تاکنون موردی از کرونا در استان گزارش نشده است/مردم مراقب باشند
تاکنون موردی از کرونا در استان گزارش نشده است/مردم مراقب باشند

ندای استان:کشمیری گفت:تا کنون موردی از کرونا در استان بوشهر گزارش نشده است اما احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد و مردم باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش ندای استان،سعید کشمیری در نشست مشترک شورای اطلاع رسانی و مدیریت بحران با موضوع کرونا و هجوم ملخ‌ها بیان کرد: طبق آخرین آمار افزایش چشمگیری در خصوص ابتلا به کرونا در کشور نداشته‌ایم و در استان بوشهر نیز تا کنون موردی از این بیماری دیده نشده است.

وی افزود: اگر چه در استان ما تا کنون موردی وجود نداشته، اما دلیل نمی‌شود که پس از این موردی نداشته باشیم. احتمال به وجود آمدن بیماری هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: هر چند کرونا جدید قابل سرایت بالایی دارد اما از همه بیماری‌های ویروسی کشنده، مرگ و میرش کمتر است.

وی گفت: در این بیماری دو درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد در حالی که بیماری‌های این خانواده مانند سارس ۳۳ تا ۳۵ درصد احتمال مرگ و میر دارد.

کشمیری تاکید کرد: کسانی که از این بیماری آسیب دیده‌اند کسانی بوده‌اند که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی، و یا سنشان بالا بوده است.

وی گفت: ما به بیماری ممکن است مشکوک شویم که تب، سرفه و نفس تنگی داشته باشد. این بیماران ممکن است علائم گوارشی مانند اسهال هم داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه هر تب و سرفه‌ای مشکوک نیست، بیان کرد: یکی از عواملی که جو خاصی در جامعه ایجاد کرده نگرانی بیش از حد مردم است و اکنون جامعه به آرامش نیاز دارد.

وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهم بیماران علامت دار قابل شناسایی هستند.

کشمیری گفت: سالمندان بیمار، زنان باردار وکودکان بیشتر در معرض خطر هستند.

با اشاره به اینکه کرونا از راه هوا منتقل می‌شود، عنوان کرد: این بیماری با دست زدن به اشیاءآلوده و تماس با افراد مبتلا انتقال می‌یابد و برای جلوگیری از انتقال آن باید دست‌ها را به طور مداوم شست و از دست دادن و روبوسی خودداری کرد. همچنین باید هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی پوشانده شود. از تماس دست آلوده با چشم خودداری و از رها کردن دستمال کاغذی آلوده پرهیز، و از مصرف مواد غذای نیمه پخته اجتناب شود.

وی تاکید کرد: از شهرداری‌ها می‌خواهیم علاوه بر آموزش لازم به کارگرانشان و مراقبت از آنان در برابر کرونا، وسایل نقلیه عمومی و سرویس‌های بهداشتی را به طور مرتب شست و شو دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیمارانی که تب دارند و پزشک توصیه کرده استراحت کنند، در خانه استراحت کنند. آموزش و پروش هم از دانش آموزان و معلمانی که سرماخورده‌اند بخواهند در خانه بمانند.

وی از استاندار خواست از برگزاری تجمع‌ها، اردوها و گردهمایی‌ها، برای پیشگیری از کرونا خودداری شود.

کشمیری از خانوده‌ها نیز خواست جشن‌ها و عزاداری‌ها را کوتاه کنند یا مراسم را عقب بیندازند.

وی تاکید کرد: چون موردی از ابتلا نداشته‌ایم نیاز به تعطیلی مدراس نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: توصیه عمومی به استفاده از ماسک نداریم و فقط کسانی که بیمارند یا از بیمار مراقبت می‌کنند ماسک بزنند و کسانی که علائم بیماری تنفسی دارند ماسک بزنند.