز دور از انتظار نیست.

حالا که کرونا به مرز این استان رسیده، مسؤولان نیز با توصیه‌های بهدشتی سعی در آموزش و توجیه مردم نسبت به پیشگیری از ابتلا و شیوع این ویروس در جامعه دارند و در همین راستا اقداماتی را همچون تب سنجی از مسافران در مبادی ورودی استان انجام داده‌اند.

ضدعفونی کردن مراکز عمومی و سیرویس‌های حمل و نقل عمومی، تعطیلی مدارس و دانش گاه ها و آموزشگاه های فنی و حرفه ای و نیز حوزه علمیه و نیز لغو کلیه مراسمات ورزشی، فرهنگی و شستشو و ضدعفونی وسایل ورزشی و تفریحی در پارک‌ها٬ صندلی‌ها و آلاچیق‌ها٬ وسایل بازی و ست‌های ورزشی و نظارت و جمع آوری چادرهای مسافرتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و کنترل آن را از دیگر کارهایی است که در استان صورت گرفته.

علاوه بر این شستشو و ضدعفونی اماکن عمومی سطح شهر به صورت مستمر و منظم٬ ضدعفونی ایستگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری و سرویس‌های بهداشتی سطح شهر و خودروهای خدماتی شهرداری٬ شستشوی خیابان‌های پرتردد بوشهر، ضدعفونی محلات مختلف، شستشو و ضدعفونی بازار ماهی فروشی، میوه و تره‌بار، جمع آوری و ساماندهی اقلام انتقال ویروس کرونا مثل قلیان‌ها از دیگر اقداماتی است که توسط شهرداری بوشهر در جهت پیشگیری از شیوع کرونا انجام شده است.

با این حال و در این میان دغدغه فکری مردم از تب و تاب ویروس کرونا، ویروس گرانی هم مثل همیشه از سوی عده ای سوجو و فرصت طلب این بار در بازار میوه و مرکبات ظهور و بروز کرده است. ظاهراً پیش از ابتلای مردم استان بوشهر به کرونا، تب ویروس گرانی به قیمت یک سری از محصولات مواد غذایی سرایت کرده و این ویروس بد قیمت‌ها را به صورت چشمگیری بالا برده است.

گذر میدانی خبرنگار فارس در بازار میوه فروشان بوشهر نشان می‌دهد قیمت بسیاری از مرکبات طی این چند روز اخیر در نبود نظارت مسؤولان به صورت سرسام آوری افزایش داشته به طوری که قیمت هر کیلو زنجبیل که تا پیش از این حدود ۴۰ هزار تومان بود در حال حاضر با قیمتی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت سیر که تا پیش از این ۲۵ هزار تومان در بازار معامله می‌شد به کیلویی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و نیز لیموترش نیز از ۱۸ هزار تومان به هر کیلو ۲۵ هزار تومان رسیده است.

علاوه بر این بسیاری از میوه‌ها هم متأثر از این قیمت‌ها شدند به گونه‌ای که قیمت لیمو شیرین که تا پیش از این حدود ۹ هزار تومان بود به کیلویی ۱۴ هزار تومان رسیده و نیز بسیاری دیگر از میوه‌ها افزایش نسبی داشته است.با این حال میوه فروشان اعتقاد دارند اصل گرانی از مبدأ اتفاق افتاده و به بازار سرایت کرده است.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی که همه درگیر مقابله با کرونا می‌باشند، هستند عده‌ای فرصت طلب که از آب گل آلود  دراین روزها ماهی بگیرند و با بالا بردن قیمت‌ها ویروس جدیدی به نام گرانی در بازار تزریق کنند.

شاید در این شرایط کمترین خواسته به حق مردم نظارت دقیق دستگاه‌هایی همچون اصناف، تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن باشد که می‌تواند بیش از پیش موثر بوده و با بسیج نیروهای انسانی خود به مقابله با ویروس گرانی پرداخته و برخورد جدی با گران فروشان کنند.